Pannrumsdörr stängd eller öppen?

kvistarn
Prima virke

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av kvistarn »

Eldvin: varför inte? sotare och installatör har inte sagt nåt i alla fall.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Om rummen har stor skillnad i lufttryck kan du få in röken i rummet istället för ut i skorstenen vilket ger dödlig kolmonoxid och andra otrevliga gaser inomhus.

Är däremot rummen förbundna med ventil så luften kan utjämna trycket är det mindre sannolikt, eller om båda har så rejäl tilluft att du alltid har utomhus tryck i båda rummen.

Enklast och säkrast är dock att ha dem i samma rum.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

karaff han före.Men om jag säger att man bör efter sträva att ha drag begränsare i samma rum?? Om nu nån "får för sig att stoppa igen den onödiga ventilen i pannrummet som drar kallt, och samtidigt kommer på att pannrums dörren nog bör va stängd,så drar luften den lättaste vägen genom tvättstugan. Varför krångla till det mer än nödvändigt?? Och när nått väl händer så händer det.
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Jag har alltid dörren stängd. Tanken är att det borde bli lite mindre värmeförluster från pannan om det är varmare i pannrummet. Samtidigt sänker den stängda dörren temperaturen i källaren lite jämfört med om den var öppen. Med stängd dörr har jag cirka 28 grader i pannrummet och cirka 15 grader i resten av källaren. Högre temperatur än så tycker jag är onödigt i källaren.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Dörren SKALL vara stängd, är huset byggt före 1975 är pannrum klassat som 15 minuters brandcell, efter 1975 är det 30 minuters brandcell. Även om du inte har en brandklassad dörr så håller den garanterat många minuter innan elden har ätit sig igenom. På 15 minuter hinner vi (brandkåren) göra ganska stora insatser så elden inte ska sprida sig vidare. Garage i huskropp är faktiskt också egen brandcell. Jag har en pulversläckare precis utanför pannrummet och brandvarnare såklart. I sommar ska jag koppla upp en släckslang i källaren så jag snabbt kan släcka ifall jag får någon bakbrand i pelletspannan.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Brandsläckare skall man ha lite varstans .Och en stängd pannrums dörr är bättre en ingen alls!För även om dörren börjar brinna om 15 eller 30 minuter så hindrar den rökens spridning och begränsar tillgången på luft. Vill man ha varmt i resten av källaren så kan man sätta in flera element . Jag tycker att det räcker med att se Wiklunds pannrum.och en sån syn önskar jag bara min värsta ovän.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nu var det ju visserligen inte i pannrummet det brann hos honom.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Och det berodde på en plasthink som man ALDRIG skall använda. Köpte faktiskt en ny askhink på jula med lock för 200kr eftersom jag inte hade lock till min gamla askhink, billig försäkring! Det viktigaste som jag ser det är att hålla pannrummet så rent som möjligt från brännbart material, då tror jag det ska mycket till om det ska hända något. Dock är det bra om man håller pannrumsdörren stängd, jag har inte det men det beror på mycket kall källare.

Var rädda om er!

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

alternativet om man vill ha ut pannrumsvärmen i källaren borde vara en värmeväxlare som värmer källarluften med pannrumsluften :)

Om man hade en hög som gick från golv till tak kanske den t o m hade kunnat fungera med självdrag ? (ut uppe och nere och låta värmen driva luften..)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En stängd dörr ger, per konsekvens, en försening av en spridning av en evt. brand.

Att skiten inte ska börja brinna är ju steg ett, därför har jag uteslutande metallkärl till aska. Plasthinkar är till vatten och bäras som mest förbi pannan, enbart för att det är vägen till badrummet!

Sedan är en fördröjning av brandspridningen inget värd utan ett brandlarm som utlöser direkt, DÅ får man förvarning och kan begränsa skadan. Men utan brandvarnaren som hörs utanför pannrummet kan dörren kvitta, den tidmarginal den kan ge betyder bara att man upptäcker branden senare.

Det är därför jag propsar på brandvarnare som är ihopkopplat, då får man alla fördelar med brandlarmet och dörrens spridningsfördröjning.

Att ens fundera på att lägga aska i ett plastkärl är första steg till katastrofen, min mamma blev ibland sur på mig när jag vägrade att ta veckogammal aska i en plasthink (eldade med ved hemma). Visst var det extremt - men logiken säger mig att om det är OK med 7 dagar gammal aska, då kommer man att anse att det går bra med 6 dagar gammal aska osv.

Och på något tidpunkt blir det fel! Det kan vara att det är kastat ny aska på gammal eller annat. Slutsats:
Aldrig annat än metallkärl till aska!!!
Senast redigerad av Icecap den sön 17 mar, 2013 18:24, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

xdigger skrev:Det viktigaste som jag ser det är att hålla pannrummet så rent som möjligt från brännbart material, då tror jag det ska mycket till om det ska hända något.
Nu var det väl fakta som efterfrågades.
Så många gamla farliga rörbrännare det fortfarande finns ute i stugorna är frågan fortfarande viktig.
Fortfarande kommer hus att brinna ned därför att pannrusdörren har lämnats öppen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kan man ha öppen dörr, om man har automagisk stängning vid rök? Kan vara en kompromiss.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Msh16: Om man ser till att det inte kan brinna så behöver man inte oroa sig. :lol:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

rod02 skrev:Kan man ha öppen dörr, om man har automagisk stängning vid rök? Kan vara en kompromiss.
Testa. Polisen kommer nog inte och tar dig :wink:

Jag har min dörr öppen och är inte speciellt orolig.
Det är nog mycket farligare med alla öppnaspisar, kaminer som står i vardagsrum.
Eller kökspannor huga mig.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja eller sanera vinden om den är tilläggsisolerad med ecofiber, Pratade med en i kvarteret bredvid nu på morgonen om hur det verkar lösa sej med deras hus som brann innan jul o om det kommit fram vad som va orsaken till branden..
Allt verkade ordna sej med nytt hus osv men helt klart va det inte vad som va orsaken, Kamin med modulskorsten installerades hösten 2011/drygt 1 år innan branden men det som lätt både intressant o oroande va att dom börjat misstänka ecofibern som huset tilläggsisolerades med sommaren 2012..
6 st villor har brunnit bara här i västerbotten som fått vinden isolerad med ecofiber av samma företag :shock:
SKL va inte riktigt klara med skorsten än men verkade inte vara nått fel med den av tester som gjorts så långt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar