Viking bio tänder inte eld

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Viking bio tänder inte eld

Inlägg av monstermataren »

Hej,

Jag fick för ett tag sedan larm för att mitt tändelement var dåligt. Köpte ett nytt och bytte det. Insåg sedan att det jag köpt inte är orginal men det fungerade ändå ett tag. Nu har jag råkat ut för att pelletsen inte tänds. Jag gjorde rent i brännarröret och borstade rostret med stålborste etc, hade ganska nyligen rengjort det ordentligt med.

Jag tog ur rostret och kopplade ur skruven och vände ut brännaren och körde igång. Mätte med en IR termometer och plåten var på en del områden uppe på 300-340 grader. Jag beställde nytt roster men jag började också fundera på andra alternativ.

En miss jag gjorde när jag bytte värmeelement var att jag inte noterade hur långt in det satt. Dvs vilket hål bottenskruven gick igenom. Nu har jag satt det så långt in det går så det ändå går att skruva fast den lilla spännbygeln (eller vad man ska kalla den som håller fast elementet nära kontakterna.

Tidigare tycker jag inte det varit så himla känsligt ifall rostret inte var supervackert. Kan det vara så att mitt piratelement inte värmer tillräckligt? Läste att trä antänds vid 300 grader, men då har man ju ett roster emellan också, hur varm borde plåten på översidan om värmelementet vara?

Eller har ni något annat tips?
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking bio tänder inte eld

Inlägg av d_anders »

Hur ser det ut på rostret när brännaren har misslyckats med att starta?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Re: Viking bio tänder inte eld

Inlägg av monstermataren »

Det finns ett par väldigt mörkt bruna pellets och en del som ser normalt ljusa ut.
När jag testade helt utan roster så låg det en liten pelletsbit mot den "vassa" kanten på värmeplåten. Den pelletsbiten började glöda lite i kanten som låg emot och rök lite.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio tänder inte eld

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ställt switch 2/2 i högerläge "högt drag"?
Om skorstensdraget är lite för högt eller om dragbegränsaren är för liten, så underlättar det tändningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Re: Viking bio tänder inte eld

Inlägg av monstermataren »

Jag har inte riktigt koll på den switchen. Jag tolkar det som att den sitter på kretskortet?

Idag fick jag eld på pelletsen. Hade planerat att köra en provstart för att fotografera hur det såg ut efteråt. Öppnade ett par gånger och kollade in i de smårykande pelletsen och sedan tog det fyr efter en stund.

Jag har haft problem med att den får problem att starta med några dagars mellanrum.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio tänder inte eld

Inlägg av Stegatorparn »

Switchen sitter på kretskortet och det är den mittre i det nedersta blocket, alltså nr 5 uppifrån.
Min stod alltid i högerläge när jag hade den brännaren. Tände alltid lite snabbare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio tänder inte eld

Inlägg av GoForIt Pellets »

Skruven som håller ner tändelementet ska sitta i det mittersta hålet.

Är ditt roster helt plant, och sitter tätt mot innerrörets kanter?
Hur ser det ut mot lufthålen i gaveln? Fri passage?
Vad använder du för roster?

Är det Backers kopia du köpt?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar