TB Mini stannar efter uppstart

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Andreas_gbg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 feb, 2017 22:38

TB Mini stannar efter uppstart

Inlägg av Andreas_gbg »

Nybliven ägare till ett hus med Pelltespanna TB Mini och har lite problem med den.
Total novis på detta, men det verkar köra igång som den ska, man kan se att det brinner om man tittar ner i öppningen. Efter en stund (lite olika tid, men ca 10-30min) så stannar den med felkod E3.
Den fungerade fint när jag körde med pellets som de gamla ägarna lämnat kvar. Har det med saken att göra eller bara en slump?
Panna: CTC 1100 family 25, -99
Brännare: TB Mini, -06
Ackumulatortank: Borö TI 500 B15L BF10 SOL10, -07
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: TB Mini stannar efter uppstart

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara att pelletsen är lite dammigare än tidigare så glasen behöver rengöras eller att matningen behöver justeras lite.
Här finns en manual med felsökningstips http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: TB Mini stannar efter uppstart

Inlägg av nyman »

E3 betyder endera damm på glasen som sitter på båda sidor om fallröret eller rök som går bakvägen upp genom fallröret.
Om glasen är rena och problemet kvarstår:
Startar du brännaren på rätt effektläge på displayen? Har du fläktspjället på rätt inställning eller har spaken på framsidan av brännaren åkt ned till för högt fläktläge?
Inställningarna är precisa om man ska få brännaren att brinna så det går inte att ställa in på ett ungefär.
Om du tar bort fallrörets slang när brännaren går, dras lågan från en tändsticka ned i röret eller kommer det varm gas upp ur röret.
Är pannans tuber rengjorda eller är det för mycket flygaska där så draget blir dåligt.

Annars är TB Mini en lätt brännare att hålla på med. Lågriktare på brännarhuset och en termostat som ger längre gångtider än panntermostaten är tillbehör som kanske redan finns.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Andreas_gbg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 feb, 2017 22:38

Re: TB Mini stannar efter uppstart

Inlägg av Andreas_gbg »

Det var väldigt mycket aska i tuberna, tackar för tipset!
Gällande effekt kontra läge på spjället så kör jag nu 5 på bägge,
osäker på vad som är optimalt...
Panna: CTC 1100 family 25, -99
Brännare: TB Mini, -06
Ackumulatortank: Borö TI 500 B15L BF10 SOL10, -07
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: TB Mini stannar efter uppstart

Inlägg av Stegatorparn »

Har du någon rökgastermometer i i kanalen från pannan?
Alltid bra att ha koll på rökgastemperaturen när man ska välja effekt som passar panna och skorsten.

Effektläge 4 är mer optimalt för den pannan du har.
Fläktspjället justeras så att sotet på eldstadens sidoväggar får en mellangrå färg och ingen grå rök kommer ur skorstenen. Lite vit vattenånga blir det alltid vid uppstarten som försvinner när skorstenen är uppvärmd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: TB Mini stannar efter uppstart

Inlägg av kbking »

Hej

Jag har ett problem som kan kan passa att diskutera i den här tråden.

Jag har också s.a.s. fått problem med felet E3.

Som jag förstår saken, så har det för min del att göra med fallschaktsfotocellen. Jag misslyckas nämligen med att ställa in den rätt.

Skulle jag kunna få en steg för steg-instruktion för hur jag ska göra inställningen på rätt sätt. Jag har ju en spegel, en ljusstråle, två lysdioder, en grön och en gul, att laborera med, m.h.a. justeringsanordningen (i form av låsmuttrar på ömse sidor om hållaren som håller själva fotocellen) som fotocellen sitter i.

Tacksam för svar.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Skriv svar