Modda gammal brännare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Modda gammal brännare.

Inlägg av rod02 »

Man saknar lite finesser.
*Se flammvakten och termostatens värde.
*Rpm och/eller volt på fläkten.
*Ställa "pottarna" med kåpan på. Externt eller via lucka.

Fyll gärna på med mer.
Är det "lagligt"? Jag tänker på tex SP-märkningen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av danei »

SP-märkningen gäller väl bara om du ska sätta den på marknaden. Det är ju dessutom inget som påverkar brännarens funktion. Med tanke på hur man kan märka en hel rad liknande pannor med en ända testning så går även den här typen av ändring utanför det. Skulle det införts av tillverkaren gissar jag att de skulle skrivit ett dokument där det framgår att det inte påverkar testresultatet. Men för din del gissar jag att SP-märkningen är helt utan intresse.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av rod02 »

Jag bara misstänkte att SP-märkningen var ett krav för att få köra. Och att jag bryter mot den om jag moddar själv.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av psau »

Jag tog en 24V fläkt, en PLC från B16 och kortet från B16, hepp så hade jag en PLC styrd PX21 som gick som en klocka med tryckluftssotning.

Så länge du ser till att inte ta bort överhettnigs skydden på panna eller fallrör samt tillser att du har kvar en slangstump mellan nedfallsrör och skruv så gör du inget olagligt.

Till vilken nytta vet jag inte men det var kul att testa att det gick, eftersom jag körde pelletstekniks program fick jag den modulerande driften på köpet :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av rod02 »

psau: Din modd var nog inte helt gratis. Men med lite beg delar och klurighet kan det gå. Finns det alt till PLC'n? Nån standard pryl man kan springa på beg. Måste man byta fläkt? En PLC borde kunna stytra 230V.

Mina moddar blir nog mer att såga upp en lucka till pottarna, och dra ut kablar för mätning. Kanske ställa blandning efter fotocellen...
Hur kollar man varvtalet på fläkten? Volten visar nog inte varvtalet om lagerna kärvar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av psau »

Kan ju vara så att jag har en liten bra att ha låda liggande med leksaker...

Fördelen med 24VDC fläkten är att den är enklare att reglera än en 220VAC dito, eller snarare jag kan sätta fläkt 17 och då kommer det vara ung samma fläkt värde på alla 24VDC fläktar men 182VAC ger inte samma exakthet i styrningen.

En beg PLC hittar du på tradera/ebay/blocket, kolla att du får en med transistorutgångar som du kan köra PWM styrning på fläkten och inte bara on/off.
Några solid state reläer från tex elnu.se behöver du oxå.

Som alternativ kan du köpa en Arduino och lcd då har du nästan plc:n men till en kostnad av knappt 500:- och du får dessutom möjligheten att lära dig C.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av rod02 »

Jag har inte infon om vilka detaljer som behövs för att skriva ett helt styr program. Uppstartstid m.m. Och div säkerhetsfunktioner. Vill man var snål kan man bygga på ett kretskort som liknar kopplingsplatta. ATmega168 finns att köpa med arduino bootloader. Men jag skulle nog välja raspberry pi istället. När det gällde PLC, trodde jag det fanns färdig mjukvara. Utan mjukvara så går det nog fortare med pottarna, om man bara kom åt dem under drift. Med kåpan PÅ. Det och lite mätpunkter så e jag nog hemma.

Skulle vara kul att logga lite. Med en gammal PC. Borde gå att få ner strömförbrukningen om man slopar fläktar och drar ner prestandan. Jag har testkört en gammal burk med alla fläktar urkopplade. MSDOS och ingen hd. Har inte kollat vad ett sådant system drar, men är nyfiken.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av Icecap »

För att logga energisnålt är väl Raspberry Pi den rätta lösningen! Släng på en RTC och ett USB-minne, då kan den logga til minnet och du kan tömma detta via LAN.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av psau »

Att köra Raspberryn som PLC mot brännaren tycker jag är feltänk, kör som Icecap skriver loggningen på Raspberry.
Och antingen köp en beg M2 leta reda på Bionordics gamla program på nätet eller skicka den till Pelletsteknik för programmering, eller Arduino som PLC. Bygg styrkretsarna på ett labbkort du behöver ju inte köpa det färdiga kortet för att testa.

Alternativt kan jag ev gräva fram ett B16 220v kort i lådan som du kan köra 220V fläkten mot direkt, Men du behöver fortfarande någon PLC som styr...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av rod02 »

Jag är nog mer inne på nån överbliven PC till dataloggning. Och brännaren får köra sin egen logik ett tag till. Men tråden behöver inte bara gälla mina planer. Så jag ser gärna fler punkter att styra och kolla.

Lan? Sladdar nej tack. Wlan kanske. 2 USB minne att skifta med lockar mer. Och att det går ett bra tag mellan bytena. Hoppas den överblivna PC'n har USB. Tror att en PII 400Mhz kan bli offret och den har USB. Med datorn har jag RAM eller kanske hårddisk att lagra loggdata på. Då räcker ett USB minne till för att flytta data till "huvud datorn".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av MP »

psau skrev:Att köra Raspberryn som PLC mot brännaren tycker jag är feltänk,

/Peter
Har hört detta förut men kan till fullo inte förstå vad feltänket består i ?

Kan du utveckla ditt påstående med bakomliggande argument.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av psau »

Arduinon har portarna direkt på kortet till en Raspberry Pie behöver du ett interfacekort för att kontrollera brännarens komponenter.
Sen tycker jag att Arduinon är mer rakt på i programmeringen än Pie:n. En Pie behöver först ladda ett operativ i Arduinon sker detta i loadern och du ser aldrig detta den är mer lik en PLC i sin uppbyggnad.

Men det är en smaksak som jag skrev, JAG tycker att det är ett feltänk...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av Honda »

Min raspberry har låst sig vid strömavbrott med snabbåterkoppling två gånger på ett år. Går kanske att lösa med att modda strömförsörningen, kör med en gammal nokia-laddare direkt till micro-usb porten nu. Möjligen saknas ordentlig spänningsövervakning som säkerställer att den resettar ordentligt då spänningen dippar, har inte kollat. En extern vakthund skulle jag nog lägga till innan jag litar på den för att styra uppvärmningen. Det finns en vakthund i broadcom-chippet men vad jag förstår går den inte att aktivera permanent, den måste aktiveras på nytt efter omstart och det hjälper ju inte om den kraschar innan den hinner så långt. Annars kul att leka med, men man kan förstås inte göra något med den som inte går att göra med en gammal pc, förutom försumbar strömförbrukning då.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av rod02 »

Vad har ni för givare? Joysticks porten och qbasic känns inte helt stabilt och precist. Och vad jag förstått 8 bitar mot 10 på arduino.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modda gammal brännare.

Inlägg av psau »

Jag har varierat mig mellan ds18b20 och vanliga lm335, fördelen med ds18b20 är att tempen kommer I klartext men jag får fler läsfel än med en LM så jag föredrar nog LM335 som tempgivare då sparar jag dessutom lite minne då jag inte behöver 1-wire biblioteket. Det blir tillräckligt exakt ändå för att styra till resp frånslag.
Jag har ett Gertboard till min Raspberry men jag föredrar Arduinon till rena plc applikationer, har även en Arduino på vinden för att styra ventilationen, men det är ett separat project :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar