Jagar "ny" panna, hjälp?

Skriv svar
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Jagar "ny" panna, hjälp?

Inlägg av JothaR »

Jag sitter idag med en CTC265B från -76 och en Viking Bio från -06 med veckoförråd... Har funkat rätt bra, men nu har shunten börjat läcka vatten och systemet är väl minst sagt lite instabilt :-( Kräver även en hel del jobb!

Nu har jag hittat ett möjligt begagnat alternativ:
En Albin futura med Janfire-brännare, 3kubiks Janfire förvaringsbinge med sidokuddar...

Är detta något att satsa på? 15000 får jag ge...
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Jagar "ny" panna, hjälp?

Inlägg av JothaR »

Albinpannan är från -93, 2-15kW elpatron. Brännare o förråd är från -08.

Någon som har koll på VVkapacitet? Vi är 2 vuxna och 3 barn så om ett par år kommer duschen "gå varm" :-)
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Jagar "ny" panna, hjälp?

Inlägg av Eldvin »

15000 för en gammal Albin?? Måste väl finnas nån nyare.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Jagar "ny" panna, hjälp?

Inlägg av micke_932 »

Nåja, det var ju panna, brännare och förråd för 15k
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Jagar "ny" panna, hjälp?

Inlägg av xdigger »

Jag gav runt 10k för min Thermia Biomatic och runt 4k för min Ecotec Bioline 20, då är pannan från -02 och brännaren från -05.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Jagar "ny" panna, hjälp?

Inlägg av JothaR »

Nu är det dags igen, har fortsatt kört på min gamla trotjänare men nu har både inre och yttre brännarröret gått på brännaren och pannan läcker sakta men säkert.

Jag har nu hittat följande system:

Focus PE-20 från 2006
PellX-P21
Cirk.pump
Skruv
730l förråd
Esbe shuntstyrning
Inne/Utegivare
Dragregulator
300l vattenberedare
Exp.kärl
Säkerhetsventil

Allt detta för 12000kr, vad tror ni om detta? Känns ju spontant som att det borde vara ett betydligt bättre system än mitt befintliga?!

Är det ett prisvärt alternativ? Är det en vettig panna / brännare?

Är det ngn som vet vad en installation kan tänkas gå på, har aldrig dragit ett rör så det är inget jag planerar att testa heller :-/
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Jagar "ny" panna, hjälp?

Inlägg av nyman »

Gamla omoderna brännare ger mycket jobb, har lååång inlärningskurva och blir dyra i längden med alla uppdateringar som ofta krävs. Bättre köpa någon brännare som bara fungerar direkt och gärna med automatisk uraskning.
Focus PE20 har vågräta rökkanaler som kräver lite jobb. Andra pelletspannor har lodräta rökkanaler så flygaskan ramlar ned i stället för att lägga dig i rökkanalen.

Kan du hitta någon kompis eller pensionerad röris som hjälper dig att få dit focuspannan så köp den, sälj Pellix för 3000 och köp en beg Thermia Bequem eller Ecotec A4, Ecotec Bioline 20 till focuspannan så får du rätt så bekvämt och kan elda med underhållsglöd på vintern så du alltid har varmvatten och slipper vänta in en brännarstart.
Priset får pannan var ju bra.
Installatörerna har blivit bortskämda med moderatbidragen till villaägarna, höjt sin egen standard och höjt sina egna priser så ett pannbyte på det viset blir för dyrt att kosta på en Focos PE20. Focuspannan är hög så minst 210 i takhöd bör det vara. Rökröret går ut längst upp så ska du senare montera insatsrör i skorstenen kan det bli svårt att få dit bottenkonan om den hamnar i takhöjd i panntummet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar