Alarm MAX TERMOSTAT

Skriv svar
surajanne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 dec, 2015 12:20

Alarm MAX TERMOSTAT

Inlägg av surajanne »

Hej!

Har precis köpt och installerat en Biomatic +20 från 2006 med en Bequem 20 brännare från 2011. Har nu provkört den och allt var frid och fröjd tills strax efter den kommit upp i önskad temp (75 grader), får då "alarm maxtermostat". Tempen fladdrar i panna, den är allt från 99,82,74 grader osv.
Har någon förslag på åtgärd?

Har läst på forumet om liknande problem men förstår inte riktigt.

Jag har nu kollat i panna och där går det in tre kablar i ett dykrör (om man nu kallar det så). Två av kablarna är av koppar och går till var sin återställningsknapp och den tredje är termometern antar jag? Den sitter med ett snabbfäste för vidare transport in i moderkortet.

Är det korrekt att alla tre skall sitta i samma dykrör, upplevs väldigt trångt?

Hopps ni kan hjälpa mig!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Alarm MAX TERMOSTAT

Inlägg av Stegatorparn »

De två "kopparkablarna" är kapillärrör för "maxtermostater" eller överhettningsskydd, en för elpatronerna och en för pelletsbrännaren.
Den tredje kabeln är panntemperaturgivaren som även styr brännaren. Eftersom temperaturen fladdrar så är det sannolikt glappkontakt eller kabelbrott mellan kretskortet och givarkroppen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
surajanne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 dec, 2015 12:20

Re: Alarm MAX TERMOSTAT

Inlägg av surajanne »

Tack för svaret.

Jag bytte ut tempgivaren, kom ju på att det satt en liknande i gamla pannan som jag sparat och det har funkat fint sedan dess =)
Skriv svar