Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pumpen?

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av ronald »

Aha ..he he..Det är DU själv som e den mototdrivna shunten i plan A... :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av rosvall »

Karamba! Jag försökte igår montera min hemmabyggde styrning av shunten men det gick inge bra. Tanken var att använda ett RC-Servo för att vrida shunten, det fungerade nästan. Sedan tidigare tester hade jag konstaterat att axeln måste vridas runt sitt centrum utan snedbelastning för annars fastnade shunten och den börjar också läcka om ett tryck påförs i sidled t.ex.
Med min senaste konstruerade fäste för servo skulle servot sitta centrerat över axeln, men tydligen är fästet ändå inte så bra för shunten börjar läcka när servot öppnat shunten ca 10 grader. :(

Nu lägger jag shunt styrningen på is så länge!

Det blir till att shunta ut lite lagom varmt vatten och justera termostaterna så som jag fått beskrivit tidigare!

Men jag får nog byta några termostater, de är säkert över 20-30 år gamla och blir kanske lite tröga med åren! Kanske att jag provar någon av Conrads digitala termostatrar, kanske denna: http://bit.ly/1ll7vtf. Jag tror att jag har RA/VL Ø26mm infästning.
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Skriv svar