Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av nyman »

Det första du måste göra är att justera in brännaren så du har en bra förbränning. Det har du väl inte gjort ännu. Tjäran tyder på ofullständig förbränning och då ska man prova med mindre matning eller mer fläkt.
Då din panna inte orkar med effekten som det verkar så är väl mindre matning som är åtgärden.
Har du något drag i sotluckan på skorstenen när brännaren är avstängd?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Stegatorparn »

Behövs inte stort läckage för att sabotera förbränningen http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 84#p129776.

Roslagsbrännaren har ju inga lås utan hängs ju på en tapp och tätar med sin tyngd.
Kan vara värt besväret att noggrant kontrollera att tätningen fungerar och att det är tätt bakom montageplåten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Haseld »

Martin198 skrev: Att det ligger lite pelletsdam ovanpå matarrörets anslutning efter nio år känns inte så konstigt tycker jag.
Håller med dej, att det inte är mycket, om det är från 9 år!
Men då har du inte rört brännaren eller varit mycket i pannrummet föränn nu, när det kärvar till sig.
Stegatorparn skrev:
Stegatorparn, är imponerad av ditt kunnande om alla olika brännare och pannor,
men hur kan du dessutom hålla reda på alla, så gamla trådar också? :?:
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Stegatorparn »

Tillfälligheter... i det här fallet snubblade jag över det när jag öppnade en bild på Google i ett annat sammanhang och kopplade till problemet i den här tråden. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Av någon oförklarlig anledning (för mig iaf) har det ordnat till sig nu... Jag ställde tillbaka fläktplåten, till och med öppnade den något mer än tidigare. En turbulator urtagen och så sänkte jag matning något ytterligare. Nu verkar det fungera fint och rökgaserna ligger mellan 180-200c. Det är till och med drag i matarröret nu när jag testar med en tändare.

Fattar ingenting, men ingen är gladare än jag :roll:
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av micke_932 »

Jag gjorde som du, bytte från en 265:a till en Nibe City, min fungerade dock redan bra i 265:an och fungerar felfritt i Nibe City pannan också, har haft den åtminstone 3-4 år nu och har aldrig några problem så det borde kunna gå att få det att fungera bra.

Jag har 7 meter skorsten och bra drag på vintern, på sommaren är det lite si och så och det kan sota en del i spjället och man känner även att fallröret blir rätt varmt de första 20 minuterna när brännaren går.

Jag har dock kapat turbulatorerna en bit, har för mig att jag tog av 5cm på dom, jag kör också på låg effekt, runt 1.3 sek matning, mer än så trivs den inte med.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Re: Hög rökgastemp och dåligt drag i Nibe City + RB

Inlägg av Martin198 »

Tack för input Micke!

Min har fungerat utmärkt sedan i Februari... Jag har helt enkelt övermatat den tidigare. Nu går den som tåget med bra gastemperatur och bra drag.
Skriv svar