Sotare + besiktning

Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Sotare + besiktning

Inlägg av Hybenos »

hej!

Blev lite konfunderad av sotningen gällande min panna/skorsten

Det sotades i i början av detta året dvs någon gång feb-mars 2012 om jag inte miss minner mig. Nu skall den sotas igen vilket är OK men då "ville" han även besikta min pelletsbrännare som installerades förra månaden. Har haft en tekniker här från JanFire som kalibrerade denna i samband med installation (har protokoll). Är besiktning något sotaren måste göra och är det något han kan "tvinga" mig att göra. Känns lite onödigt tycker jag bara. Har inte någon aning om vad det kan kosta heller (någon som vet ungefär?)
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av bergatorparen »

Besiktningen beror möjligtvis på att du bytt från olja till pelletsbrännare - och tyvärr har sotare det maktmedel att om man nekar besiktning så svarar de med eldningsförbud.

En enkel besiktning brukar inte kosta skjortan, men det varierar från landsända till landsända vad man har för taxor. Det han kommer göra, är att kolla att brännarinstallationen möter kraven för sådan installation, och gör den det, hör du inte ett ord mer om det. Gör den det inte, får du göra om, göra rätt. Jag tror man är lite angelägna om att kontrollera pelletsanläggningar därför att de gett upphov till både tillbud och även bränder de senaste åren. Så det är nog i bästa välmening som sotaren vill kontrollera :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av kay »

Om man går från olja till pellets (fast bränsle) så ska det göras en besiktning av anläggningen av säkerhetsskäl så att all krav upplevs, att du har haft en installatör där har inget med sotarens besiktning att göra.

Det är ju ungefär som om du får körförbud på bilen, och lämnar in den på verkstad och får körförbudet fixar, du måste likväl till besiktningen för att få godkänt att köra med bilen!!!

Sotningsintervallerna blir också tätare med pellets än med olja!!

En besiktning av en konverteringen till pellets kostar i alla fall i min kommun 1200:- + moms = 1500:-
Så det är inte så billigt :cry:

När jag hade min sotare här för liknande besiktning så sa han att det kommer en faktura på 1500:- om ca 2 veckor, men det kom aldrig någon faktura, så jag ringde efter två månader och frågade om jag skulle få någon. Då svarade han: Oj!! Har du inte fått den än? Nej sa jag! Då sa sotaren: Vi kan bjuda på den här första besiktningen för att hålla god relation mellan varandra och ha ett fortsatt gott samarbete!!!
Men han påpekade ganska markant, att jag egentligen skulle betalt 1500:- för besiktningen!!!

I bland har man tur med snälla sotare, men det var nog inte meningen att det skulle bli gratis!! :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Vednisse »

Det varierar kraftigt i olika kommuner och olika sotningsdistrikt vad som gäller. Där jag bor godkänner sotarna "allt" via telefon gratis så länge inte det finns eldningsförbud förelagt. En kontroll görs i samband med nästa ordinarie sotning/brandskyddskontroll utan kostnadstillägg.


En mil bort är det besiktning både före/efter/under installation eller ändring av något. Ett bra sätt att dra in pengar...har nog blivit bättre där nu efter att det uppdagades att de hade för täta sotningsintervaller mm. och en fick sparken.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av kay »

Jag fattar inte hur det kan variera så mycket mellan olika kommuner i Sverige. Från 0:- till 1500:- eller ännu mer kanske!!! Riktigt orättvist :cry: Tänk om bensinen kostade 2.50:- i Skåne, men i Göteborg kostade bensinen 15.50:- hur skulle det se ut :scratch:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Vednisse »

Ja, här har jag inte betalt för någon besiktning av pelletsinstallationen...bara elda. Inte när jag satte i insatsslangen heller, de tyckte bara jag gjort en förbättring när jag ringde och frågade om de skulle besiktiga det.
Om jag haft en "firma" här och gjort det kunde de komma ut om jag ville, men eftersom jag gjort det själv så visste jag ju att det var korrekt resonerade dom :?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av rod02 »

Vi bor i det "privata" Sverige nu :-( . Har inte kommunerna sålt ut alt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av pegez »

ja man blir trött på avregleringar som bara försämrar och fördyrar , sotaren i den här kommunen verkar bra )) så jag har kanske tur , fast 400:- för 15 minuters jobb är ju rätt mycket eller ?
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av danei »

Att kostnaden varierar så mycket beror snarare på att de inte är avreglerad. Det är kommunen som dikterar, alternativt delegerar helt till en privat aktör. Någon konkurrens finns inte.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av rod02 »

pegez: Jag håller med dig "avregleringar som bara försämrar och fördyrar".

Jag betalar hellre mer om det går till allmännyttan, än att de hamnar i enskilda personers fickor och skatteparadis.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av André »

pegez skrev: fast 400:- för 15 minuters jobb är ju rätt mycket eller ?
Nja de va billigt, 930:- för knappt 10 minuter tog han senaste kontrollen här som bestod av en titt ner i skorsten o snabbt in i pannrummet o kollade in tvärt genom en pannlucka sen for han..
Ingen kamera el nått :?
Kollade inte murstocken nånting denna gång :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
olle54
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 22 aug, 2012 21:21

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av olle54 »

Ja fy f_n jag ficj betala nästen 1000 kr för 10 min. Han kikade bara in i pannrummet. Ser ju bra ut det här.... Hej då! Betala 1000 spänn för detta är ocker tycker jag.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av bergatorparen »

Det är tydligt att det råder stor variation i hur brandskyddskontrollen utförs. Här som jag bor är det inspektion med kamera, och visuell kontroll av skorstenen från taknocken och ner i pannrummet. Även draget kontrollerar de - och detta görs antingen stöga är gammal eller ny.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
trail340
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 31 jan, 2012 00:49

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av trail340 »

Då besiktning liks är på tapeten så undrar jag om det vore rimligt att jag kräver 8års intervall på en gammal köksnora som vi eldar sporadiskt i då oftast på helgen då vi äter frukost bara för att det är mysigt?
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:Det är tydligt att det råder stor variation i hur brandskyddskontrollen utförs. Här som jag bor är det inspektion med kamera, och visuell kontroll av skorstenen från taknocken och ner i pannrummet. Även draget kontrollerar de - och detta görs antingen stöga är gammal eller ny.
Första gången jag hade kontrollen användes kamera o även utvändigt överallt från toppen o ner, Men då det va ok då kanske dom inte är mer noga än vad som va senast :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar