En hoper problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

En hoper problem

Inlägg av Thorsson »

Nu under hösten har min Bequem 20D fått för sig att bete sig å det grövsta.
Först så pajade alla sprintarna, så jag fick byta dem.
Sen började det att ryka in och då kollade jag slussvingarna och de var hyggligt slitna. De byttes och då började det att gnissla lite när slussen går runt.
Sen havererade SPG-växellådan och fick således bytas.
Dessutom verkade den gå fet under hela denna period.

Nu då, nu borde väl allt funka?

Nä.

Gnisslet fortsatte och det började ryka in baklänges. Inrykandet hoppas jag berodde på att jag sotat alldeles för dåligt, men det är nu fixat och det är ordentligt drag i skorstenen.

Fast det som är kvarvarande problem nu är att gnisslet har ökat och skruven som matar pellets in till brännarkoppen har gått trögare och trögare tills den nu idag inte kan snurra utan att jag hjälper den på traven ibland.
Jag rensade ur koppen och körde den ett tag och tyckte att det verkade gå lättare, men tyvärr så gick den inte längre än till att den hade tänt och skulle gå igång efter tändfasen igen.

Någon som har något bra tips på vad jag skall göra för att få den att gå lättare?

När jag letade efter svar på inrökningen hittade jag någon som pratade om ett luft-rör som skulle gå mellan fläkt och matarskruv, men jag hittar inte vart det skulle vara. Någon som vet mer om det?
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: En hoper problem

Inlägg av danei »

Det låter som att du behöver titta över dina lager.
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Re: En hoper problem

Inlägg av Thorsson »

Är de svåra att byta?

Det bästa kanske är att skruva isär hela bekännaren och se vilken axel som är trög att dra runt, eller tycker du att man skall byta lagren både på slussaxeln och på matarskruven?

Kanske är dags att bygga om från tappdrift till kedjedrift på en gång.
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Mjoha
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 15 okt, 2012 14:42

Re: En hoper problem

Inlägg av Mjoha »

Hej

Känns lite dumt men jag har ingen lösning utan har samma problem men att det ryker in.

Har bytt sluss nyss utan att det hjälpte.
Har även kollat "luft-slangen" och den verkar ge luft in i eldnignsröret men hur mycket är svårt att säga. Drar jag ur den så kommer röken ur nippeln. Men den lilla luften löser inte problemet att det ryker in.

Jag förstår inte hur det kan dra förbi slussen.

Det är någ även så för mig att jag behöver se över lager med. Den går lite tungt. men kan det hänga ihop med att det ryker in????
ATF
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 02 dec, 2009 17:48
Ort: mitt i Västergötland

Re: En hoper problem

Inlägg av ATF »

Tycker absolut att du ska bygga om till kedjedrift,du kommer att få en helt ny brännare!!
Har nyss byggt om en och det var värt varenda krona :)
Det tar cirka 1,5 timme att göra jobbet.
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: En hoper problem

Inlägg av Eldvin »

På dom nyare brännarna togs "Slangen" bort.Plocka isär brännaren.Ungefär där fläkten blåser in luften till tänd elementet sitter ett litet rör som du ser bara du plockat isär grejjerna. Kör igenom en tunn svetstråd eller liknande.
Skriv svar