PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Vilken version har du installerat? Låter precis som buggen som är fixad i 0.7.0-beta versionen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Jag följde instruktionerna rakt upp och ner så, 0.6.1 då?

Edit: Hittade både diskussionen och ny version. Får se hur det reder sig.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Ok, nästa fråga. När går den över till Running egentligen? Såhär ser det ut:

Kod: Markera allt

2016-12-27 13:19:50,509 - INFO - 'mode' changed from 'Igniting' to 'Running'
2016-12-27 13:12:04,597 - INFO - 'mode' changed from 'Starting' to 'Igniting'
2016-12-27 13:10:34,416 - INFO - 'mode' changed from 'Off' to 'Starting'
Men själva övergångssmatningen började 13:15 och vid 13:17 var vi igång. Är det något jag missat?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

State-maskinen byter läge från 'igniting' till 'running' då den uträknade effekten överstiger inställningen för 'starting_power', som har standardvärdet 5kW. Effekten räknas ut som ett glidande medelvärde över tidsperioden 'power_window', som har standardvärdet 5 minuter. Dvs då effekten räknat som inmatad energi de senaste 5 minuterna dividerat med 5 minuter är större än 5.

Du kan ändra storleken på tidsperioden och tröskelvärdet för effekten och annat i konfigurationen om standardvärdena inte passar din brännare, https://github.com/motoz/PellMon/blob/m ... tcalc.conf

Hela sekvensen:
Off -> Starting, så fort skruven rör sig
Starting -> Igniting, efter 'startup_feed_wait' sekunder (60s standard, för att vänta ut startdosen)
Igniting -> Running, då effekten > 'starting_power'
Igniting -> Ignition failed, om effekten inte har överstigit 'starting_power' efter 'ignition_timeout' sekunder (10 minuter standard)
Runnig -> Cooling, då skruven stått stilla i 'running_timeout' sekunder (60s standard)
Cooling -> Off, då effekten är mindre än 0.1 kW (ej inställbart)

Källkoden för statemaskinen:
https://github.com/motoz/PellMon/blob/m ... __.py#L219

Standardvärdena är satta för att fungera med en långsam skruv med en puls/skruvvarv, då du använder 'timermode' i stället för skruvvarvsräknare så kan du nog minska på endel timeout inställningar om du vill.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Ah, tack för en genomgående förklaring.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Hallå,

Två frågor som kanske inte är helt PellMon-relaterade:

När jag går in på den interna IP-adressen 192... så får jag en massa timeout, "Webplatsen kan inte nås för tillfället" osv... Men går jag via min externa så fungerar det utmärkt. Vad kan detta bero på?

Sen har jag ett problem med att skruven plötsligt slutar mata och sen sätter brännaren igång igen med en ny startdos som om inget hänt. Tänkte om det gick att använda PellMon till felsökning av detta. Går det att logga valfri GPIO till grafen så jag kan hålla koll på diverse styrsignaler och matningar?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

När jag går in på den interna IP-adressen 192... ...
Den var svår... en ren gissning skulle vara att om du har flera 'burkar' med samma IP adressHandsåg Superior 2600 XT
550 mm
Art. nr:
000124 så skulle det möjligen kunna ge ett sånt fenomen. Det blir lite slumpmässigt vilken av burkarna man försöker kontakta och det skulle kunna göra att routern oftast pratar med rätt burk medan du oftast inte.

Visst kan du plocka in en ingång i grafen, då får du en graf som antingen är noll eller ett. Alternativt kan du använda 'customalarms' och få en rad i händelseloggen då ingången byter läge.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Ja du, nånting märkligt är det. I routern kallar Raspberryn sig för Dell, samma som min laptop. Sen står det DHCP trots att RPin har statisk IP. Dellen kör DHCP och har en helt annan IP. Dessutom står det "2 clients are connecting to RT-AC66U through this device" på RPin. Blir att googla på detta.

/Q

Edit: Aha, jag har en Zyxel repeater som rapporterar alla sina klienter i en klump till routern. Dessutom visar den lite hipp som happ IP-adresser och namn. Kan mycket väl vara den som ställer till det hela.
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Erto »

Hej.

Vilket fint program du har gjort här Honda! Imponerande!

Men har ett litet problem. Får inte ut någon temperatur ur min RPI?

Har kopplat in ett ds18b20 på GPIO 4. Kan läsa av tempen i termimalen men får inte PellMon att hitta givaren?
Inga felmeddelanden heller.

Har matat in all info i OneWire-plugginet men den dyker bara inte upp.

Tips på vad som kan vara fel?

Mvh Erto
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Vilken version har du installerat? Jag har inte testat onewire pluginet i 0.7.0 (för att jag hade slut på ds1820 givare...) så det kan vara nån bugg där.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Erto »

Är senaste betan jag kör på.

Kan lika gärna vara jag som missat något inställning.

Citering direkt efter det inlägg som avses ger ett svårläst forum, citeringen borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Prova med 0.6.1 så får vi veta. Onewire pluginet är som sagt helt otestat sen jag skrev om det för det nya pluginsystemet och det är nog rätt sällan som jag får något att fungera direkt utan att provköra. Jag misstänkte nog att det inte fungerade, vilket väl är en av orsakerna att jag inte har releasat 0.7.0 än.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Erto »

Körde in 0.6.1. Nu dyker min ds18b20 upp under parametrar.

Eter att jag läst wikin 100ggr så försöker jag få in en egen systembild men det vill sig inte riktigt.
Har kopierat orginalbilden och editerat den i Incskape. Laddat upp den i home-mappen och riktat system_image mot den uppladdade bilden.
Kört restart på web/serv.
Men får inte upp den nya bilden?

Är hyfsat färsk med RPI och Linux så hoppas du har lite tålamod :oops:

Citering direkt efter det inlägg som avses ger ett svårläst forum, citeringen borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Har du provat ladda om sidan i webbläsaren? Ctrl-f5 i Firefox tex. Får du alltså upp standardbilden eller ingen alls?

Tack för att du testade onewire i betan. Det är nog inte många som använder det då ingen har klagat tidigare. Ska fixas...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erto
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 10:28

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Erto »

Ja, uppdaterar varje gång jag pillat med inställningar.
Har standardbilden hela tiden trotts att jag "bytt".
Logiskt hade ju vart om bilden var borta iaf. Men nu när den är kvar känns det jobbigare att felsöka.

Citering direkt efter det inlägg som avses ger ett svårläst forum, citeringen borttagen. / Roli moderator
Skriv svar