PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

"Skalningen fixas av den magiska konstanten i: "21.45;MUL", värdet på den kan variera..."

Missade den humoristiska ansatsen i ovanstående,
Ser att du såklart redan fixat till utrymmet för konstanten i formeln.

Solen drog igång i några minuter idag, ska bli intressant första riktigt soliga dagen hur det kommer att se ut då.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Jag ska fundera på det där med sol/diverse energimätning. Någon form av fritt konfigurerbart system för valfritt antal grafer av valfri typ med valfri presentation med vettiga defaultvärdet på allt skulle vara ideallösningen. Och gärna någon form av systemöversiktsbild med mätvärden dessutom. Html och javascript är inte min starka sida så om någon känner för det får man gärna forka koden på github (eller annanstans) och börja hacka. Att dela med sig av koden är förstås inget krav så länge som man behåller sina ändringar för sig själv.

Löpande totalenergi från panelerna kan du få direkt genom att trixa lite till med uträkningarna. Du har redan samplingsperioden (30s default, om du inte har ställt om det), så den uträknade effekten kan du multiplicera med 30s så får du wattsekunder som du kan addera till en annan datapunkt (som du definierar i plugin_calculate med defaultvärdet 0) varje gång effekten läses.

Ifall RPN fortfarande känns som hebreiska så kan du öva på den här http://www.alcula.com/calculators/rpn/ :D
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av johblo »

Hejsan
JÄTTE intressant tråd, som klippt och skuren för mig (RPi, 1-wire, pellets, solvärme). Men tråden är så otroligt lång och omfattande. Ni skulle inte kunna sammanfatta kärnan i vad ni kommit fram till?
Hur installera Pellmon (inklusive annan nödvändig mjukvara)?
Hur konfigurera och starta upp 1-wire (i2c, USB, GPIO)?
Sensor implementation?
Web gränssnitt?

//Johan
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Ja den börjar bli i längsta laget... Jag tänkte starta en ny tråd så småningom, rubriken gör ju inte projektet rättvisa längre heller.

Men kort och gott:

Installationsanvisningar för PellMon finns i Readme filen (på github och följer med källkoden). Du installerar först alla beroenden som finns listade (apt-get install...), och sedan följer du 'systeminstallation'.

PellMon hanterar onewiresensorer genom att kommunicera med en redan installerad och konfigurerad owserver. Owservern kommer med och startas då du installerar paketet owfs (apt-get install owfs), sedan är det bara att öppna /etc/owfs.conf och konfigurera för vilken hårdvara du vill använda. Jag har för mig att om du vill använda raspberryns GPIO eller I2C driver för onewire så kanske du måste kompilera nyaste OWFS själv från källkod istället för att bara apt-getta den paketerade versionen men jag har inte riktigt koll på det. Enklast är kanske att använda usb adaptern.

Webbgränssnittet följer med då du installerar PellMon. Du hittar det by default på port 8081, men porten kan ändras. Webbgränssnittet har en egen httpserver så inget annat behöver installeras för att använda det.

Efter installation så konfigurerar du PellMon genom att redigera filen /etc/pellmon/pellmon.conf. Jag har försökt att göra filen 'självdokumenterande', dvs den är full av kommentarer och exempel.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av johblo »

Tjusigt! :D
Då kanske du snabbt och enkelt kan visa hur man får in flera kurvor i samma graf?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

om du frågade mig,
jag har inte orkat engagera mig i rena rrdtoolsgrafer,
körde igång en för solfångarna, som finns på min hemsida,

har istället lagt tid och kraft på att få igång pellmon, där är allt mycket mer överskådligt, och det går enkelt även att tända och släcka de olika givarna i webbgränsnittet.
super!!!

Honda, keep up the good work!

edit:
och menade du i pellmon.conf så går du tillbaks till sidan 6 i tråden, där finns förslag på .conf filer.
Senast redigerad av bosse123 den lör 15 feb, 2014 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Roligt att se resultatet, bosse123. (Om du menade att ta bort alla länkar till din sida så har du en kvar i föregående inlägg, och även på 'sid 7' i urklippet från debugloggen, men det ser ju ut som att PellMon har klarat av anstormningen...)

Pushade en uppdaterad version av calculate pluginet till 'develop' grenen. Bl.a. flera nya instruktioner, lokala och globala variabler, if..then..[else]..end sats, cyklisk exekvering, readonly/readwrite script, körning av script vid skrivning till datapunkt med skrivet värde tillgängligt i scriptet, beskrivande felmeddelande i loggen vid fel i scriptet + andra förbättringar. Gamla script är inte kompatibla... Vad ska man då ha det till? Ex: filtrering av mätvärden, logga min/max/medel av många sensorer, diverse alarm, resetta pelletsiloinnehållet med en stor knapp bredvid silon alt. tryck en gång för varje säck som fylls i, styr utgångar från webbinterfacet, styr cirkulationspumpen automatiskt, gör en shuntregulator (fast just det är nog vettigare att göra som ett nytt plugin i tex python).... vadsomhelst. Så här kan man tex pulsa en utgång på 1Hz:

[plugin_RaspberryGPIO]
gpio23_function = output
gpio23_item = out
gpio23_pin = 16
[plugin_Calculate]
blink_prog = out get 0 1 ? out set
blink_taskcycle = 0.5

och lägger man till:
blink_progtype = R/W
så kan man redigera 'programmet' direkt i webbinterfacet
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Imponerande!

Bara att börja skruva....

Tog bort adressen, inga tydliga tecken på attacker men en del skräppost i bloggen började dyka upp.
Fick du till att den skriver till loggen vid felaktiga inloggningsförsök?


Och likt tidigare uppdateringar, spara undan .conffilen och sedan hämta och installera på nytt alltså.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Nej dit har jag inte hunnit än...
Japp, men allt under [plugin_calculate] måste du skriva om, och det har ju inte hamnat i 'master' än (inte färdigt testat). Men jag tar tacksamt emot allt hjälp med testning.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Bosse123, du sa visst att den ibland räknar skruvvarv som inte finns då skruven stannar mitt på nocken. Är det med brytaren sluten eller öppen som du får dessa störningar? Koden reagerar på signal från latchen och läser sedan av statusen för att avgöra om det gått en hel eller en halv cykel (latchen triggar åt båda hållen), så att du får dessa 'spökvarv' betyder att latchen har triggat. Om det sker då brytaren är öppen så kan det kanske hjälpa med kraftigare pullup, om det sker med brytaren sluten så betyder det kanske att brytaren inte är helt idealisk för 5V, men det kan säkert avhjälpas med lite 'massage' av signalen före ingången.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Testa precis att "nolla"givaren, alltså ställa skruven i nollat givareläge,
Första gången räknade den upp 5 var innan den slutade att räkna trots fortsatt nollat läge.

Andra gången räknade den bara upp 1 varv, som den borde alltså,

Tredje gången räknade den upp 14 var innan den slutade att räkna,
Edit; den har inte slutat att räkna ännu...


Du tror att medicinen är att mata ds2406 med egen 5 volts matning,samt komplettera med ett separat pullupmotstånd?

Eller är det nåt med nollningen med latchen?

Detta förklarar sannolikt åtgången, jag har räknat och vägt många gånger och är relativt säker på att det går i snitt 50 varv på 6 minuter och 1250 gram pellets.

Pellmon visar en förbrukning på 36kilo per dygn men jag gör slut på cirka 16-20 kilo i praktiken.

å andra sidan hur stor är sannolikheten att den stannar i nollat läge? Å ena sidan så går förbrukningen upp rätt saftigt den gång som den stannar i just det läget...
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Med 'nolla' menar du säkert att switchen sluter mot jord? I så fall så är nog problemet att switchen inte sluter kretsen tillförlitligt vid så låg spänning, så ingången till ds2406 svajar omkring lite och triggar latchen då och då. Det kan hjälpa med ett mindre pullupmotstånd så att strömstyrkan genom brytaren ökar, det kan bildas oxid på kontaktytan som bränns bort vid större strömstyrka. Jag lyckas inte upprepa problemet med min testuppställning så det tyder nog på ett problem med din hårdvara, men jag har en lös ds2406 (3 bens varianten) och inte kretskortet du köpte.

(Det kan nog finnas buggar in pelletförbrukningsuträkningen också)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Ett pullupmotstånd, mellan 5v och ingång A om jag tolkar det hela rätt.
Har du någon ide´ om storlek?
10 Kohm föreslås.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

ds9490r kan mata 25mA enl databladet, så varför inte ta till med 10mA genom switchen, dvs 500Ω.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Gott, ska prova detta,

Fick också tips om att denna vore bättre lämpad för uppdraget:
https://www.m.nu/raknare-for-anslutning ... p-409.html

Men ska prova att få ordning på de prylar jag har först.

Och det blir inga tokigheter då min ds2406 redan sägs innehålla ett pullupmotstånd?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Skriv svar