Märkliga symptom

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pinstriping
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 06 apr, 2016 16:02
Kontakt:

Märkliga symptom

Inlägg av Pinstriping »

Tidigt i vintras ville brännaren inte starta. Iwabo S1X från 2010.
Symptomen är som följer: Den blinkar som vanligt och berättar sina inställningar. Strax påbörjas startfasen men fläkten går på tomgång. Tändningen påbörjas och elementet hettas upp. Fläken snurrar lika sakta. Inte ens vädringsvarvtal, än mindre räcker luften till för att tända. Efter en minut slår den av och blinkar röd lampa som enl. instruktionsbok betyder "fläktfel".
Nu har jag tagit tag i detta och bytt fläkten till en ny, men får samma felindikation. Jag har haft ut flamvakten och den ser ljus direkt som den kommer ut. Jag har även kopplat förbi överhettningsskydd samt skyddet som känner att brännaren sitter säkert i sin ram. Säkringarna för 220v har bytts, då allt var väldigt sotigt och smutsigt. Idag upptäckte jag skadan vid pilen. Någon som vet något om denna lilla mojäng?
Mvh. Mark

Bild
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Märkliga symptom

Inlägg av d_anders »

Står det något på den?
Drivs fläkten av växelström?
Eventuellt kan det vara en driftkondensator, men det går inte att se på bilden.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Stegatorparn »

Pilen pekar på ett relä.
En liten skada på plasthöljet behöver inte betyda att funktionen påverkas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pinstriping
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 06 apr, 2016 16:02
Kontakt:

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Pinstriping »

Under smutsen fanns lite data.
Att det är ett relä syns på innanmätet när det slår till.
d_anders: jag vet inte om fläkten går på växelström.
Ska kolla mera imorgon.

Bild
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Märkliga symptom

Inlägg av nyman »

Om du följer ledningarna från det trasiga reläet RE3 så finner du nog att reläet är förbundet med anslutning 4 på den högra plinten som enligt handboken för S1 är fas till fläkten.
Din fläkt är antagligen en ZIEHL Speed Driven och det kan ju vara något där som spökar men tror att den tredje ledingen på fläkten bara är till för att indikera att fläkten snurrar.
Downloadbara handböcker till Vill S1X visar tyvärr bara det gamla kortet version 1.4 som sitter i Villa S1.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 0701_2.pdf
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Roli »

Är kortet lika smutsig/skitigt på andra sidan? Då kan det väl vara risk för kortslutning mellan kretskortets kopparbanorna. Eller det är kanske lackat och då borde det inte vara någon risk. Tycker att det ser för gräsligt ut. Men så blir det väl när tillverkaren placerar elektroniken i brännaren....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pinstriping
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 06 apr, 2016 16:02
Kontakt:

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Pinstriping »

Nyman: Fläkten är helt ny, men uppför sig exakt som den gamla. Om jag har ett trasigt / halvtrasigt relä till en fas på fläkten så kan det förklara symptomen. Fläkten varvar aldrig upp, inte som vädring eller tändning eller fyrhållning...bara roterar lite avslappnat och lojt.
Elfa och Conrad verkar sakna just denna modell av relä, så det blir nog att köpa nytt kretskort. Var handlar ni helst?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Roli »

Inte skall du väl köpa ett nytt kort pga att ett relä är trasigt, om det nu är det. Men det borde vara det första att ersätta för att slippa köpa nytt kort. Det behöver inte vara ett exakt likadant relä, bara det har samma driftspänning och likadan benplacering så går det att ersätta.
Sitter lite tajt till just nu för att hjälpa dig att söka efter en ersättare men det säkert andra som kan hjälpa till. Det blir ju mycket billigare att byta relä än att köpa ett nytt kort. Och skulle det sedan visa sig att det inte var reläet så kostade inte "test reparationen" allt för mycket....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pinstriping
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 06 apr, 2016 16:02
Kontakt:

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Pinstriping »

Tack Roli. Det låter mycket förnuftigt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Roli »

Reläet går t.ex att få tag på här:
http://www.mouser.se/ProductDetail/Omro ... kO5Q%3d%3d

De har 620 st i lager så det lär inte ta slut med en gång..... Kostar 5,1€ + frakt (och kanske moms?)

Har själv inte handlat där så jag vet inte hur "butiken" är. Men det bli iallafall billigare än ett nytt kort om det var reläet som strulade.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Haseld »

Det var det värsta! Hur kan kortet bli så skitigt, även om det sitter i brännaren??
Det sitter väl i varje fall inte i pannan!
Eldar du med ved emellanåt och har brännaren kvar i pannan?? så röken kan gå ut baklänges genom
brännaren iställe för skorsten?? om det är dåligt drag.

I min Villa S1 sitter nu ett nyare kort: version 1.41 , 2002 - 2011, HML 2011-01-12
Där sitter ett relä från Tyco Electronics, PNC-105D3MHZ , 5VDC, 3A 30V / 250VAC
finns också hos MOUSER och söker man på Google med PNC-105D3MHZ får man många fler svar.
Omron-reläet är tydligen en utgående artikel.

Fläktspänning vid drift mellan K9 och K10 är ca 210 VAC, (Nätfas på K5: ca 234 VAC).
I början, vid start är fläktspänningen ca 110 VAC.

Kretskortet bör rengöras nogrant, det är inte bara på baksida det är risk för överslag, även på
framsidan är det många "öppna" anslutningar.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Pinstriping
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 06 apr, 2016 16:02
Kontakt:

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Pinstriping »

Stort tack Haseld och Roli!
Förlåt min långa frånvaro. Vi har en färsk baby i huset!

Mouser lägger frakten på 200:-, men jag fann en Omron på eBay och hamnade under hundringen med frakt. Skickas från Hong Kong och dyker väl upp i höst... :)

Hur ska jag göra rent kretskortet? Har tidigare gått på försiktigt med en mjuk pensel, men vad använder jag för medel? Kortet ska naturligtvis vara strömlöst. Måste jag jorda något eller är grejorna inte så sköra för statisk elektricitet?
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Märkliga symptom

Inlägg av Haseld »

Jag skulle blåsa lite måttligt med tryckluft. Räcker det inte med det, finns det spec. elektronikrengöringsspray hos t. ex. biltema, clas ohlson, kjell & company och säkert fler.
Har du inte tillgång till tryckluft, kanske du kan låna hos en bensinmack eller verkstad?
Kjell & company säljer även tryckluft på burk.
Betr. statisk elektricitet, så brukar jag ta i vattenledningsrör eller elementets luftningsventil
(som i regel är metallisk blank) lite då och då när jag håller på med elektroniska delar, det
minskar risken i varje fall.
Ska man följa bilbranschen anvisningar fullt ut, ska man använda en ESD-bordsmatta och
jordad handledsband vid hantering av elektroniska komponenter. Som vid alla andra anvisningar,
så genas det dock en hel del med det.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar