Värsta nybörjaren.

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av Roli »

Det översta svarta vredet på bild två skulle kunna vara påfyllningskran till din panna.

Någon som har en annan åsikt?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av Stegatorparn »

Roli
Du har rätt, kulventilen med det svarta vredet måste vara systempåfyllningen.

Stefanofonen
Röret som det droppar från kommer från säkerhetsventilen för tappvarmvattensystemet.
Den skall bara släppa några droppar ibland efter att man har tappat en större mängd varmvatten.
Däremellan skall det inte komma något alls.
Står det ständigt och droppar är säkerhetsventilen otät och behöver packas om eller bytas.
Först kan man prova att skruva på ratten och spola ur ventilen en kort stund, sedan släppa ratten som fjädrar tillbaka och förhoppningsvis tätar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av Roli »

Läser man i instruktionerna som följer med den ventilen (om de finns kvar, oftast slänger "rörkrökaren" dem) eller på nätet så skall de "motioneras" varje månad (inget som jag gör). Men iallafall minst några gånger per år för att täta så bra som möjligt. Motionen består i att man vrider på vredet och låter ventilens tätningsyta "slå" tillbaka med fjäderkraft, detta skall göra så att tätytorna i ventilen förblir täta. Men trots motion så kommer ventilen att släppa ut lite vatten från den expansion som blir när kallt vatten värms upp och expanderar dvs ett visst litet dropp från ventilen är ett måste....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av Jonas O »

Icecap skrev:Och jag duschar minsann regelbundet! Varje nyår, oavsett om det behövs eller inte!
:lol: :lol: :lol:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
stefanofonen
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 sep, 2012 23:33

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av stefanofonen »

Sådär, nu har jag motionerat ventilen.. så nu rinner det hela tiden! :shock:
Läge att evakuera?? 8)
Nu rinner det inte mycket, men den kommer en liten tunn rännil.
Får nog ha dit en vvs;are och byta den ventilen till veckan.. vilket får ses som positivt för då kan man kanske få en genomgång hur det hela fungerar.

Så det är bara att öppna den svarta kranen/vredet och fylla på vatten?
Trodde det var mer invecklat än så.
Fan, jag börjar ju kunna det här nu.. :D

Snart dags att sota brännaren igen. :D
Som vanligt - stort tack för hjälpen!
Panna - Fokus Eko 20. Årsm 2000.
Brännare - Viking Bio. Årsm 2005.
Bränsle - Neova.
stefanofonen
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 sep, 2012 23:33

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av stefanofonen »

Nu har jag sotat pannan för första gången, och du Sänkan hade rätt, den nedre raden av bafflar saknades.
Panna - Fokus Eko 20. Årsm 2000.
Brännare - Viking Bio. Årsm 2005.
Bränsle - Neova.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av sänkan »

Finns inte bafflarna kvar så borde du tillverka likadant till den nedre delen också. Annars får du dålig pelletsekonomi. Har du letat överallt?
Inte så lätt heller att tvinga ned brännaren i 12,5 - 13 kW effekt så att det passar pannan som det ska vara, vet inte om det går. Så här gjorde slarviga installatörer förr. När du nu har en bra panna så kan du inte utnyttja det.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
stefanofonen
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 sep, 2012 23:33

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av stefanofonen »

Nope, det enda ställe jag har letat på är i pannan. 8)
..och som sagt, där var den inte.
Ska se om jag kan göra några fynd i omgivningarna.
Läste i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=12998 att det inte var helt ovanligt att man saknade baffelplåtar i Fokuspannor.
Går det inte att köpa baffelplåtar? Eller det kanske inte är så avancerat att tillverka egna?
Panna - Fokus Eko 20. Årsm 2000.
Brännare - Viking Bio. Årsm 2005.
Bränsle - Neova.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av sänkan »

Köpa blir nog dyrt. Vad jag minns så sitter ett antal tjocka plåtar i 45 graders vinkel uppsatta på två rundjärn.
Tror det går att tillverka själv lite lättare. Borde fungera lika bra om plåtarna sitter helt vertikalt. Den ena med öppning för röken där nere, den andra med öppning på översidan likadant som originalen.
Tror tunnare plåtar på 2 mm skulle fungera om den sitter i det övre kallare facket. Din eller grannens söndersågade oljetank går att ta material från om det finns något sparat.
Svetsas fast på rundjärnen men i värsta fall går det nog att montera ihop med två gängstänger och muttrar.

Hur långt går det att få ned effekten på en Viking Bio egentligen? Enda brännaren jag aldrig hållit på med.
En del säger 15 kW , en del säger 12-13 kW

Högsta effekten som gick att köra med alla bafflar isatta när jag satte en KMP brännare i en sådan här panna var 13 kW. Den brännaren tycker väl bättre om högre effekt också men det fungerar bra och är lätt att sota.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
stefanofonen
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 sep, 2012 23:33

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av stefanofonen »

Fortsätter och babblar på i den här tråden, så slipper jag starta en ny tråd varje gång jag har något att delge världen.

Hur som helst, så har jag nu tagit mod till mig och lyft på brännarkåpan och ställt ner min brännare på låg effekt, men jag måste säga att jag blev en smula förvånad.
Allt funkar iofs som det ska, men både fläkten och matarskruven verkar köra på som om ingenting har hänt.
Skruven går ett helt varv varje gång den startar. (Frågan är om den ens gjorde det när jag körde på hög effekt? Får nog ändra tillbaka och kolla.)

Är det inte meningen att allt ska "gå ner i varv" när man ställer in brännaren på låg effekt?
Eller vad menas egentligen med låg effekt?
Den enda skillnaden som jag märker är att rökgastemperaturen har sjunkit (Bra!) och att askan/sotet har fått en mörkare färg. (Mindre bra?)

För tidigt att säga om pelletsåtgången är mindre än, men det har å andra sidan mindre betydelse, anledningen till att jag vill köra på låg effekt är för att spara på grejerna.

Kan väl också nämna att jag tycker skruven matar på väldigt mkt pellets just i startögonblicket nu, det kan jag inte komma ihåg att den gjorde tidigare när den var inställd på hör effekt.
Men får väl ställa tillbaks den och granska händelseförloppet lite mer noggrant..

Önskar att det kunde bli riktigt kallt nu så man får testa grejerna riktigt ordentligt! :twisted:
Panna - Fokus Eko 20. Årsm 2000.
Brännare - Viking Bio. Årsm 2005.
Bränsle - Neova.
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av morganm »

Hallå!
Tar upp denna tråd igen, finns det någon fungerande länk till viking bio handboken? Det är lite kris då en kompis har köpt ett hus med denna brännare och en sirius värmepump oxå utan handbok, så är det någon som vet var jag kan ladda ner dessa så vore jag tacksam.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av morganm »

Tackar :D Då är det bara sirius pumpen kvar.
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av CandyMan »

:)
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Värsta nybörjaren.

Inlägg av Roli »

morganm skrev:Tackar :D Då är det bara sirius pumpen kvar.
Sådana saker "befattar" vi oss inte med här..... Skämt åsido det är nog fel forum för att få svar...

Ställ frågan på värmepumpsforum.com så lär du nog få ett snabbare svar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar