Maxthermostat ofta

mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Min panna och brännare har underligt nog rullat på det sista. Dock har den nu börjat konstra och stänga av sig och larma för "maxthermostat". Då får man trycka på nån återställningsknapp på pannan och sen starta om. Det trista är ju att huset blir kallt. Idag stod pannan på 44 grader när jag kollade. Den kan gå några dagar. Nu var det kanske 3-4 dagar sen den gjorde så här.

Den har gjort så här tidigare med men inte om och om igen.
Vad tror ni det kan vara för fel? Brännaren är efterhållen och rengjord, pannan med efter bästa förmåga.

Vad kan vara fel, har jag missat något i underhåll, är det slitage av någon komponent? Elfel?
Någon annan här som stött på detta fel med den här utrustningen och kanske löst det?

Som vanligt, tacksam för input.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av grey »

vad har du för maxtemp när brännaren stannar?

kanske du överstiger maxtempen?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

När brännaren stannar står den på c:a 81-82 grader när det inte är minus ute. ÄR det kallt ute hinner den sällan mycket över 80. På sommaren när vi kör för varmvatten brukar den stanna på 84. Vet om det var så du menade? Ändrar man maxtemp i brännarinställningen för i pannan verkar det inte finnas några inställningar?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av Roli »

Din brännare har inga möjligheter till justering, den får sin information från en extern brytare och det är den som strular.
En extern "maxtermostat" skall inte ha några justermöjligheter, den skall vara inställd på en fast temperatur kring 92-95° C. Slår den inte av kring detta värde så börjar den bli sliten och behöver bytas. Hur gammal är den? Kan ju vara glapp på någon ledning också men då skall det inte "klicka" om du trycker på den lilla knappen på maxtermostaten. Om det klickar när du trycker så har termostaten löst ut.
I ditt fall kan det vara två fel.

1) Max termostaten börjar ge upp och behöver bytas.

2) Max termostaten brytar vi rätt temperatur men dina tempgivare som ger temp info och styr brännaren visar fel och behöver ses över.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Roli:
Pannan är installerad årsskiftet 2007-08.
Dvs, ca 7 år? Ska kontakten hålla längre eller går den på "övertid"?
Köper man den från Effecta eller var får man ta i en sådan?
Vågar man byta den själv eller får man lägga pannan i ett kuvert och skicka till tillverkaren för service?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av CandyMan »

Pannan i ett kuvär..... :shock: vääääldigt stort kuvär..... 8-)
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av danei »

Det ni kallar termostat är inte en termostat, det är ett överhettningsskydd. Termostater reglerar temperaturen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av nyman »

Där kom den igen för sjunde gången. Tog någon dag men det är ju varmt och lågsäsong. :)

Överhettningsskyddet och panntermostaten på CTC265 är två identiska termostater. Den ena med fast bryttemperatur som går att ändra om man tar ut termostaten. Den andra termostaten som används som olje- eller pelletstermostat gårt att ändra omslaget på med en ratt från utsidan. Båda termosterna återkopplar när temperaturen går ned.
Finns det fler pannor konstruerade på samma sätt? CTC 171?

Ontopic: Är det verkligen så att pannans överhettningsskydd bryter vid för låg temperatur eller har brännarens temgivare sett sina bästa dagar. Mätning i dykrör med en tredje termometer ger klarhet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av grey »

var bara en tanke ifall maxtermostaten är placerad långt ner på pannan och att du kanske eldar så att tempen i vattnet just där maxtermostaten får sitt värde överstiger just maxtemperaturen och att den sedan löser ut.

eftersom det händer då och då.
annars är det ju bara och byta den för den kan ju som sagt gått sönder helt enkelt
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av danei »

Ett överhettningskydd får inte återställa när temperaturen går ner. Om det gör det så kan man fortsätta att köra på utan att märka om termostaten hänger sig. Överhettningsskyddet måste vara med manuell återställning. En vanlig termostat som grey beskriver är inte godkänt som överhettnings skydd.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Tack för input allesammans.
Det sitter ju en knapp man "återställer" maxtermostat med på pannan. Är det bakom den panelen som denna manick sitter eller är den lokaliserad nånannanstans? Var får man tag i en sådan och vad tror ni den kan kosta? Är det Effecta man kontaktar?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av Icecap »

Det är då inte en termostat! Det är ett "manuellt återställbar överhettningsskydd" och inget termostat!

Men om inte konstruktionen är mycket speciell finns sådana hos en hel del rörmockare. Rinkaby Rör har ett urval att titta på.
Senast redigerad av Icecap den fre 27 feb, 2015 23:18, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av danei »

Med andra ord inte en termostat.

Rinkaby har tex. även eldkraft. Det finns säkert på fler ställen.

EDIT: Icecap svarade medan jag skrev.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av nyman »

Men varför tjata år ut och år in om detta när det finns pannor som från fabriken utrustats med ett överhettningsskydd bestående av en termostat. Att det sedan idag inte finns sådana pannor är naturligt då utvecklingen går framåt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Maxthermostat ofta

Inlägg av mt4base »

Tack, jag ska höra mig för. Nu får ni lugna ner er med om det är en thermostat eller inte. Jag utgår ifrån att den sitter där för att pannan inte ska konvertera sig till pelletsdriven melodifestivalsatellit vid generös värmeutveckling. Vi kan stanna vi det. Ni är suveräna och jag är väldigt tacksam för hjälpen. Ber att få återkomma när jag vet mer.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar