Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stroker »

Min tråd om ojämna pelletsmatning gav nya idéer och "spånar vidare"

Inser att en bionordic skruv med rör inte blir så bra. Matar stabilt men för lite. 150 gram per minut är inte bra så nu blir den skruven kortad och Vednisses idé i den andra tråden blir inspirationskällan för dagens eller kvällens bygge.Min KMP skruv kommer att mata pelletsen till 110mm avloppsröret och bionordic skruven dosserar sista biten därifrån..är det tänkt :D

Kollade priser på PLC och Kapicativ givare och tyckte det lät dyrt :shock: och inhandlade istället idag en väder och vattentålig " Ultrasonic 7060 https://www.sparkfun.com/products/9496 som såldes för 600 spänn och som verkar som klippt och skuren för sådant här och som är tänkt att kopplas till en Raspberry PI (sisådaär 500 spänn på netonnet) jag ändå har över. Skruven ska sen startas och stannas med hjälp av ett 250v relä (10:-) som ska styra av och påslag på KMP skruven och dess fyllning av 110 röret.

Borde funka bra. Nu är jag ingen fena direkt på att programmera Linux och Raspberry pi men med lite hjälp av Google hittar jag vägarna tror jag ..eller någon insatt här på forumet ( är det någon som har insikt i detta här månne) så ska de säkert bli bra till slut.

På Electrokit där jag handlar sånt häringa kuligt förstod nog inte grabben att denna sonar går att koppla direkt till raspberryn utan sålde därför på mig ett PIface oxå för trehundra till. Nu tror jag att man i förlängningen av detta kan använda Raspberryn till en hel del mer saker om man redan nu använder PIifacet och dess funktioner det gäller själva brännaren oxå så jag behåller den inför framtiden. Kommer säkert nya idéer om detta allt eftersom man snöar in i det nya.

Naturligtvis kan det vara så att jag är helt ute och turnerar vilket händer titt som tätt och som egentligen är grogrunden för all eventuell kunskap man till slut kommer att besitta :) men det är ju tjusningen med nya projekt. Familjen tycker nog det är lagom roligt så därför jobbar jag i det tysta för att inte bli lynchad.."håller du nu på med det där jävla pannhelvetet igen va!!!!" typ låter de :twisted: ..men ack vad rogivande det är i pannrummet och småpinglandet som hörs där tillsammans med suset från elden.. eller hur :) och vem vet ...kanske det kommer att bli lite kontinuitet och rytm i pinglandet till slut :lol:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Honda »

Kul projekt! Hur tänkte du koppla givaren till raspberryn, rs232 eller analog utgång? Relät till skruven borde du nog koppla via någon form av watchdog funktion för att säkerställa att den inte fortsätter att mata ifall raspberryn skulle krascha, den är inte känd för att vara den mest stabila hw som finns... Tex så att relät drar då en utgång på raspberryn pulsar, om utgången fastnar hög eller låg så släpper relät. Raspberry och linux har jag donat en del med så jag kan kanske svara på någon fråga på det ämnet om det behövs.

Det stämmer att ett rör inuti spiralen ger minskad matning, det var ju synd att din brännarstyrning inte kunde kompensera för det om det nu var så att det annars skulle ha hjälpt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Roli »

Vi ser fram emot en bra dokumentation och redogörelse del hur det byggs ihop men även hur det fungerar.
Sådana här "byggen" är intressanta. Själv är jag novis men intresserad av att läsa och lära.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stegatorparn »

Varför krångla till det med en plc eller mikrodator.
En enkel lösning är ju att en kapacitiv givare styr skruvmotorn via ett solid state relä.
Ett tidrelä i kretsen stänger av skruvmotorn efter viss gångtid, c:a 20 minuter för att förhindra överfyllnad eller stoppa vid slut på pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stroker »

Som sagt Honda. jag vet i dagsläget inte om jag ska köra över PIface eller inte. Piface verkar sjyst om man nu ska kunna använda den till mer än detta när det gäller framtida styrning av brännaren.
Analog utgång verkar vara det som används mest så osökt tänkte jag då använda detta oavsett men som sagt, jag är novis. Tips mottages tacksamt..

Jo brännaren funkar med röret men det ger matningstider på 5-6 sekunder för att få någon effekt alls i brännaren och jag undrar hur bra detta är?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stroker »

Oups.. ja se där va..låter ju perfekt i kvadrat :) fast just den kapacitiva givaren kostar ju en slant där jag tittat eller vet du var man kan skaffa för en bra peng????
Stegatorparn skrev:Varför krångla till det med en plc eller mikrodator.
En enkel lösning är ju att en kapacitiv givare styr skruvmotorn via ett solid state relä.
Ett tidrelä i kretsen stänger av skruvmotorn efter viss gångtid, c:a 20 minuter för att förhindra överfyllnad eller stoppa vid slut på pellets.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stegatorparn »

Jag handlade min på Elnu.se http://www.elnu.se/index.php?lista=38&a ... materiel=1 för ett par hundralappar.
Han verkar ha sålt slut på dom men du kan ju kolla med ett mejl.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Honda »

Håller helt med Stegatorparen att den enkla naturliga vägen är kapacitiv givare + tidrelä, men nu har du ju redan en raspberry och det är ju inte alltid den enklaste vägen som är den mest givande... Använder du den analoga utgången från sensorn så behöver du en komparator och en ställbar referensspänning (tex en potentiometer + op-amp), rs232 kan du koppla direkt till raspberryn och läsa av avståndet direkt i sw, så det är väl lite om du vill krångla till hw eller sw. Inte för att någondera alternativet är speciellt krångligt. PiFace är nog bra att ha som buffer mellan raspberryn och övriga värden. Annars måste du bygga någon egen buffer, raspberryns GPIO är ju helt nakna och oskyddade.

Och varför skulle en gångtid på 5-6 sekunder vara till nackdel om den bara hinner mata färdigt på den effekt du vill köra innan det är dags för nästa dos?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Icecap »

Det rör sig alltså om ett doseringsförråd som ska ha fyllningen styrd.

Och ja, en kapacitiv givare vid "miniminivå" känns rätt. När den aktiveras ska motorn som fyller på startas och köra en viss minimum tid. Man kan lösa det med färdiga tidsreläer men de är otrevligt dyra i mitt tycke.

Man bör även ha en max-tid begränsning som säkerhetsåtgärd.

Dessa timers kan relativt enkelt och billigt byggas med vanlig billig elektronik men det kräver ju ett intresse och ett visst kunnande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Vednisse »

Jag valde plc för att jag hade saker liggandes, bekvämt att ställa gångtid, paus/filter, maxtid, drifträknare mm. hur man vill. Samt säkerheten som Icecap nämner, iofs så har de flesta förekommande skruvmotorer motorskydd. Men inte så kul om en slang/rör skulle hoppa av.

Går så klart att bygga ett fungerande system med ett par tidrelä och kapacitiv givare, plus lite andra saker om man vill det.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker det räcker med ett tidrelä som fail safe.
Givaren håller pelletsnivån konstant. Kan bli korta gångtider men det klarar motorn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stroker »

Honda: jag såg detta http://www.maxbotix.com/articles/074.htm och för mig såg det ut som en lovande start för en som inte är så insatt. Jag har två raspberrys som jag fixat med hjälp av sådana här beskrivningar fast då i HTPC branschen.
Finns massor av mer att klara innan saker o ting faller på plats och allt blir klart det förstår jag bla säkerheten.. men ett steg i taget och ren vilja att lära bär framåt.. Det bästa som finns är att ha klarat av något nytt. Det ger mig personligen livskraft och är därför inte rädd för att dels fråga eller göra fel.

Icecap: jag har sen ett år tillbaka börjat med att löda färdiga elektroniksatser till olika saker jag behövt och det har varit en rolig lärdom att titta in i denna världen. Intresset finns alltså men inte kunskapen...än.. jag lär mig dock relativt snabbt tycker jag själv. Dock så är jag helt säker på att genom att lära nåt så öppnar man nya dörra där så ofantligt mycket mer finns att lära. Genom att veta att jag inget kan är vägen till kunskapen öppen för den som tror han kan lär inget..och detta har tagit mig långt hittills.:)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Icecap »

Stroker: gillar din inställning! Kör hårt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Honda »

Perfekt, allt jag själv kan om linux har jag lärt mig via internet. PellMon är mitt första linuxprogram, mitt första pythonprogram, min första daemon, först gången jag använder dbus, första gången jag använder autotools, första gången jag programmerar i javascript, första gången jag använt git + en hel del andra första. Man kommer väldigt långt med den inställning du har så full fart bara!

Om du inte redan har något favoritprogrammeringsspråk så kan jag rekommendera python. Dels så är det hyfsat enkelt, men framförallt så finns det enormt mycket bra dokumentation och exempel för nästan vilket problem som helst tillgängligt via en snabb googling.

Serieporten har de tydligen använt för att kommunicera med sensorn i den guiden, det är nog enklast det. Säg till om du vill ha hjälp med en pythonkodsnutt för att läsa av sensorn. En sak som lite bekymrar mig är om den sensorn klarar av tillräckligt korta avstånd, enl. databladet finns det ett minimiavstånd (varierande med modell). Förhoppningsvis blir det inte ett problem.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stroker »

Tack Honda och Icecap :)
Ser oxå att min avståndet är 20 cm så jag kan väl placera den (ex i ett x antal cm högt 50mm rör) bredvid skruven 20 cm ovanför högst beräknad pelletspunkt.. Lurade mig själv lite där genom att bara läsa att den detekterade 0 cm men under 20 cm på alla modellerna räknade den som noll. Att flytta den högre upp borde då räcka för att komma runt problemet.
Honda skrev:En sak som lite bekymrar mig är om den sensorn klarar av tillräckligt korta avstånd, enl. databladet finns det ett minimiavstånd (varierande med modell). Förhoppningsvis blir det inte ett problem.
Tips på hur man kan ordna säkerheten . ex frånslag av skruven efter 5 minuter om något går fel samt (python) programering för att få allt att fungera.. är väl nästa steg då antar jag... :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar