Kom med förslag

Skriv svar
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Nej, den blir aldrig för kall.
Märkte det häromdagen att panntempen var uppe i 95 grader.
Så jag satt o kollade medans brännaren gick.
Ena stunden visade den rätt, o 2 sekunder senare visade den 10 grader mindre.
O gick upp o ner hela tiden.
Så jag har fått sänka till 75 grader, så det finns lite mer marginal.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Ok då är det inte de då men du va nära överhettningsskyddet :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Japp, det var nära!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

En liten detalj som jag glömt att nämna är att när jag gör ren koppen så får jag slå loss hårda kakor i botten på koppen,o det redan efter enbart några dagars körning.
Är inte det ett tecken på luftöverskott?
Isåfall har jag både luftöverskott o underskott. :D
Kollade brännkoppen i morse ,o eldhärden ligger under dom nedre luftslitsarna ,så lågt ska det inte vara?
Men det beror väl på att jag har så mycket fläkt.
Många tycker att jag borde få dit en röris nu ,o det tycker nog jag med.
Men den rörisen som kunde bequem gick tydligen i konkurs för ett bra tag sedan.
O den lokala rörisen hade aldrig grejat med en bequem.
Min sambo tycker att vi skulle valt en annan brännare...
Men jag vägrar att tro att det inte skall gå att få en helt ny brännare att fungera i en nästan helt ny panna.
Det måste vara någon parameter som jag missat/gjort fel.
Förresten ,på brännaren sitter det en stor insex-skruv ,som inte ser ut att fylla någon funktion.
Den sitter under flamvakten ungefär ,någon som vet vad den gör där?
Skruvar man ur den så blir det bara ett hål in mot brännkammaren. Ser ganska meningslös ut!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Några mm hårt fastbränt har jag i koppen varje rengöring men vet inte hur fort det blir då jag aldrig kollat mellan rengöringarna.. Brukar va 3-5 mm o på några ställen 10-15 mm ibland samt även lite på skruven men inget att bry sej om..

Glödbädden ska ligga under övre luftslitsarna så de verkar ok

Du kanske skulle testa M.Lindskogs värden på fläkten? under thermia tråden o han har den nyare programvaran.. Han kör iaf med 85% fläkt på 20 kW bl.a.

Din sotare kan ju oxå ha instrument alt en installatör för du vet ju vart man ändrar fläkt matning, bara väga/mäta upp vilka värden du ska ha för dom effekter du vill använda sedan bara justera in fläkten rätt då du har tillgång till instrument. Då behöver bara matningen ev ändras vid byte av pellets o fläkt behöver aldrig ändras
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Glödbädden ligger under dom nedre slitsarna, det är inte för lågt då?
O den stora svarta insexskruven vet du inget om?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Aha de va låg nivå :shock: ska ligga mellan slitsraderna/under den övre raden så nu verkar du ha förmycke fläkt, kanske ca 25 mm från överkanten på koppen..
Detta är med 75% fläkt?

Va de 60% fläkt Lindskog hade på 15 kW :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Ja,det var med 75% fläkt.
Har programversion 120416b står det på brännaren ,om det är någon som undrar..tror inte jag har nämnt det tidigare i tråden..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Kom med förslag

Inlägg av Doc »

Anders75 skrev: Förresten ,på brännaren sitter det en stor insex-skruv ,som inte ser ut att fylla någon funktion.
Den sitter under flamvakten ungefär ,någon som vet vad den gör där?
Skruvar man ur den så blir det bara ett hål in mot brännkammaren. Ser ganska meningslös ut!
Där är just ett hål för att kunna mäta undertrycket i brännkammaren. Så var ting har sin sin funktion: 8)
Har du möjligheten mät upp undertrycket där, speciellt om det är oklart strul.

Hur mycket g/min matar du brännaren med vid 75% fläkt? Att glödbädden ligger under de nedre slitsarna är synnerligen lågt!
Tittade tillbaka på bilderna du har lagt upp. sotet på brännarens detaljer ser inte så farligt ut. Det är ju bara på brännarens gaffel det finns tjära. Är nog det kallaste ställe i brännkammaren.... Körde du start/stop eller underhållsglöd när bilden togs? Tankdiff eller modulerande?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Kommer inte ihåg hur många gram det är, men det är för 15kw iallafall.
Tjäran sitter mest i brännarutrymmets väggar, även lite i rökgångarna.
Det är inget klibbigt, utan bara blankt svart som går att ta bort med stålborste ganska lätt.
När jag tog bilderna körde jag med underhållseld, men har tagit bort det nu. Kör inte med tankdiff
Ska se om jag kan ta en bild av brännkammaten nu.
så får ni se.
Det svarta blir bara tills det täcker pannväggarna, o det verkar inte bli tjockare lager heller.
Kan inte se att det är nåt i rökröret heller.
Det kanske inte är nåt att bry sig om alls?
Jag kanske gjort en höna av en fjäder?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Dom jag varit o justerat åt har alltid haft för mycket fläkt då det justerats efter färg på sot/rök, Oftast körs det med 4-5% för mycke luftöverskott så Co2 ligger bara på 7-8% o med rätt justering tycker dom det ser ut som den går fet men det är de som är normalt då man åkt o kollat igen..
Vissa vill ändå att man justerar så den går snålt för mindre sotbeläggningar, vill helst att pannorna ska vara vita invändigt så vi är alla olika :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Så här ser det ut ,39% skruv ,75% fläkt...
Öppna fönster till pannrummet osv......
Känns inte som förändringar på fläkt gör någon skillnad alls faktiskt..förutom att glödbädden kryper neråt i skålen.
Askan ser väldigt ljus ut på bilden ,men det är blixten som ljusar upp det.

Bild

Bild
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Ser rätt skumt ut enligt bilderna, Aska brukar bli väldigt ljus till färgen när man fotar men här ser den klart ljusare ut än den borde tycker jag men samtidigt ser det blanksvarta märkligt ut :?
Men jag tror du ska sänka fläkten till iaf 60% o se vart Glödbädden hamnar i koppen, Försöka få den på nivå under övre slitsraden..

Antar att det inte finns några springor som luften tar sej in genom, har inte själv märkt liknande problem pga sånt men vissa här på forumet har fått konstigheter som försvunnit när allt är tätt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Fick precis tag på en "guru" på ecotec-brännare.
Han sa att i ecotec o även bequem kan man få detta fenomen med tjära om man kör med för hög fläkt ,det hade han varit med om många gånger.
Så han tyckte jag skulle ställa ner den kraftigt...o även aktivera 10kw ,för att få längre gångtider.
Många bud! men allt är värt att testa!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Tja allt är värt att testa, Skulle mina värden vara rätt med 33% fläkt till 15 kW är ju 75% liiite mycke :wink:

Lindskog kör med 85% fläkt vid 20 kW o 49% till 15 kW o 39% 10 kW

Till ctc bio/ecoflex/bequem/biomatic jag haft tillgång till är värdena 54% 20kW 33% 15 kW o 26% 10kW dessa är samtliga från 05/06 men om något är ändrat idag mot tidigare vet jag inte, enda anledningen att ändra något är väl utväxlingen på matningen då det varit problem ibland att nå 20 kW fast man haft 100% matning o då den går uppgradera till 25 kW är det svårt med kedjedrift men tidigare stoppade man bara i ett extra stift :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar