Koksning/sotar igen fort

Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Doc »

Enligt vad jag har läst av de kunnigaste här på forumet handlar brännartypvalet endast om grundinställningsvärden. Dvs. att värden ställs till fabriksvärden för just den brännartyp. När man växlar brännartyp återgår ALLA inställningar till fabriksvärde. Om du vill köra modulerande drift skall tankdiff vara nej. Annars går den nästan bara på högläge tills måltemperatur är uppnådd.

Förbränningsmässigt skall det dock inte spelar någon roll vilken brännartyp som är inställd. Det är de just för tillfälle inställda värden.
Så grundinställning 20 kW kan vara rätt för din brännare men det är för mycket effekt för pannan. Den skall dock fungera ner till 8kW men då ligger kanske väl nära gränsen.
Mao vilken brännartyp som är inställd spelar ingen roll. Det gäller att ställa rätt effekt och passande fläktvärde.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av André »

annord skrev:Kan det vara så att jag ska öka matning och fläkten? Kan det hjälpa mot sintringen?
Någon nämnde att med lågmatning så kryper "förbränning" ner i koppen och det är i botten av koppen jag har problemen?

Ursrpungliga inställningar 2009 i ett installations papper var matning 45 och fläkt 30?

Kan det vara någon rengörning jag missat?
Verkar ganska vettig inställning..

Det är väl den snedställda kanalen från förbränningsrumet upp till tuberna som brukar missas,då :wink:
Fläkten har jag bara rengjort engång genom att ta kompressorn o blåsa rent vingarna, detta gjordes efter drygt 7 års drift..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av André »

Brännrtyp 12/20 kW spelar ingen roll det är värdena för matning fläkt som avgör vilken effekt den ger..

Då jag ser nu att du har acktank somjag frågade om i pm så är nästa fundering om du har laddomat annars bör du installera en sån, då laddas tanken då det behövs o pannan körs bara då tanken kallar på värme..
Då ska du även köra med tankdiff..
Har du solfångare oxå?

Då du har en 20D så har den effektområde 8-20 kW men jag brukar inte köra den på lägre effekt än 10 kW=350 gram/10 min o med bioneten så är maxeffekten 12 kW uteffekt men kör du på 12 kW ineffekt (420 gram/10 min) är du klart inom pannans effektområde.. Äfab körde med 12,7 kW uteffekt med 92,x% verkningsgrad så den pannan är riktigt fin :D

Problemen med sot är att den går fet som nämnts i tråden o då är det matningen som ska sänkas, går ju öka fläkten oxå men då har du ökat effekten pga ökad bränslemängd..
Fungerar som en motor=energin är i bränslet inte i luften
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Brynäs »

Håller med dig Andre fullständigt :salut:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

Efter en helg av trixande och samtal med snäll människor här på forumet så har jag nu gjort några åtgärder.

1. Jag noterat att det sipprade lite grann rök mellan pannan/brännare vid uppstart med kall skortsten. Inte bra fick jag veta.

Packning byt, check = Ingen rök sipprar ut.

2. Såg att det delvis saknades kit där röret från pannan går in skorsten. Vet ej om det påverkar förbränningen.

Tätat runt denna anslutning, Check

3. Mät upp 410-420g/10min vilket motsvarade matning 48%. Fläkt satt på 30% enligt direktiv på forumet.

Pannan nu gått så här sedan måndags.
Snabb koll ikväll:

Askan såg ok ut.
Tendens till "vall" längst fram i brännkopp men konsistensen bättre
Inte mycket sot alls
I brännkoppen kändes det som sintring/koksning kändes bättre (nu damsög jag inte ur och såg helheten).

Håller tummarna för det här med det fast brända skiten i koppen (sintring).
Ska kolla noggrannare imorgon. Återkommer med rapport. :)
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

....jag har också innan ovan "körning" också haft isär bränomnkoppen och rengjort från aska som trillat in genom slitsarna.

JUtöver ovan gick det mycket kaffe och en och annan pilsner ner i källaren gångna helgen i jakten på att få ordning på brännaren samt att komma upp på banan med förstå hur allt hänger ihop och fungerar.

Tackar alla som hjälpt mig hitills.
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av André »

Pilsner o nån kask kanbehövas ibland då man sitter o försöker förstå :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av André »

Jo har du dragbegränsare?
Med lågt/dåligt drag blir konsistensen i koppen typ som grus hos mej, 10pa el mindre o verkar bäst kring 15pa
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

Nej jag verkar inte ha någon sådan.
Det verkar vara bra drag i systemet, men som sagt så är jag rookie.
Kan man mäta draget? Hur?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av André »

Då behöver man en undertrycksmätare som kostar från några hundra o uppåt, Men du skulle hört med olle45 här på forumet vad du behöver för motdragslucka..
Då ställer man bara in motvikten för 15pa sen sköter den så man får rätt drag om man har för mycket, för lite drag behöver man rökgasfläkt men de är kanske inte troligt hos dej..
Med lägre drag får man även bättre verkningsgrad då röken går saktare genom pannan o värmen hinner tas upp av pannan :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar