Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Skriv svar
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av n0ir »

Hej!

Jag har vattenburen värme i huset och en pelletsbrännare med ackumulatortankar ute i ladan som leder in varmvatten via en kulvert.

Inne i huset har jag ett reglersystem från EVR (http://www.evrservice.se/shop/23454/art ... 125_11.pdf) som består av en reglermotor M90 (http://www.evrservice.se/sv/stalldon/st ... -15nm.html) som kontrolleras av en reglercentral EVR-C (http://www.evrservice.se/shop/23454/art ... 125_11.pdf).

Reglercentralen är kopplad till en utomhusgivare och beroende på utomhustemperatur och vilken kurvlutning man har ställt in så öppnar och stänger reglermotorn sig.

P.g.a. ojämn inomhustemperatur tänkte vi komplettera systemet med en inomhusgivare. Har köpt en trådlös Netatmo termostat (istället för EVR:s egen inomhusgivare EVR-T) och tänkte koppla in den till min reglercentral.

Enligt installationsmanualen ska man "connect the black and grey wires of the boiler adapter cable to the thermostat terminals". Man ska också "connect the blue and brown wires of the boiler adapter cable to the power supply terminals (P/N or L/N)".

På min EVR-C reglercentral så har jag dock TRE ingångar för inomhusgivare (kopplingsplint 4,2 och 1), se kopplingsschema?!

Hur gör jag om jag bara har två kablar från den nya termostaten?

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av Stegatorparn »

Reglercentralen EVR-C har anslutning för rumstermostat EVR- ET eller -T, där 4 är signalingång, 5 är +12 VDC och 6 är nolla. Funktionen är att när rumstemperaturen är under inställt börvärde, ligger det +1,75 VDC på signalingången och när temperaturen ligger över börvärdet, höjs signalingången till +2,0 VDC, vilket sänker framledningatemperaturen 12°.

Vad jag kan få fram från en ganska torftig dokumentation har Netatmo-termostaten ett relä för 230 VAC/ 4 A som inte går att ansluta till regercentralen EVR-C direkt.
Möjligt att det går att tillverka någon typ av signalomvandlare att montera emellan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av n0ir »

Crap.

Det är naturligtvis mitt fel för att ha köpt en trådlös termostat utan att vara 100% säker på att den skulle fungera till reglercentralen... :S

Finns det inomhusgivare till EVR-C som trådlöst kan kopplas till reglercentralen? Finns det någon inomhusgivare som är kompatibel med EVR-C som man lite enkelt kan sätta önskad temperatur på (t.ex. med en app istället för ett litet vred)?
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av portuffe »

Det fungerar alldeles utmärkt med din trådlösa termostat.
se mitt inlägg på forumet övrigt Nest termostat.
Du ska koppla in termostaten i Evr-c där tiduret är inkopplat. sedan ställer du in dag och natt sänkning,
med rattarna ca 10+ 10- där jobbar sen termostaten .
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av n0ir »

Menar du viewtopic.php?f=2&t=17611 portuffe?

Jag begriper inte riktigt hur du har gjort. Tror du att du kan förklara hur du har kopplat? Vore skönt att slippa sälja av Netatmo termostaten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av Stegatorparn »

Smart att skippa tiduret :thumleft:
Enda kravet är att reläkontakterna är potentialfria.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av n0ir »

portuffe skrev:Du ska koppla in termostaten i Evr-c där tiduret är inkopplat. sedan ställer du in dag och natt sänkning, med rattarna ca 10+ 10- där jobbar sen termostaten .
Fick följande svar från EVR själva:
Hej

Termostaten EVR-T är speciellt utvecklad och ansluts till plintarna 4,5,och 6 men du kan inte ansluta den termostat du köpt där.

Istället får du använda termostatens slutande kontakt när det blir för varmt och koppla den parallellt med EVR-F plint 9 och 10, när termostaten känner för hög temperatur kortsluts plintarna och reglering sänker utgående värme ifrån shunten.

OBS! anslutningen av termostaten skall vara potentialfri (spänningslös).

mvh

Kent Andersson

EVR Service
Är det samma som du har gjort portuffe?
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av portuffe »

Hej
Kent är ju expert på detta styrsystem . Men jag tänkte lite annorlunda en reglering med 12 grader till och från tyckte jag var lite för mycket.
Jag tror inte din termostat är tillräkligt känslig risken att du inte uppnår det du vill ha. Urets funktion är för nattsänkning man kan justera detta med rattarna vilken sänkning/höjning man vill ha på framledningstemperatur.. Jag tror varje streck är 2 grader
Jag har då valt att ansluta min termostat potentsialfritt över urets kontakt/kablar. Tagit bort uret , Jag kan då välja med rattarna vilken ökning/sänkning termostaten kan utföra.Du måste använda rätt kablar från uret finns även kabel till urets drivmotor gör du fel förstör du styrsystemet.
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag håller med portuffe.
Genom att ansluta till nattsänkningsfunktionen på tiduret får man en jämnare temperatur på radiatorerna.
När din termostat slår av för att det är för varmt, kontakten mellan polerna i termostatens relä bryts, sänks framledningstemperaturen med det antal grader som den vänstra ratten ställts in på.

Kent´s förslag att kortsluta framledningsgivaren kommer att resultera i att shunten stänger helt tills termostaten kallar på värme igen, vilket kan få shunten att gå mycket och göra stora utslag, pendlingar.

Ser din reglercentral ut som min, så sitter det ett litet kretskort fastlött på tidurets anslutningar.

Bild
Klicka för större bild

Från höger räknat är anslutning 1 o 2 24 VAC som du absolut inte får ansluta till.
Din termostat ansluts till plint 3 o 5, förslagsvis genom att löda fast sladdarna på kretskortets lödöar.
Kretskort med plastram kan separeras från tidurets anslutningsstift.
Tiduret tas bort då det inte kan fungera ihop med termostaten.

Blir lite proffsigare att sätta en kontakt i reglercentralens undersida bredvid nätanslutningen t.ex. en https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ona-p37331
och motkontakt på kabeln https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -mm-p37327.
Går givetvis med andra kontakttyper också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av n0ir »

OK, så enligt denna bild?

Bild

Får pröva EVR:s rekommenderade lösning först och logga temperaturen i huset. Om det blir för stora pendlingar med +/- 12 grader så blir det ett försök med att koppla bort tiduret och koppla in termostaten där istället. Använder inte denna funktion ändå.

Hade ju varit smidigare med en reglercentral som nativt stödde externa termostater. kanske dags att uppgradera... Några rekommendationer?
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av n0ir »

portuffe skrev: tor 07 sep, 2017 16:53 Hej
Kent är ju expert på detta styrsystem . Men jag tänkte lite annorlunda en reglering med 12 grader till och från tyckte jag var lite för mycket.
Jag tror inte din termostat är tillräkligt känslig risken att du inte uppnår det du vill ha. Urets funktion är för nattsänkning man kan justera detta med rattarna vilken sänkning/höjning man vill ha på framledningstemperatur.. Jag tror varje streck är 2 grader
Jag har då valt att ansluta min termostat potentsialfritt över urets kontakt/kablar. Tagit bort uret , Jag kan då välja med rattarna vilken ökning/sänkning termostaten kan utföra.Du måste använda rätt kablar från uret finns även kabel till urets drivmotor gör du fel förstör du styrsystemet.
Stegatorparn skrev: tor 07 sep, 2017 20:42 Jag håller med portuffe.
Genom att ansluta till nattsänkningsfunktionen på tiduret får man en jämnare temperatur på radiatorerna.
När din termostat slår av för att det är för varmt, kontakten mellan polerna i termostatens relä bryts, sänks framledningstemperaturen med det antal grader som den vänstra ratten ställts in på.

Kent´s förslag att kortsluta framledningsgivaren kommer att resultera i att shunten stänger helt tills termostaten kallar på värme igen, vilket kan få shunten att gå mycket och göra stora utslag, pendlingar.

Ser din reglercentral ut som min, så sitter det ett litet kretskort fastlött på tidurets anslutningar.

Bild
Klicka för större bild

Från höger räknat är anslutning 1 o 2 24 VAC som du absolut inte får ansluta till.
Din termostat ansluts till plint 3 o 5, förslagsvis genom att löda fast sladdarna på kretskortets lödöar.
Kretskort med plastram kan separeras från tidurets anslutningsstift.
Tiduret tas bort då det inte kan fungera ihop med termostaten.

Blir lite proffsigare att sätta en kontakt i reglercentralens undersida bredvid nätanslutningen t.ex. en https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ona-p37331
och motkontakt på kabeln https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -mm-p37327.
Går givetvis med andra kontakttyper också.
Hej igen portuffe och Stegatorparn!

Ber om ursäkt att jag väcker en 6 år gammal tråd till liv men jag har ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med igen! Mitt fulhack med reläet som jag kopplade in till tiduret på min reglercentral har fungerat bra men nu har dessvärre kablarna ramlat ut och jag kommer inte ihåg hur dom var monterade! :S Tråden är så gammal så att alla bildfiler har försvunnit. Kommer någon av er ihåg på vilka plintar ni rekommenderade mig att koppla in reläet? Vill inte riskera att bränna reglercentralen.

Stort tack på förhand!
HE2024
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 07 feb, 2024 22:47

Re: Koppla in inomhustermostat till EVR-C reglercentral?

Inlägg av HE2024 »

Hej jag önskar också gärna bilder igen på detta. Håller själv på med en shelly installation för denna reglercentral men blir smått fundersam då jag inte läser av tidurets plintar likadant som portuffe. 24v är längst till höger men sen ser det mer ut som att jag borde använda plint 1 o 2 längst till vänster för termostaten. Alltså slutning/öppning. Vore tacksam för svar och ska lägga upp en bild vid tillfälle.
Skriv svar