sätta vakuum på MAFA??

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

sätta vakuum på MAFA??

Inlägg av brushuvud »

Hej alla
Mycket intressant prat om vakuum och suga/blåsa pellets.
Jag har hittat ett dokument från ÄFAB där de testar en del olika. Bland annat så sätts ett veckoförråd i undertryck vilket jag skulle vilja testa. Han som gör testet har dock köpt en särskild anordning som han sätter på sidan av Mafa och ett lock ovanpå.
Jag tänkte att om man sätter ett lock ovanpå och sätter fast en cyklon ( Dust Deputy) via locket borde det väl gå att fixa undertryck/vakuum.
Någon som har tankar på detta. ??!!
Bifogar länk till testet

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... t_2006.pdf

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: sätta vakuum på MAFA??

Inlägg av psau »

Det beror lite på vilken brännare du har...

En slussbrännare borde det funka med men en fallrörsbrännare riskerar att dra in elden bakvägen in i pelletsförrådet och det brukar vara dumt....


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: sätta vakuum på MAFA??

Inlägg av brushuvud »

Jag har fallrörsbrännare men tänkte köra påfyllning mellan cykler så att det inte kan börja brinna.
Har du några tankar om det kan fungera att sätta förrådet i vacuum/undertryck?

Vänliegn/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: sätta vakuum på MAFA??

Inlägg av CPMS »

Se till att staga upp behållaren rejält invändigt annars är risken stor att du suger ihop den om det blir stopp i slangen och du inte har någon undertrycksventil.

En grovdammsugare med lite sug i klarar av att platta ihop ett vanligt tomfat i plåt, har provat. :oops:
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar