Röken går "bakåt"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Alfred87
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb, 2017 22:23

Röken går "bakåt"

Inlägg av Alfred87 »

Hej!
Jag har en Iwabo villas 1 och den har gått väldigt bra i över 10 år..... i förea veckan började det plötsligt lukta mycket rök och häromdagen löste överhettningsskyddet ut. Kollart pannan, rengjort allt jag sett tom sotat skorten. Igår plockade jag isär brännaren och i fläkten satt massa damm, jag damsög den och trodde att jag hade hittat problemet men icke. Startade den nyss igen och samma resultat, röken går bakvägen där pelletsen ramlar ner. Vad kan detta bero på? Kan fläkten vara "slö"? Eldelementet?
Sotarn var här strax innan kan något hänt? Jag har inte bytt pellets!

Tacksam om jag får hjälp
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Röken går "bakåt"

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för panna?

Om det hände efter sotarn vart där, kan det vara att en sotlucka inte är på plats, dragbegränsaren är felinställd, rökgasspjäll är stängt, läckage i frontluckor eller brännaranslutning, tätt i någon rökgaskanal.

Bakrök beror på att draget inte fungerar som det ska så det blir övertryck i eldstaden.
Är t.ex. en lucka otät, drar det in tjyvluft som belastar pannans kanaler och när brännaren drar igång blir det trafikstockning och rökgaserna kan inte evakueras tillräckligt snabbt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Alfred87
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb, 2017 22:23

Re: Röken går "bakåt"

Inlägg av Alfred87 »

Hej!

Tack för svar

Jag har en ctc 171

Jag tror att jag kollat allt i pannan, spjället är fullt öppet, frontluckan kan väl inte bli helt kass bara så plötsligt elr? Dragbegränsaren vad är det? Sotluckan är stängd. Du tror inte det har med brännaren, fläkten att göra? Det kom ju kanske inte omedelbart efter att sotarn varit där.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Röken går "bakåt"

Inlägg av Stegatorparn »

Är draget normalt ska det inte ryka bakåt även om fläkten inte fungerar.
Du märker väl om fläkten uppför sig och låter som vanligt?

En dragbegränsare brukar sitta i rökkanalen mellan panna och skorsten och kan se ut så här http://i.imgbox.com/adb2PnKX.jpg
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Alfred87
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb, 2017 22:23

Re: Röken går "bakåt"

Inlägg av Alfred87 »

Tack för hjälpen, det visade sig att det berodde på en medioker sotarinsatts :D satt massor av skräp i böjjen påväg upp i pipan, skönt nu brinner det fins igen och brännaren fick sig en välbehövd genomgång .
Skriv svar