Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Skriv svar
AMagnusson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 09:51

Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av AMagnusson »

Hej!
Hittade detta forunm av en slump, jag har en ariterm biomatic 20+ panna där optovakten sotar igen flera gånger om dagen. Det började förra veckan efter jag hade sotat pannan, sotar pannan en gång i veckan till varannan. Men då man är ny på detta så begriper jag inte, han larmar 'kontrollera optovakt'.
Då jag läst i boken(bladet) som fölher med pannan så står de att matningen är för stor o man ska tillkalla tekniker,
Något man kan lösa själv?
Vi ha bott i huset sedan novembeer o de ha funka klockrent tills för en vecka sen, kan de bero på att jag råkade stänga av pannan helt så att han svartna? Så inställningen för matningen nollades? Låter konstigt att ett system från 2006 inte ha ett minne för ev elavbrott tex.
En annan sak vi funderat över på vad de ska vara är att han kan dra tjuvluft så sotet suger bakåt mot öppningen. Att de tätar inte riktigt ordentligt? De sitter någon packning där av nåt slag, finns sådan att köpa ?

Som du/ni märker så går hjärnan på högre varv än pannan så jag är tacksam för all hjälp!

Mvh Andreas
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av Doc »

Nej inställningar nollställs inte när du stänger av pannan.

Kolla det vanliga först. Om du är ny med pannan är frågan om du sotat alla 8 tuber (även de under locket och även den ökända "snedda kanalen" som finns under där) Den "snedda kanalen" kommer från brännkammaren och har ställd till det för flera då den glöms bort ibland. Du får då precis de symptom du beskriver.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
AMagnusson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 09:51

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av AMagnusson »

Nix alla åtta rör samt sne kanalen, skorsten av de man kommer åt in ifrån o även kammarväggarna:)
Vad kan de bero på ?
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av Doc »

När det sotar so kupiöst saknas det syre... Om rökväger nu är fria gäller det att leta vidare. Har du dragregulator? Är draget rätt? Fläkten fungerar som den skall? Luftslitsar i brännarkoppen rena och fria?

Vilka inställningsvärden visas i effektmenyn?

Nästa steg är att mäta den inmatade effekten. (Finns beskrivet x-flera i thermia tråden) Eftersom du har ett system från 2006 borde det fungerar med Andrés fläktvärden rakt av om du ställer in rätt effekt.

Det konstiga är ju att det började efter sotning :roll: Därav min tidigare fundering. Igensatta fläktvingar är ett mer smygande företeelse. Fläkten kan trots allt plötsligt gett upp.
Har du bytt pellets eller fått ny leverans? Kan vara att den nya varianten matar mer och då behöver du minska på matningen. Behövs ingen tekniker för det om man kan knappa igenom en meny. Skriv upp utgångsvärde och minska ett par procent åt gången. Det är allt jag kan komma på nu.

Ps Har för mig jag läste någonstans att optovaktröret har ngn luftkanal med friskt luft som håller den rent. Inte sett detta själv än.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
AMagnusson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 09:51

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av AMagnusson »

Tusen tack !!! Läste just lite om de där med värderna o ska kolla igenom de, sotande även pannan nyss o även flänsarna va öppna o inte helt igensatta.
Det roliga med de hela är att de är en ny leverans från samma företag som förrra ägarn använt o dessutom ha jag eldat 2ton av dom 3 jag betällde.

Dragregulatorer o fläkten har jag inte kollat. Hur kolla jag fläkten enklast ? Med dragregulatorer menar du typ spjäll ?

Försökte kika på de där med värden på hög o låg skruv men begrepp mig inte på det riktigt, fann inget konkret i meny? Får kolla fler gånger. Och skriva upp här om ni ser något fel!
AMagnusson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 09:51

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av AMagnusson »

Kollade nu , samt läste i bladet. Fattar f-n inte hur man konmer in där man kan läsa effekterna. Står att man ska trycka in + tills kod 5 kommer.

De jag hittar direkt är pannans temp som ligger på 72grader samt värmen på 33 hur stämmer det tro ? Blir de bättre skjuts i pannan om jag ändrar pannans temp eller följer de bara med? Hmmm....
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Doc menar en dragbegränsare http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1 som sitter på rökröret eller i skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AMagnusson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 09:51

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av AMagnusson »

Aha den :D jo den är som den ska också..
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av André »

Slitsarna i koppen måste vara helt öppna, beroende på hur du gjorde vid rengöringen så kan dessa blivit igen täppta om man gräver ur koppen med tex sked.. Har du delat koppen o kollat inne i koppen?

En panna från -06 landet vara fläkten som börjat ge upp oxå, brukar gå köra tills man får en ny men man kan måsta ha typ 80% fläkt för att den ska orka snurra som den ska..

Håll in båda pilknapparna o bläddra till "effekt" där bläddra du till (5) med plus knappen sen väntar du till femman slutar blinka då går du in med höger pil, då kan du ändra matning/fläkt i resp effektläge o troligen är bara låg o hög aktiverade så de är bara där du behöver pilla :wink:
Om femman blinkar då man försöker gå in i effektmenyn så hoppar man ur o får göra om de igen, har du nyss varit inne o den hoppar ur vilket den gör efter 10 min måste man göra så femman blinkar o stannar igen innan man tar sej in igen..

Ang packningen mellan brännare/panna så finns den att köpa o bör så göras då det är viktigt att det är helt tätt o all luft kommer via fläkten annars stämmer inga inställningar, den finns att köpa :wink:
Askan blåser mot brännaren men trycks det ut rök så har du för dåligt drag/övertryck i pannan vilket inte ska vara
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AMagnusson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 09:51

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av AMagnusson »

Åh perfekt tavk ! De ska jag kolla senare idag, på min meny finns inget 'effekt' men däremot 'kurva' de borde väl vara samma? Finns nån 5 där minns jag.
Jag har aldrig tagit upp koppen eller så men pannan ha gått från igår eftermiddag då jag sota tills inatt nån gång för nu larma han optovakt..
Flänsarna i koppen såg bra ut, jag brukar både borsta o dammsuga koppen ren, imorse fanns de lite svarta pelletsar, som har lortar typ..
En annnan sak är ju att själva röret o platta som ligger anmot pannan blir svart,riktigt svart. Som om han skulle gå fet o inte hålla tätt då de dras dit o inte rätt upp...
Kollar senare o hör av mig, jätte tack!!
AMagnusson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 09:51

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av AMagnusson »

Provade i morse o höja panntemp från 72 till 80 o inget problem änsålänge. Från 08-16 som de är nu.. jippie!!!


Inställningarna står på:
Effekt skruv hög 57
Effekt hög fläkt 36
Effekt låg skruv 45
Effekt låg fläkt 32
Effekt min skruv 0
Effekt fläkt min 36
Rengöring fläkt 2/h
Glödhåll. Tid 60min
Skruv extern tid 42s
Skruv extern tid manuell 15min
Kör med 6mm pellets
Pannan går oftast på låg o inte hög, ska jag sänka högeffekt ändå?

Tusen tack för all hjälp!!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ariterm panna där optovakt sotar igen hjälp!!!

Inlägg av André »

Då den oftast går på låg är det nog där den gått fet o ser man till dina värden bör den inte gå fet..

10 kW = 350 gram/10 min ska den förbruka
15 kW = 520 gram/10 min
Brukar va bara 26% fläkt på 10 kW o 15 kW kör jag med 33% fläkt vilket jag haft nu i 8 år, bara ändrat matning vid pelletsbyte om inte effekten stämt.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar