byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Skriv svar
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av sirkrille »

Hej är lite ny på detta område. men efter tittat på den här tabellen http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dim ... -radiator/ så har jag kommit fram till att det måste vara ett DT50 system som jag har. skulle vilja göra om det till DT30 system. eller golvvärme. eller är det mera värt att bara byta radiator?

tex. så har jag ett rum på ca 30kvm har 2 enkel panel element. 1:a 590x1000 och andra 590x1800. känns som det är gjort på DT50 systemet va?

Watt vid DT 50°C Watt vid DT 30°C Mått:
618W 323W 590x1000

1112W 581W 590x1800

Funderar lite på Jordvärme så därför försöker jag kolla över elementen lite.. kan nog bli jobbigt på ett DT50 system?

mvh
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av danei »

Det bästa är nog att testa viken framledningstemperatur du behöver i praktiken. Vädret är ju lämpligt för ett sådant test.
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av sirkrille »

just nu ligger det på 45gr ut och det är -6gr ute nu. håller en temp mellan 21 - 22grader inne.
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av Stegatorparn »

Är ditt hus byggt före 1975 är det säkert ett DT50 system.
För att få ut samma effekt vid DT30 behöver samtliga radiatorer bytas ut mot större.
Som du själv har kommit fram till halveras värmeavgivningen och därmed måste dubbelt så mycket vatten pumpas genom rörsystemet för att få fram samma effekt. Tryckfallet i rörsystemet kommer att öka 4 ggr, vilket betyder att pumpen kanske måste bytas.
Rörsystemet är inte dimensionerat för det högre flödet, så en rörberäkning kan vara befogad.
Eventuellt kan vissa rörsträckor behöva bytas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av sirkrille »

Men som i det 30kvm rummet jag har. Vad många watt ska de ligga på om jag ska köra dt30? Har ju 2st element där nu.
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av sirkrille »

Det som jag tycker skulle vara lättast är ju att köpa dubbel panel element i samma storlek. Borde man ju inte behöva dra om rören så mycket. Elle tänker jag fel? :)
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av Stegatorparn »

Rummet har ett värmebehov i watt som ska täckas med radiatorer oavsett systemtemperatur.
Har du befintliga radiatorer dimensionerade för DT50 så måste dom bytas till radiatorer som ger samma värmeeffekt vid DT30. Väljer du radiatorer i samma höjd, behöver inte rören ändras av den orsaken.
Finns det två radiatorer i ett rum kanske det räcker att byta den ena till en dubbel med flänsar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av André »

Går bra att byta radiatorer men du måste förmodligen byta alla för annars blir det kallt i andra rum, Ska du ev skaffa VP kan du ta till ändå mer på radiatoreffekten för ju lägre temp desto bättre..
Men helt klart skulle de effektivaste bli med golvvärme å köra det tillsammans med nuvarande radiatorer med samma temp på båda, Minskar risken med ev kallras från fönster å du skulle få extremt bra Cop :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av ronald »

Skall du riva upp golv eller bygger ut eller dyl..satsa på golvvärme...själv byggde jag 30 m2 o golvvärme göttigöttan, :wink: o sen har jag bytt snart i alla rum till dubbelpanel.raddar kör lågtemp ..bra nu o för framtiden..vad en jag gör eller kör med !!
Men har du fina golv o inte vill riva...Dubbelpanel så stora du kan ..kanske inte överdriva till det yttersta det skall ju va estetiskt snyggt också :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tibe
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 09:44
Ort: Sölvesborg

Re: byta radiatorer eller uppdatera till golvvärme?

Inlägg av Tibe »

Jag är just nu ifärd med att byta ut alla radiatorer till lite större dubbel panel radiatorer, har dåligt isolerat hus och hade allt för små enkel panel radiatorer anno -68, med en del rum som helt enkelt inte blev varmare än 15 grader på vintern. Nu har jag bara tre radiatorer kvar att byta sen är jag klar, och det är MYCKET god värme som sprider sig där hemma. :D

Håller med föregående talare, om det inte är till/nybygge så riv inte upp golven i onödan, jäkla skitgöra, nya dubbelpanel radiatorer gör enorm skillnad. Jag har problem med att det blir för varmt hemma nu, man vill ju inte vänja familjen med för varma temperaturer heller :wink:
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Skriv svar