Insattsrör

Skriv svar
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Insattsrör

Inlägg av Filurus »

Står i begrepp att köpa ett insattsrör till skorstenen. Jag har 12 -13 meter i höjd och helsten/helsten 676cm/2 (tror Jag ngn räknade ut åt mig)
Hur stor skillnad blir draget i skorsten om jag sätter in ett rör på 150mm?
Vilka andra fördelar är det i att minska pipan i skorstenen med ett insattsrör?
Har problem nu att brännaren (en Roslagsbrännare master )inte tänder och inte orkar upp i temp vintertid, min sambo har låst sig vid vad brandinspektören sa att vi borde köpa en janfire istället, för det är vad han har sett som funkat bäst... så när jag tar upp dragbegrännsare och insattsrör så får jag höra vad han sa... så det har inte blivit ngt...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Insattsrör

Inlägg av Eldvin »

Att byta brännare "För att dom funkar bättre?? Ett 125 funkar,Kan tillåme bli bättre drag då inte rökgaserna hinner kylas av lika fort. Det spelar ju ingen roll vilken brännare du har.pannan tar bara emot en viss mängd värme,resten går ut genom skorsten.Å rekomendera en uppåtbrinnande brännare till en frammåt brinnande panna verkar lite långsökt ,Sen att Jfire är en bra brännare håller jag med om. En dragbegränsare e inte dummt! Kolla om det går å sätta i lite bafflar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Insattsrör

Inlägg av Icecap »

Om den inte orkar med att tända på vintern kan det vara tre saker:
* För högt drag, detta avhjälps med en rätt dimensionerat och inställd dragbegränsare.
* En brännare som har svårt att starta, det kan vara konstruktionen eller fel inställning.
* Begränsning i till-luft till brännaren/pannrummet.
Det kan såklart även vara en kombination.

OBS: Detta med rätt dimensionerat dragbegränsare! Att man ha en betyder inte att den är rätt dimensionerat, t.ex är Tigex 25 nästan alltid underdimensionerat. Såklart ska den vara justerat rätt också!

Om brännaren startar bra på sommaren är det ganska säkert dragbegränsaren som är ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Insattsrör

Inlägg av deasstore »

Varför skulle en janfire vara bättre än RB. Ungefär samma maxeffekt. Så då bör ju en RB orka med att värma huset.
Och varför skulle en JF klara sig bättre än RB när man har för högt drag i skorstenen.?? Är han återförsäljare av JF?


Nä tror mer på att du har för stort drag i skorstenen.

Kolla även att rökgastemperaturen inte är för hög. Om rökgasen ligger väldigt högt försök att bromsa rökgasen i form av en baffel. (plåtvägg som gör att rökgasen tar längre väg eller bromsas)

En bra draglucka skulle nog inte vara så dumt heller. (är nog det första som ska installeras innan man kollar rökgastempen.)

Insatsrör behövs ju inte installeras om du inte har en otät/dålig skorsten. Men fördelen med instatsrör är väll att du kan köra med lägre rökgastemp.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Insattsrör

Inlägg av Eldvin »

Jag frågar det samma!!"Varför skulle en brännare va bättre än en annan???
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Re: Insattsrör

Inlägg av Filurus »

Glömde skriva det att jag tänker elda med ved (spillvirke från jobbet) en del under vintern för att spara in ett par säckar iaf...
Draget är inte dåligt nu, tvärt om alldeles för stort i mitt tycke ska jag tända upp med ved så blåser tändstickan ut, även ibland när spjället är stängt...
Baffelplåten sitter i sen länge...

Varför han rekomenderade just JF vete fåglarna, det var som sagt brendskyddsinspektören som tyckte att min RB såg liten o klen ut.. hade monterat bortkåpan för att ge fläkten lite smörja. o vist då ser den inte för kaxig ut... Men enligt sambon som inte vet ett dugg om pellets, så sa han att JF driftsäkrare och allmänt bättre av alla brännare han sett och hört om när han gjort sina brandinspektioner.... Nu är det inte min mening o försöka höja JF till skyarna genom att återberätta vad han sa...
Nån som vet var man ska vända sig föresten för att få råd o tipps om vad man kan göra för att få uppverknings graden på brännaren. Vi har ett ställe i Vimmerby MEN erfarenheten därifrån är ju inte den bästa..... Inte heller från dom andra jag pratat med som har handlat där...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Insattsrör

Inlägg av Icecap »

Som jag läser det hela har du ingen dragbegränsare monterat och är det så förklarar det väldigt mycket!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Insattsrör

Inlägg av deasstore »

Hur du än gör och vilken pelletsbrännare du än har. Så kommer du att behöva en dragbegränsare ialf.
Tror att en Instalatör ifrån icke namngivna företaget skulle rekomendera det med. (bor i närheten så jag vet vilka du menar)

Bara för att förtydliga en en gång så att du kan köpa en utan att få tanten att gå i eld och lågor. :lol:
Kvittar vilken brännare du väljer så står det oftast att man ska montera en dragbegränsare OM man har för högt drag i skorstenen. Alltså så måste du ha den även fast du köper en JF. Så du kommer inte att kasta pengarna i sjön.

OCh vad jag vet så är RB brännarna små till utseendet. Men maxefekten är lika hög som på en JF. Det är som att jämföra HK mellan en motorcykel och bil. De är inte lika stora men kan ha samma HK.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Insattsrör

Inlägg av Eldvin »

Dragbegränsare e inte så dummt!! En fundering till,,,,Elda ved i en 266:a,,Om du har plats,så kolla på blocket om du får tag i en Kenjonugn.Då kan du ladda utav helvete å låta de brinna halve dan,Med lägre rökgastemp å en lugnare förbränning.
Skriv svar