Viking Bio stannar och startar om under drift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bayerleiner
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 mar, 2016 22:31

Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av Bayerleiner »

Hej,

jag har eldat pellets med varierande framgång sen vi köpte vårt hus för sju år sedan. DEt var mycket krångel de första åren med pelletsbrännaren (Viking Bio årsmodell 2002), men det löste sig när jag bytte fläkt och sedan några år har den bara gått och gått. Men nu i vinter har den börjat uppföra sig underligt. Den startar som den ska och går igång, men efter en stunds gång (låg effekt) så slocknar lågan och den måste tända igen. Så går den en stund till och så händer samma sak igen. Vad kan detta bero på? Jag har inte ändrat några inställningar och det är samma pelletsleverantör. Jag har provat både med det tunnare och det tjockare rostret och det är ingen skillnad.

Några idéer var jag ska börja felsöka? Det var alltså inte så här förra vintern och inga förändringar har gjorts sedan dess...

DEt senaste tändelementet höll bara fyra månader och jag tror att det kan bero på de många starterna som ovanstående ger upphov till. Det förra tändelementet höll i nästan sju år...
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av d_anders »

Jag tror att du har ojämn eller för låg matning
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av Stegatorparn »

Var inte mycket info att gå på. Panna, hög/låg effekt, dragbegränsare?

Felet kan orsakas av för låg eller för hög pelletsmatning. Larmar den för misslyckad start?
För låg matning kan bero på feljusterad brännare eller spånansamling i pelletsskruvens inlopp.
Förrådsbotten/skruv brukar behöva rensas 2 ggr/år mycket beroende på pelletskvaliteten.

För hög pelletsmatning kan orsaka att pelletsen inte brinner upp i samma takt som den matas in, utan lagras upp i brännarrörets bakre del och hindrar flamvakten att se lågan. Ofta fylls då fallrör och slang med pellets.

En beskrivning hur man själv ställer in brännaren finns i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 90#p147639.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bayerleiner
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 mar, 2016 22:31

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av Bayerleiner »

Hej och tack för svar,
brännaren är inställd av en erfaren installatör med gasmätning, men det är några år sedan nu. Jag kör på låg effekt, men problemet uppstår även vid hög effekt.

Eftersom det funkat bra (inte ett enda stopp förutom när jag glömt fylla på pellets) i 3 års tid känns det som att det första jag ska prova innan jag börjar fiffla med inställningarna är att rensa skruven. Det är borrat hål i nedre delen av matarröret från pelletsförrådet där finfraktioner faller ut, men det kan ju vara igensatt ändå i pelletsskruvens inlopp.

Pannan är en Jämä eller något liknande, vet ej modell men det är en gammal oljepanna. Dragbegränsare finns installerat. Askan är gråaktig. Den har larmat för misslyckad start den senaste månaden, men det verkar ha blivit bättre nu när jag rengjorde flamvakten som var lite sotig.

Som sagt så är installationen som helhet förmodligen inte problemet eftersom det har fungerat helt problemfritt i 3 år, utan det bör vara något som förändrats den senaste tiden. Så jag börjar med att rensa skruv och förråd.

Tack för tipset!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av Stegatorparn »

Inställningen som gjordes med rökgasanalys gällde den pelletsleverans du hade vid det tillfället.
Pelletsens volymvikt varierar beroende på råvaran och hur hårt pelletsen är pressad.
Om inställningen gjordes med pellets med låg volymvikt och du senare köpt pellets med hög volymvikt, kommer matningen att vara för hög och brännaren sotar och eldstaden blir svart.
Är förhållandena tvärt om, blir matningen för låg och brännaren kan få startproblem, lågan blir kort och het som en svetslåga. Eldstaden blir vit eller ljust grå och brännarröret tar stryk pga den höga temperaturen i lågan.

Det är därför viktigt att justera matningen efter varje leverans. Man gör det enklast genom att väga den pellets brännaren matar fram under 6 minuter före och efter en ny pelletsleverans. Finns beskrivet i flera trådar.
Går brännaren på låg effekt bör vikten bli c:a 345 gram för 15 kW avgiven effekt.
Pelletsvikt i kg under 6 minuter x 4,8 kWh/kg x10 för hel timma = inmatad effekt x 0,9 ung. verkningsgrad = avgiven effekt.

Färgen på askan som ligger i brännaren och eldstadsbotten är ointressant. Det är sotet på eldstadens sidoväggar som avslöjar hur effektiv förbränningen är. Mellangrått sot är ok. Ljusgrått/vitt = för mycket luft och svart sot = för lite luft.

Gamla oljepannor brukar vara ganska trånga och då är det olämpligt med hög effekt som ger hög rökgastemperatur, sämre verkningsgrad och risk för överhettad brännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av d_anders »

Matningen blir alltid ganska ojämn till en viking bio i och med att pelletsen trillar rakt ner i elden. Sätt dig en stund och studera brännaren i drift. Om du får väldigt ojämn matning så kan det med lite tur bero på gammal ansamling av spån i skruven. Med otur kan det bero på dålig mjuk pellets som smulas sönder i skruven. Jag hade problem med några säckar pellets vilket ledde till osäker drift under någon veckas tid där matningen stundtals kunde bli så låg att rökgastemperaturen hann sjunka.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio är ju känslig för, och ogillar spån och mjöl.
Så problemen kan bero på att skruven lyckats dra med sig en klumpar med spån, precis som du är inne på.

Det kan också relateras till problem med pelletskvalitén.
Vad kör du för pellets?
Vi har haft liknande störningar i vår brännare i höstas. Den går med säckad VIDA för tredje säsongen i rad. I år är dock pelletsen betydligt sämre dammsugd, och innehåller mer spån och även fint spånmjöl.

(Uppdatera gärna din profil med information om din anläggning och var du finns geografiskt).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Bayerleiner
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 mar, 2016 22:31

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av Bayerleiner »

Ok, nu är förrådet och skruven rejält rensat på finfraktioner, men problemet kvarstår. Den går igång och etablerar driftläge på låg effekt. Men stannar plötsligt och hävdar att det inte är någon låga. Jag har tagit loss fotomotståndet och kan då konstatera att det brinner där inne. Kan det vara så att fotomotståndet är dåligt? Går det att mäta upp på något sätt?

Jag använder Laxå pellets och har gjort så i sju år (utan problem).
Maleviksbrännarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 10:29

Re: Viking Bio stannar och startar om under drift

Inlägg av Maleviksbrännarn »

Hej Bayerliner
Fick du löst dina problem? Jag har satt ihop en effecta med viking bio och en pellix skruv, och nu lirar det liksom inte längre, så jag funderar också på matning, har rökgasmätaren på 250 grader när jag sotat, och ett litet bakläkage i matarröret, jättekonstigt
Effecta 200 Viking Bio acktank 500L värmer ca 200 kvm
Skriv svar