Brännaren stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Brännaren stannar

Inlägg av Mcpehrson »

Hej!

Jag har problem med min brännare som stannar. När jag kommer till brännaren, en Nibe PB10 så lyser en gul lampa som indikerar att den har misslyckats med att tända två gånger. När jag bryter huvudströmmen och slår på igen så hoppar det igång men det dröjer inte länge (2-8h) innan den stannar igen. Enligt bruksanvisningen beror det på fotocellen, som ska lysa när det är eld men som jag märkt blinkar till och tappar ljus i några sekunder då och då.

Så enl anvisning ska jag då justera känsligheten där 1 är låg känslighet och 9 är hög känslighet, står på 5 nu. Åt vilket håll bör jag gå åt om jag ska justera känsligheten och låter det rimligt att det är felet? Bytte pellets i måndags och efter det började det krångla.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Brännaren stannar

Inlägg av micke_932 »

Om du ökar värdet så ökar du känsligheten, dvs den detekterar att brinner lättare.

Låter väl som ett rimligt fel, är det tomt på pellets i brännare n när den stannar eller finns oförbränd pellets i den ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Mcpehrson »

Det är fullt i förrådet och skruven är också full med pellets. I brännaren var det ingen oförbränd pellets sist jag kolla efter stopp men tror det beror på att den går på ureldning innan den stannar.

Hittade en annan tråd efter att jag skapat den här tråden där ett liknande problem löst sig med två snäpp upp på känsligheten så ska testa det efter nästa stopp.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Mcpehrson »

Nej jag får ingen ordning på brännaren. Den fortsätter stanna trots 7 i känslighet. Kan fotocellen vara påväg att ge upp eller vad kan det bero på?
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Brännaren stannar

Inlägg av kay »

Jag har min på 9 känslighet, annars tappar den ljuset. Det bästa med att jag har den på 9 är att den registrerar ljus tidigt i upptändningsläget så inte tändelementet går onödigt länge. Det här då minskat bytena av dom :-)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Eldvin »

Och sen får man se hur resten funkar??? Dragbegränsare,spån och faciliteter.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Haseld »

Mcpehrson: Har du fått ordning på brännaren än?
Vill inte skriva en massa rader, om problemet redan är löst.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Mcpehrson »

Hej!

Ber om ursäkt för lång frånvaro, har haft fullt upp.

Men jag fick ordning på brännaren på julafton faktsikt. Då satte jag mig ner och skrev upp alla inställningar på brännaren och upptäckte två saker som skillde sig kraftigt från fabriksinställningarna. Dels startdosen (P1) som stod på läge 1, där fabriksinställning är 3, samt matning (P2) som stod på läge 7 men där fabriksinställning är läge 5.

Så jag ändrade först P2 till 6 utan resultat. Sedan P1 till läge 2 och märkte då viss skillnad. Då gick brännaren längre utan avbrott, men fick fortfarande ett avbrott efter en stund. Så då ändrade jag P1 till läge 3 samt P2 till läge 5 dvs brännaren blev rent fabriksinställd och har nu inte haft något avbrott alls och askan ser fortfarande fin ut, möjligt att matningen kan ställas ner ett hack till, men avvaktar med det tills mildare väder.

Varför förra ägaren har haft låg startdos och högre matning kan man bara spekulera i. Han hade haft olika pellets men aldrig problem.

Men hur som helst så fungerade det inte alls med Härjeåns pellets men med fabriksinställningar så går allt tills vidare fint:)
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Eldvin »

Kolla så att startdosen precis täcker hålen vid tändelemetet så blir det bra. Men varför han haft dom värdena han haft kan jag inte förstå.För om P1 va sänkt skulle P2 va de me. Jag har dock en teori men den verkar långsökt.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Haseld »

Bra att du får lite grepp om det hela och fått ordning på det.
Tror inte förra ägaren är helt ärlig mot dej, hur mycket har han eldat med pellets?
eller mest eldat med ved?
Vad har du för veckoförråd, pelletsskruv och vinkel och längd på skruven?

När du kollar startdosen, som Eldvin skriver, mät inte bara en eller två gånger,
jag brukar kolla ca 10 gånger efter varann. Det är nämligen ofta problem med
ojämn matning och då blir man lätt lurad och tror att det är för mycket eller
för lite.
Jag brukar ta bort säkringen 6,3 A då, BRYT STRÖMMEN, DET ÄR 230/240 VOLT DÄR
så slipper tändspiralen bli varm då.
Jag har också mina långsökta teorier, men vill se vad du svarar på förrådet och
skruven först.

Sen nämde du i den andra tråden "slå av cirkulationspumpen på sommaren"
Tror inte det är så bra, hörde eller läste nån gång att det kan bildas avlagringar/rost
på rotorn, vilket kan göra att den får obalans och slits fortare. Den bör åtminstonde
slås på lite då och då. Jag kör min nu på sommaren en kvart varje par timmar med
en vanlig timer.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Mcpehrson »

Förra ägaren var en pensionär så jag har en teori om att brännaren inte gått så lång tid i sträck, utan att han har haft igång den ett tag, sen eldat med ved på dagarna ungefär. Den som dock talar emot det är att han har skrivit upp hur många säck han har fyllt varje gång, och där ligger jag på ett lägre snitt per dag dvs han eldade mer pellets än mig. Nu vet jag dock inte hur varmt dom haft i huset innan samt hur mycket varmvatten dom gjorde av med. Men brännaren gick oavbrutet från tillträdelsedagen i två veckor, och problemen började dagen efter att jag fyllt på med den nya pelletsen.
Men nu blir jag nyfiken på era teorier.

Tänkte kontrollera startdosen efter nästa sotning, när jag har brännaren utdragen, och jag borde väl kunna kolla startdosen på följande sätt: Strömmen är bruten (pga sotningen), men att jag stoppar i sladden till skruven i närmsta strömuttag och låter den gå i 75 sekunder och kollar hur mycket det har fyllts i brännaren? Det jag märker när jag står och kollar är att när den matar fram pellets under drift så blinkar ljussensorn till, vilket gör att jag funderar på att sänka matningen en nivå.

Vad det är för skruv och veckoförråd är jag osäker på, vinkeln är 45º men kan mäta längd och omkrets på den när jag kommer hem, eller är det någon beteckning jag ska leta efter? Veckoförrådet får jag i ca 12-13 säckar om den är helt tom.

Angående cirk-pump, har också läst att man ska "motionsköra" när den är avstängd. Men för mig är det bara en knapp på pannan, så antar att jag inte kan koppla på någon timer av något slag utan får helt enkelt försöka minnas att slå på den en stund var eller varannan dag för att undvika avlagringarna.

Bifogar de bilderna jag har som var från tillträdelsedagen, ser i stort sett lika ut förutom ved och skräp på väggarna, men vet inte om dom ger er så mycket:

Bild

Bild

Bild
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Roli »

Du behöver inte motionera en cirkulationspump så ofta. Det räcker om du kör den någon gång per månad, om du vill vara riktigt ambitiös så kör du den en gång per vecka.

Jag har fyra stycken pumpar i mitt värmesystem, två golvvärmepumpar, en pump till solfångarna och en pump i laddomaten. Det är först på senare år som de ibland får motion under stilleståndsperioderna, men de har ännu inte kärvat/fastnat. Två av pumparna går med frostskyddsmedel i vattnet så det kan iofs påverka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosen justeras med potentiometer P1 på kretskortet. Inte säkert att din brännare är inställd på 75 sek.
Enklast att låta brännaren göra en normal start och när startdosen fallit ner, bryta strömmen och försiktigt ta ur brännaren och kontrollera att pelletsen täcker hålen i tändhällen.
Startdosen och matningen bör kontrolleras efter varje ny pelletsleverans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Mcpehrson »

Startdosen är nu inställd på 75sek, är ett inlägg lite högre upp där jag har skrivit att det troligen var den inställningen som var fel och som orsakade avbrotten. Hur kontrollerar jag att matningen är korrekt, på askan, röken eller kan jag kontrollera att den är optimal på annat sätt?
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Man kan kontrollera om förbränningen är bra genom att notera sotets färg på eldstadens sidoväggar, inte rakt fram för brännaren blåser ut aska ur koppen som sätter sig på väggen.
Sotet skall ha en mellangrå färg.
Svart sot = minska matningen lite eller öka lite på fläktspjället.
Vitt/ljust sot = öka matningen lite eller minska lite på fläktspjället.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar