Få längre gångtider?

luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av luppg »

Har aldrig kollat vart det står, men min är svart med touchdisplay, alltså modell 200. Den gamla är vit och har lampor och ingen display, heter väll 20?
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av frosten »

Hej Erik,
Erik_73 skrev:Frosten!

Vad tror du händer med rökgastemperaturen om du sänker effekten på brännaren, kommer den att sjunka?....vara densamma?....eller bli högre?
Rökgastemperaturen sjunker om man sänker effekten. Men jag antar att den fortfarande kommer att förbruka lika mycket spillvärme om man sänker effekten, det tar bara längre tid då man får längre gångtider.
Erik_73 skrev: Hur tror du det blir med gångtiden på brännaren med lägre effekt, får du längre gångtid?.....blir den densamma?....blir den längre?
Gångtiden blir kortare, men för i mitt fall måste jag komma upp i ca 140c för att ha nog mycket värme 1 meter ner i skorstenen.

Du får gärna fylla i om jag har missat något. Jag förstår att fler starter förbrukar mer pellets men jag har inte sett några jätteförändringar i förbrukningen, när jag har ändrat från 10kw till 13kw. Dock har jag inget mätdata, så jag har svårt att säga hur mycket pellets jag förlorar.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av Erik_73 »

Frosten, om rökgastemperaturen sjunker så sjunker även förlusterna

Tror du verkligen gångtiden på brännaren blir kortare med sänkt effekt?????
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av frosten »

Jag menade naturligtvis att man får längre gångtider :).

Men borde inte förlusten bli lika mycket? Visst högre effekt ger mer förlust men brännaren är inte igång lika länge.

Så här tänker jag Exempel:

Kod: Markera allt

Brännare 6kw
- Rökgastemperatur 75c
- Gångtid 20 minuter

Brännare 12kw
- Rökgastemperatur 150c
- Gångtid 10 minuter
Borde inte båda två skicka ut lika mycket spillvärme men under olika lång tid?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av Honda »

Nej, en viss effekt producerar en viss mängd rökgaser per timme. (Tänk att du fyller en stor ballong med röken under en timme)

Halverar du effekten så har du också halverat mängden rökgaser som produceras på en timme. (Ballongen bara halvfull efter en timme)

Om du då eldar två timmar på halv effekt så har du producerat exakt lika stor mängd rökgaser som då du eldade med den större effekten i en timme. (Ballongen lika full efter två timmar på halveffekt som efter en timme på full effekt)

En viss mängd rökgaser med en viss temperatur innehåller en viss mängd energi, det spelar ingen roll om du pyser ut den mängden rökgaser genom skorstenen under en eller två timmer (eller en vecka), den förlorade energimängden är densamma om temperaturen är lika.

(Det här är ett teoretiskt resonemang som förutsätter en brännare med ideal förbränning på alla effekter och en panna som på något märkligt sätt alltid släpper ur sig rökgaser med samma temperatur. Men det är viktigt att börja med att förstå det här för att kunna förstå hur en verklig brännare och panna ändrar resonemanget)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av widde »

luppg: Då har jag Viking Bio 20 isåfall.. Den har bara lampor, ingen display. Den är dessutom vit.
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av luppg »

widde: Så är det garanterat :)

GoForIt Pellets: Hittar inget om startfördröjning på 200:an, däremot om man kör med brännarens givare så ser jag inget i manualen om att man har någon begränsning på hur stor hysteres man vill ha, står bara frånslag och tillslag temp värde, så dår har dom säkert löst det så istället.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av Erik_73 »

Frosten! om TS undrar hur han ska få längre gångtider så kan man öka hysteresen eller sänka effekten eller båda delarna

Nyman! kan du inte göra ett undantag för en gångs skull och förklara för Honda vilka vetenskapliga belägg du har för dina påståenden!!!!....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar