Kom med förslag

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Kom med förslag

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror jag har hittat något: När tank diff ställs in, går brännaren uteslutande på högeffektsteget, väljer man "nej" så modulerar brännaren - ergo kommer den att gå till det lägsta steget som är inställd antingen detta då är "Min" eller "Låg" - detta gör att om inställningarna är rätta för "Hög" så kommer tjäran brinna bort vid "Hög", men när brännaren återvänder till "Min" eller "Låg" så börjar tjärproduktionen åter igen. Om du inte vill ha detta broblemet, och samtidigt vill ha den varmvattenkomfort som en sådan brännare kan ge, så sätt "Min" till 0 och "Låg" till 0 så går brännaren endast på "Hög" I denna konfiguration kan du välja att ta bort tank diff utan att det börjar tjära. Brännaren vill nu varmstarta varje gång pannvattnet sjunkit 5 grader.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

En bra tanke ,men har ställt in hög o låg på samma värde ,o min på 0.
Men det hjälper inte....
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Kom med förslag

Inlägg av bergatorparen »

Då måste det vara varmhållningen mellan starterna som är boven - inte därmed sagt att du skall köra kallstarter för det är ännu sämre. Minn jag inte helt fel så har brännaren statistikfunktion som visar hur länge den gått på de olika effekterna och hur lång gång och vilotid. Kolla upp detta och försök se om det finns en korrelation mellan någon av dessa och tjärbildningen. Det är en tråkig uppgift och långrandig, men belöningen kan vara att du klurar ut när tjärbildningen äger rum, och då ligger hur nära till hands att lösa :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Ja,kanske får göra så..
Jag var nere nu o gjorde rent brännaren.
I framkant av brännaren hade det blivit en porös kaka på ca7-8 mm
Efter jag gjort rent så kollade jag fläkten ,körde den på 100%
Tyckte det blåste svagt ,höll ett a4-papper över brännkoppen ,o det orkade lyfta papperet 5 cm kanske.
Det var bara en liten parantes ,det ska säkert inte blåsa orkan där.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Kom med förslag

Inlägg av bergatorparen »

Nej, det skall inte blåsa orkan. Om den orkar lyfta ett A4 ark 5 cm är det rätt respektabelt eftersom det skulle kunna ge ett riktigt moln av partiklar om det varit lös aska i koppen. Askkakan i framkant hör jag att flera Bequem ägare har. Det är något konstigt med en del pelletsmärken i år, men det är svårt att sätta fingret på vad som förorsakar det. En analys skulle kunna ge svar, men en sådan befarar jag kostar mer pengar en vad jag har råd att lägga på det. Sedan är det så att en sak är vad man kan bevisa och en annan vad man kan åstadkomma med det - och det är en ekvation utan facit.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Till andra Bequemägare ,i displayen så visas ju hastigheten på fläkten.
När jag kör på 100% fläkt så står det FI 87 på min.
Vad står det på era?
Vad betyder det ,är det varvräknare?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Det där är nått nytt, Jag har inga sådana värden som visas för fläkten men därimot så har nyaste biomaticpannan den funktionen så du kan kolla under thermiatråden o höra med dom som har Biomatic+20 pannan vad deras värden är..

Va själv ner o gjorde lite tester idag men blev fan inte klok på värdena jag skulle ha nu så jag beställde ny vätska till Co2 mätaren då de börjar va dax för ny vätska, Som det va nu behövde jag iaf 49% fläkt till 17 kW..

Lite märkligt va ändå att effekten inte alls stämde mot vad den gjort, Fick hem denna pellets (8800 kg i mars 2012) har testat flera ggr o den har varit på 16 kW med 68% matning men nu va de bara 13,4 kW :?
Samma inställningar o samma pellets så det enda jag kan tänka mej är att det va olika pellets i krukorna jag fick, Trodde först att det ramlat bort ett stift alt att nått drev va löst så det slirade men icke allt va som det skulle :?
Hoppas vätskan kommer i veckan så ska jag sota/rengöra allt o sedan kolla upp lite, Har kört 2 ton sedan pannan/brännaren rengjordes senast så det är dax men de såg fint ut i koppen nu inte nån kant som byggt upp i framkant som det gjorde i våras vilket gör att jag tror på olika pellets i denna bulkleverans..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Jag har iallafall mailat till stället där jag köpte brännaren.
Måste ju vara något galet med brännaren trots allt?
Som jag sagt tidigare så spelar det ingen roll vilket läge jag har fläkten på ,utan resultatet blir detsamma.
Tycker ju allt i brännaren verkar ju funka som det ska ,men hur det än är så får elden inte tillräckligt med syre.
Visst, den funkar någorlunda med tankdiff ,men när det är 5-10 minus ute ska man inte behöva köra så tycker jag.
Det ska fungera med iallafall 2 olika effektlägen ,men jag kanske har fel.
Just nu ångrar jag att jag köpte via en webshop ,ingen lokal röris är speciellt intresserad av att engagera sig.
O höra av sig direkt till Ariterm är ju inte tillåtet.
Som tur är så har webshopen supportat bra ,o förhoppningsvis tar dom kontakt med ariterm....det har jag bett om iallafall.
Brännaren har enligt mig mycket bra förutsättningar att jobba i ,men lyckas ändå inte.
Så vem vet ,kanske ändå är något knas med fläkten eller liknande.
Ska väl inte spekulera i det än ,utan får väl se vad jag får för svar från ariterm isåfall.
Börjar bli MYCKET frustrerad...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Ja har man rätt drag o tilluft så det räcker ska det ju fungera, Med för mycket fläkt så blir ju pannan vit invändigt istortsätt o med för lite fläkt ska den ju sota men blanksot har jag tyvär inte varit med om hos vare sej mej själv eller nån jag hjälpt..
Då jag eldade med ved för över sommaren så tyckte jag det va effektivt att starta brännaren för rengöring av pannan, Körde med 1% extra fläkt nån vecka så va allt fastbränt borta o pannan ren..

Jag vet att det kan va ett h-vete fast man tycker allt är rätt så går det inte få att gå ändå, En kompis körde med en ecoflex nästan ett år men den fick varken jag/sotaren/2 olika killar från Ctc till..
Det byttes brännare 2 ggr o elektroniken i pannan en gång utan resultat, Dessa 2 olika brännaren han vi även testa i kompisens Biomatic o där fungerade allt som det skulle men Ctcn "ändrade" inställningarna så den började gå ruskigt fet från ena dagen till nästa..
Det va även samma skorsten hos båda (samma tillverkare/längd/diameter)
Tillslut skulle Ctc byta ut hela pannan men då kompisen frågade om dom då kunde garantera att det skulle fungera så bacjade dom o köpte tillbaka pannan samt stod för installationskostnaden o sedan köpte dom en biomatic 30 kW o den fungerade direkt som den skulle :?
Vi hade hoppats att Ctc skulle höra av sej o berätta va som va fel men de gjorde dom aldrig tyvär..

Kan ju vara nått som är fel med brännaren oxå fast den är ny, Även nya grejer kan ju va trasiga :(
Skulle iof vara kul om du kunde få dit nån med rökgasinstrument, Då ser man ju om alla värden är som dom ska iaf då man justerat den sen är ju bara frågan om den håller sej stabil el om det blir som med Ctc pannan jag beskrev ovan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Visst är det så ,även nytt kan vara trasigt.
Jag känner iallafall att jag provat allt jag kan o mer därtill.
Hoppas Ariterm är medgörliga o ställer upp iallafall.
Skulle gärna vilja prova att byta fläkt ,men det enda jag har är en fläkt till TB-Mini.
O jag vill inte betala nya delar till brännaren ,ska jag inte behöva.
Brännaren är ju sprillans ny ,så man vill ju inte skruva i den för mycket.
Som sagt ,hoppas Ariterm är hjälpsamma ,annars åker grejorna ut! :evil:
Nej då...men känner en stor längtan efter ett väl fungerande system ,har inte haft det på flera år.
O det var ju därför jag köpte en ny brännare..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Kom med förslag

Inlägg av bergatorparen »

Jag kan mycket väl förstå din frustration. FI 87 tror jag är en felkod - och vad den betyder vet väl bara Ariterm och deras "behöriga" montörer - jag har kollat, och inte hittat något relevant. Kontakta webshopen och berätta om FI 87, så får de prata med deras Kungliga Högheter Ariterm och se vad det betyder :alien:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Kom med förslag

Inlägg av Doc »

Nä det är ingen felkod. Det är ett numeriskt värde på fläktens hastighet. Nu har jag Biomatic pannan och displayen har kanske är lite annorlunda hos mig står det "F1" och sedan hastigheten på fläkten.

I den tråden har jag lagd in en tabell om de olika värden jag får vid olika fläkt %.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... et#p130610
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Jag förstod att det var värdet på fläkten, o precis som du säger så händer det väldigt mycket upp till 50% sedan så planar kurvan ut ordentligt.
Min kurva är nog ganska lik din.
O det ska kanske se så ut, men hos mig funkar det inte bra...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Så då var det dags att rapportera hur det går ,o får väl säga att det går alldeles utmärkt!
Lösningen på problemet var som man kunde misstänka ganska enkelt till slut.
Jag vet inte exakt vilken av mina åtgärder som löste problemet ,men antagligen allihop.

Fel 1: När jag monterade brännaren så missade jag att täta på ett område ,så den sög in ganska mycket tjuvluft som antagligen kylde lågan så det fanns möjlighet att tjära.

Fel 2: Kanske det största felet ,glödbädden var för långt ner ,den ska enligt min suveräna åf ligga i kant med toppen på brännarkoppen ,vilket är ganska logiskt när jag tänker efter nu. Luften ska ju komma igenom elden ,inte blåsa på den. Då kyler ju fläkten lågan.

Fel 3: Här får jag nog ta till skämskudden...i min iver att få allt att fungera så sprang jag titt som tätt o öppnade luckan för att kolla elden......ingen bra ide. Det blir inte så bra förutsättningar direkt om man öppnar pannluckan ofta ,funderar nu på att fixa ett "titthål"

I vilket fall ,dessa åtgärder löste problemet!
Nu ska det bara finjusteras lite!
Tack för alla tips o all hjälp!
Lär säkert dyka upp en o annan fråga!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kom med förslag

Inlägg av André »

Nja i alt 2 är nog din åf helt fel ute, Nivån ska ligga under övre slitsraden, möjligen att Glödbädden ska nå lite in på slitsarnas nederkant..
Nedre slitsraden är primärluft o den övre sekundärluft o sekundärluften ska tillsättas till elden för en bra slutförbräning, går koppen helt full har du garanterat fet förbränning..

Tror problemet snarare är alt 1 först o främst med hjälp av alt 3 :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar