Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Jag använder en Roslagsbrännare sedan 10 år tillbaka. I höstas bytte jag dock ut pannan från en CTC 265 till en bättre begagnad Nibe City.

Jag upplever två problem, det ena har väl hängt med länge, men jag hade hoppats pannbytet skulle lösa problemet medans det andra är nytt.

Det första problemet, som jag inte hade med den gamla pannan är rökgastemperaturerna. De drar sig gärna upp mot 250 grader nu medans de i den gamla pannan låg på 200grader. Jag kör med fem av sex turbulatorer. Sänker jag matningen för mycket så orkar den inte riktigt få upp tempen i pannan så det känns inte riktigt rätt väg att gå.

Det andra problemet är att jag tycker det är dåligt drag. När fläkten är igång i brännaren (vilken den ju alltid är när den eldar på för fullt) och man tar bort matarslangen så ryker det upp lite lätt baklänges. När brännaren går på underhållsfyr och fläkten i brännaren är av är det bra drag och absolut inget rök baklänges. Jag har testat med en tändares låga ovanför matarröret för att kolla draget och när fläkten är igång så är lågan oberörd men när fläkten är av så drar lågan ner i matarröret.

Det känns ju lite som att dessa problem motverkar varandra lite? Mer motstånd för att få mer effektivitet och lägre rökgastemperaturer blir väl ännu sämre drag?

Tips och ideer?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Stegatorparn »

Samma problem i samma panna diskuterades i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=17484.
Du kan ju få lite tips och testa åtgärderna.
Börja med att kolla luckornas täthet så ingen tjuvluft tränger in i eldstaden och att det är tätt mellan brännare och panna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av nyman »

CTC265 är en panna nästan utan inre motstånd. Nibe City är en panna av modern typ där man tar vara på värmen från röken och då blir det ett inre motstånd. Roslagsbrännaren är nog i första hand konstruerad för att fungera i äldre pannor utan motstånd.
Ditt problem är att fläkten ger alltör mycket luft. Dålig pelletsekonomi och övertryck i pannan blir resultatet.
I Roslagsbrännarens handbok står att man inte får strypa fläkten. Ska du få någon ordning och elda normalt med alla turbulatorer insatta blir du tvungen att strypa fläkten med en plåt i alla fall.
Iwabo, TB Mini, Nymo och flera andra tillverkare använder eller har använt fläktstrypning så metoden är beprövad.
Här ser du på en av bilderna hur ett vridbart strypsjäll är anbringat vid fläktens inlopp.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/hsd- ... 200_sv.pdf

Vid eldning i oljepanna är det omkring 3/4 av fläktens inlopp som behöver täckas.

För din panna med alla turbulatorer i är en effekt på 13-14 kW lagom.

1. Ställ in matningen så att skruven matar 140 gram pellets på 3 minuter när brännaren går för fullt samtidigt som du matar brännaren med pellets för hand. (Du får kanske ta bort några turbulatorer först för att inte det ska ryka baklänges)
Om skruven matar 140 gram på 3 minuter har du en effekt på 13,5 kW.
2. Gör sedan en ordentlig strypning av fläkten på minst 2/3 av inloppsytan. Sätt in alla turbulatorer och starta brännaren. När systemet kommit igång, gå ut och titta om det kommer svart rök.
Öka fläktstrypningen tills du precis hittar det läge där svart rök börjar komma. Mellan varje ändring måste man vänta 5 minuter.
Minska sedan fläktstrypningen någon millimeter så du precis slipper svart rök så har du en bra inställning av brännaren.

All injustering av brännaren gör du senare med fläktspjället och låter matningen vara.
Allt förutsätter också att du har en tillräckligt stor dragbegränsare. Den lilla Tigex25 som följde med Nibe City mot slutet är för liten för pelletseldning. Så fort det blåser lite ute så kostar det extra pellets med Tigex25.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

WOW, vilket fantastiskt svar, tack! Det går ju att justera fläkten, det sitter en strypplåt på redan, bara att lossa en skruv och vrida på plåten.

Jag har haft dragbegränsaren stängd, för att jag fick ännu sämre flås annars. På CTC'n hade jag ingen dragbegränsare alls. Hur påverkar den, och hur ställer man in den?

Tack för hjälpen, skall testa detta så fort möjlighet ges!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Stegatorparn »

Dragbegränsaren ser till att draget inte blir för högt, vilket kan försvåra eller förhindra tändningen.
Här finns en injusteringsanvisning för Tigex 25 http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf.
Har du en annan modell får du återkomma med vilken, så löser vi det också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Ja, det är en tigex. För högt självdrag är ju dock inget jag lider av idag, utan tvärt om. Underhållsfyr och tändning vilka ju inte använder brännarens fläkt funkar ju fint idag.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Lite ont om tid, men jag testade med en tändare för att se om jag kunde få sug ner från matarröret, och för att lågan skulle dra sig neråt var jag tvungen att strypa fläkten så cirka 1/8 var öppen och resten stängt. När jag började var nog fläktstrypningen på lite drygt 1/2 inloppet.

Är det någon fara eller risk med att strypa fläktens inlopp så pass mycket? Vad för det med sig för nackdelar att ha dåligt flås på fläkten?

Det är för mörkt för att kolla rök ikväll. Jag antar att jag kan ta den justeringen en annan dag när jag även petar i den sista turbulatorn? Eller är det dumt att strypa fläkten utan att göra injustering av matningen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Stegatorparn »

Matning och fläkt hänger ihop. Det är meningslöst att ändra något på chans.
Ofta går det att peta upp dragbegränsaren en kort stund och lysa in med en ficklampa på rökgaserna.
Då avslöjas genast om gaserna innehåller rök eller inte. Det förutsätter förstås att dragbegränsaren sitter lämpligt till i rökkanalen.
Börja med att väga in matningen så effekten blir rätt och justera sedan fläkten efter röken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Ok, tack...

Jag mätte upp matningen igår iallafall. 2.40sek var 15:e sekund gav 140g. Jag skall testa att peta i den sista turbulatorn, sänka matningen tilll 2.40 och sedan testa att justera in fläktspjället och kolla röken. Jag undrar om jag ens kan justera ner spjället så pass att det blir svart rök, vi får väl se.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Nu har jag fått tillfälle att peta i den sista turbulatorn och sänka matningen till 2.40. Rökgaserna går ner till 150 grader och pannan verkar orka upp i temp utan problem även med den matning, så det verkar ju bra. Men det som fortfarande stör är att det verkar va lite dåligt drag.

Visst, lågan står som en kvast rakt ut men det blir ändå lite varmt uppåt/bakåt och ryker en del om jag tar loss matarslangen. Jag har testat att stänga fläktspjället så mycket det går, och det blir bättre men det blir aldrig sug neråt i matarröret så att säga.

Bild

Jag har dragbegränsaren stängd, annars blir det ett väldigt bakdrag. Jag lyckas inte få svart rök uppåt hur jag än gör, jag kikar i dragbegränsaren och där syns ingenting.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för färg på sotet på eldstadens sidoväggar, alltså inte bakre väggen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Melerat grått, ljust och mörkgrått skulle jag vilja säga, typ... Men det var ju innan turbulatorn kom i och matning och fläkt justerades.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Haseld »

Va mycket pelletdamm det ser ut att vara nedanför fallslangen och vid ingången
av fläkten till brännarhuset. Är fallslangen för stor ??

Isåfall har du okontrollerad luftläckage utanför fläktspjället.
Nu kan jag inte din brännare, men spjällöppningen verkar liten, kan också tyda på
att det kommer in luft till förbränningen någon annan väg.

Men det hjälper jo inte till att få upp draget, tyvärr.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av nyman »

Fläktspjället är stängt ungefär lika mycket som när Nymo, EP18A eller Iwabo brinner i min trånga oljepanna vid 12 kW effekt. Samma typ av fläkt i alla tre. Skorstenen där är 140 x 140 och drygt 9 meter lång.
Nibe City gör nog mindre motstånd.
Hur lång är din skorsten och hur är innermåtten i pipan? I enplanshus kan det vara svårare att få tillräckligt drag.
Att titta efter sotig rök i dragbegränsaren verkar hopplöst.
För att göra en inställning bör man låta pannan gå ned lite till 50 grader innan man tänder så man får lite tid på sig och inställning med hjälp av röken bör göras i fullt dagsljus när det inte blåser.
Att minska effekten (skruvmatningen) lite till kan inte skada om det blir mottryck nu.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

I morse hade den stannat, spjället som sitter i matarröret hade klibbat fast, antagligen för varma rökgaser bakåt. Det var rejält svart aska inne i förbräningskammaren också.

Jag ryckte en turbulator, vred tillbaka spjället och höjde matningen något igen för att försäkra mig om att den skall gå under dagen.

Jag kan inte se några tydliga luftläckor, det verkar tight överallt. Att det ligger lite pelletsdam ovanpå matarrörets anslutning efter nio år känns inte så konstigt tycker jag.
Skriv svar