Kulventil som inte vill stänga helt

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av higgis »

Jag har tre tankar inkopplade men vill bara köra med en (den med beredaren i ) Har stängt av en kran högst upp på röret från pannan som sitter efter den första tanken men det har hela tiden vilat slinka igenom värme viket gjort att jag har svårt att få den första tanken helt varm.

Kranen verka vara en kulventil Beulco med ett blått handtag (stod som man kan vrida ett kvarts varv. Efter att hållit på där ett tag så lossade jag handtaget och då kan man men skiftnyckel vrida "kulan" längre tror man kan snurra den ett helvarv (har ej vågat testa) efter att jag provat att vrida den lite mer än ett kvarts varv startade ja brännaren och när jag senare kom ner ser jag tyvärr att den verka ha börjat ladda den bortre tanken som borde vara stängd.

När man läser om dessa ventiler finns det något som heter glandmutter som man kan dra åt om den läcker men det antar jag bara är om det droppa ut vatten,

Har ni någon erfarenhet av dessa och hur man kan stänga den utan att behöva tömma hela systemet.

Kan/bör/ska jag snurra runt den ett helt varv för att motionera den?
Kan man prova att vrida ett kvarts varv åt andra hållet?

Har inte hittat någon bra bild på hur den ser ut inuti.

Bild

Bild

Bild
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av CPMS »

Ska inte vara något problem att snurra den flera varv, det är bara en rund kula med ett hål igenom. Ganska sällan dom läcker om man ställer dom i rätt läge. Kolla om spindeln är fyrkantig eller om det finns en sida som är rakslipad och prova ställ en rak sida i rät vinkel mot ventilen.
Bilagor
250px-Seccion_valvula_de_bola.jpg
250px-Seccion_valvula_de_bola.jpg (10.41 KiB) Visad 8902 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av higgis »

Har nu testat ett par gånger och verka inte få den att hålla tätt (får nog bli sommarens projekt att byta ut den)
Har ni fler idéer så tars dom gärna emot.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av danei »

Jag har svårt att tänka mig att ventilen läcker så mycket att värme i märkbara mängder passerar. Det är inte någon annan väg det passerar?
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av higgis »

Tror inte det, det kommer ett rör från pannan som via en T koppling går ner i första tanken och vidare till dom andra två och på detta rör siter kopplingen.

Bild

När jag försöker få upp temperaturen i den första så kommer den bara upp i 65grader i botten sen kan den stå och tugga i timmar. Därför tror jag att den inte stänger utan att när temperaturen stiger så börjar det sipra över vi denna.

Sitter en avstängnings på rören längst ner men den sitter på retur röret i första tanken.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av danei »

Det är fullständigt omöjligt att se hur det är kopplat på din bild. Vad finns det för övriga rör?
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av higgis »

Bild

Så här får jag det vara inkoplat
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av BrokenArrow »

Var är stigare och retur till/från radiatorerna anslutna?
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av higgis »

Allt är kopplat till den första tanken in och ut till elementen samt förådsberedaren bla därför jag vill stänga dom andra.

Har nu provat ett par gånger att trycka i mer värme och det verkar inte sipra över så mycket just nu.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av higgis »

Tänkte nu när sommaren börja närma sig att ge mig på denna ventil. Några tips å hur man ska gå till väga. Antar att man behöver lossa hela delen mellan T kopplingen och den stora muttern, när man montera skruva man på den stora muttern för långt för att sedan gänga över den till röret? Hoppas ni förstår min fråga/tänk.


Bör det räcka att stänga vattnet till elementen? Hur bör man tömma expansionskärlet på viden.


Bild

Bild

Bild
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Kulventil som inte vill stänga helt

Inlägg av higgis »

Bytte denna ventil för ca en månad sedan fick testa ett par gånger innan jag fick det tätt, såg inget fel i den gamla mer än att det verka som att tankarna jag ville stänga inte blir lika varma längre.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Skriv svar