Varning för långt inlägg, men jag har grubblat endel på detta!
Jag och min sambo flyttade nyligen till ett hus med kombinerad Solvärme-Pelletsanläggning. Fram tills för några veckor sedan har allt flutit på bra med att bara köra sol och toppa med lite el om det behövs, men nu börjar det ju bli lite kallare så det faktiskt känns värt att köra pelletspannan, så jag har kört ett par veckor och nu förstått lite hur den jobbar.
Systemet ser nästan ut som nedan:
![Bild](https://i.imgur.com/WmgEQ19.png)
(Hämtat härifrån: http://www.aquasol.se/docs/installation ... 091127.pdf)
Systemet för värmestyrning är som det som är beskrivet i länken.
Men i det system jag har så är brännaren en Bequem 20D i en Bionet-panna.
Det som skiljer mitt system från ovan (och i den länkade PDF:en) är däremot följande:
• Pannan och expansionskärl står med pelletsförråd i ett garage utanför på gården med kulvert in till hus. Tank och all annan värmestyrning finns i huset. Enda kommunikationen mellan hus+panna är att värmestyrningen vet panntemp och därigenom kan styra laddpumpen i punkt 8 ovan (som också sitter inne). Laddpumpen startar idag två grader under pannans börtemp. Så det finns givarkablar i kulverten in till huset (och flera oanvända vad jag kan se).
• Vid pannan sitter en Laddomat 21, öppningstemp 76 grader om jag förstår hur den fungerar rätt (den börjar ladda in till tanken vid denna temperatur). Laddomaten styrs bara med manuell brytare på pannan, ingen rökgasstyrning finns.
• Idag jobbar pannan med en börtemp på 76 grader och hysteres 5 grader. Eftersom lite förluster försvinner i kulverten så brukar tanken stanna på temp 72 grader i toppen och 69 grader i mitten på tanken (detta när det är när utetempen är som nu nån grad över nollan). Just nu verkar det som att pannan går upp i driftläge låg ungefär en gång i timmen och går i tio minuter till en kvart. Glödhållning är satt på 60 minuter och just nu kör inte pannan med någon tankdiff. Tempen på toppgivaren går sällan under 69 grader och mittgivaren brukar ligga kring 60 grader när pannan påbörjar en ny laddcykel. Bottengivaren i tanken ligger i princip alltid kring 25 grader, dvs kring returtempen från golvvärmesystemet
Nu till mina problem och vad jag ska försöka hitta en lösning på (och därför hör mig för med er som har mer samlad erfarenhet):
• En solig höstdag så laddar faktiskt solen relativt sett mycket värme till tanken. Detta förstörs dock lite av att pannan i princip ändå startar och går en stund och laddar toppen till mitten av tanken en gång i timmen med i princip 70-gradigt vatten. Jag behöver inte 70-gradigt vatten eftersom 45 är absolut max vad som går ut i golvvärmen (den är inställd på att skicka ut 34 grader vid 0 graders yttertemp.
• Jag kan förstå att om värmebehovet är stort i huset så att pelletspannan behöver gå mer eller mindre konstant så vore det vettigt att ha en sån lösning jag har nu. Men just nu känns det som att husets värmebehov ganska rejält understiger driftläge låg på pannan. Huset är inte många år gammalt och jag upplever det som att det är rätt välisolerat. Vi körde som sagt på el fram tills någon vecka sedan och jag hade bara 3kW effekt (steg 1) påslaget, men jag kan se på husets elförbrukning att elpatronen långt ifrån gick hela tiden.
Jag har funderat på ett par möjliga lösningar på detta:
• Jag skulle kunna programmera pannan att gå med tankdiff för att istället ladda tanken mer cykliskt. Problemet med det är att pannan efter en avslutad laddning ändå inte kommer förstå när det ska laddas igen och att laddomaten ändå går. Alltså skulle jag behöva ha rökgasstyrning eller något annat för den, det är väl iofs inte så svårt att ordna.
• En annan lösning är att använda en av de oanvända signalkablarna för att skicka mittgivarsignalen på tanken istället till pannan och låta den jobba mot ett börläge på säg 60 grader och tankdiff 15. Brännaren har ju överhettningsskydd så det borde gå ändå utan kokningsrisk, jag skulle dock ha samma problem med laddomaten och behöva rökgasstyrning av den så den inte står och går långa perioder när bränning inte sker. Kanske ett mindre problem iofs, med tanke på att jag då skulle styra på tanken istället.
• Den sista lösningen som jag funderar på, men som innebär mest jobb, är att använda värmestyrningen i husets möjlighet att starta/slå av hela pannan beroende på programmerbar start- och stopptemperatur på tankens mittgivare (finns bekskrivet i pdf). Detta skulle dock kräva att jag drar en 220V kabel för styrning av kontaktor i pannrummet när pannan ska gå. Fördelen är att då slår ju även laddomaten ifrån när tillräckligt mkt värme finns i tanken ändå. Läser jag instruktionen för mitt system rätt så kanske detta är mest rätt lösning.
Som det är just nu känns det lite som slöseri att låta pannan starta och gå, värma kulvert och toppa tanken från 60 till 70 grader, det går ju väldigt fort, typ 10-15 minuter iofs, men känns som att det vore vettigare att låta mittgivaren i tanken falla ner till 45 grader åtminstone innan en ny laddcykel påbörjas.
Vad har ni för erfarenheter? Vad vore effektivast, givet att mitt hus inte verkar ha så stort värmebehov (i alla fall kring nollgradigt ute)? Och vilken lösning skulle ni välja av de tre ovan?
Programmera tankdiff, styra på mittgivare i tank eller låta värmestyrningen starta hela pannan?