Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Ok ska stänga det. Jag undrar vad han som monterade detta gjorde, tycker att dom som ställer in brännaren borde veta/kolla sådana saker.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Ringde för ett tag sedan till Atmos och pratade med dom och fick som tips att lyfta lite på locket vid rökgaserna så att fläkten suger lite tjuvluft där. Men om jag nu försöker ställa in luften så har jag svårt att se när det kommer svart rök. Ska man köra på samma inställning som tidigare? Hur ställer ni in ni med dragbegränsare?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av André »

Ang brännareffekten så bör den va ca 75% av märkeffekten på ved så runt 25 kW skulle brännaren varit på men ställ den på maxeffekt å få den justerad så du får en Co2 på 12% så har du gjort vad du kan ang brännaren, Sen kanske de går ordna med bafflar/turbulatorer så du får ner rökgastempen ytterligare.
En bra motdragslucka bör du ha så att du har rätt drag genom pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Har nu experimenterat fram och tillbaka under dessa år men får inte det till att bli som jag vill.

Jag har gjort/kollat är:
Monterat en dragbegränsare
Justerat in effekten till lite över 20kW.
Har försökt att justera fläkten men hur jag än gör så kan jag inte se någon svart rök i skorstenen har även försökt att lysa och titta i hålet för dragbegränsaren men inte mycket där heller.
Har gått runt pannan med en tändare men hittar ingen tjuvluft (med den metoden)
Rökgasen ligger på ca 150 C
Det sitter en sugande fläkt på pannan jag köpte ett mindre fläkthjul och klippte av en del av vingarna för att minska att fläkten suger igenom mer luft genom brännaren.
Har försökt att använda spikmetoden men tycker den är svår skulle vilja börja med svart rök så jag vet ungefär var på fläktskalan jag ska börja finjustera .
just nu är locket för fläkten nästan stängt.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av Stegatorparn »

Förstår att du inte får någon ordning på förbränningen.

Rökgasfläkt använder man vid vedeldning.
När pelletsbrännaren står för uppvärmningen ska rökgasfläkten vara demonterad och hålet täckt av en blindplåt. Först därefter kan dragbegränsaren fungera som den ska och brännaren går att ställa in till korrekt förbränning.
Primärlufts- och sekundärluftsöppningar skall vara stängda. All luft till förbränningen skall gå genom brännarens fläkt.

Hur hög är din skorsten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Har provat att stänga av fläkten men då går den inte alls bra. Kanske ska prova att stänga av fläkten och öka brännarens till max. När jag pratat med Atmos så menar dom att det måste/bör vara en fläkt. Tänkte plocka ner och minska vingarna ännu mer.

Länk till min fråga i "Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en"
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 75#p151274
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av Stegatorparn »

Fläktvingarna utgör en broms vid självdrag, så plocka bort fläkthjulet åtminstone.
Sedan behöver brännaren justeras om när inte rökgasfläkten "hjälper till".
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Provade att plocka bort vingarna i går han bara köra en ladning innan kvällen men den verkade funka fast jag öppnat spjälet till fläkten så blir inte lågan alls vad jag är van att se den ( hoppas det är till det bättre)
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av Stegatorparn »

Fläkten ställer du in efter sotets färg på pannans eldstadsväggar efter ett dygn.
Mellangrå färg är bra.
Svart är för lite luft och vitt är för mycket luft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos DC35SF + villa s1x behöver inställnings hjälp

Inlägg av higgis »

Ska försöka aska ur den ikväll så jag kan börja med ett nytt blad.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Skriv svar