Pelletsbrist?

Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av AndersAA »

Fick besked idag att Bauhaus inte får leverans från Fågelfors förrän längre fram i vår pga hsveri fabriken samt brist på råvara. Hur man nu kan ha båda problemen samtidigt. Verkar lite tveksamt tycker jag.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
PR
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 19:58

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av PR »

Artikel från pelletsförbundet angående pelletsbristen:
https://bioenergitidningen.se/pellets/p ... tillfallig
pellx20
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 feb, 2018 17:46

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av pellx20 »

Brukar köpa södra pellets på byggmax för 34,95
säcken. Dom har ju som bekant helt slut på pellets överallt
och vet ej när dom får in igen. Lyckades hitta pellets på XL-
bygg. Södra pellets därmed, fast priset var lite annat 59 kronor
säcken..
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av rod02 »

Det blev lite från TV4 nyheterna. Inte mycket som var rätt dock.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

Nä TV4 är inget att lita på.
Göra landet beroende av de tidigare så nazistvurmande baltstaterna när det gäller landets energiförsörjning låter mycket intelligent.
Till den nyinrättade beredskapsmyndigheten har man lyckats värva den nyligen avskedade miljöpartistiske polischefen som chef. Kan det vara ett steg i rätt riktning? Eller blir det höjda bidrag till solpaneler? :)
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av teufel »

Läste att det även är brist på skogsråvara i andra sektorer - som ren bränsle, sågverk, m.m.
Så har man någon form av träråvara att kunna sälja, om så bara röjd sly, så är det läge att sälja denna nu.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av rod02 »

Gör MSB nått?

Var det de som rekommenderade att ha ved hemma?
Tur då att jag kan "peta in en pinne" :-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av Snapphane »

Via Varma Villan kom för några dagar sedan 3 ton bulk Scandbio pellets, tyvärr endast 8mm att få.
Om jag beställt ett par dagar senare hade jag pga ransonering endast fått 2 ton även om 3 beställts. Tillika hade Scandbio i så fall debiterat kostnad som om 2 ton beställts - dvs högre kg-pris än vid 3 ton, vilket Varma Villans representant livligt protesterade mot.
Jula hade tillfälligt slut men fick inom ett par dagar hem Laxå.
Derome ransonerade och sålde eg bara till gamla kunder men gick med på 2 provsäckar.
Byggmax hade inget att sälja.

Ytterst beklagligt att Stora Enso ej levererar 6mm till Skåne. Ännu mer beklagligt att många pelletseldare sannolikt pga icke rationella skäl inte vill ha 6mm pellets och därmed bidrar till att Stora Enso fn är ute ur leken i Skåne.

Återstår nu att se hur Scandbios pellets brinner. Den är klart mörkare än Stora Ensos och Deromes.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

Jobbar du för Stora Enso?
Är ett ytterst rationellt beslut att inte välja 6 mm pellets när brännarna är tillverkade med tanke på 8 mm.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av micke_932 »

Ytterst beklagligt att Stora Enso ej levererar 6mm till Skåne. Ännu mer beklagligt att många pelletseldare sannolikt pga icke rationella skäl inte vill ha 6mm pellets och därmed bidrar till att Stora Enso fn är ute ur leken i Skåne.
Att hålla på med gissningar fyller ingen som helst funktion, om det skiter sig för Stora Enso i Skåne så beror det endast på dom själva som bestämmer sig för att tillverka pellets en del inte vill ha, det råder fortfarande valfrihet i Sverige, om jag vill använda 8mm pellets så kan jag göra det, jag behöver inte upp några som helst skäl (rationella eller inte) för att jag gör det valet, jag kanske tycker om stora pellets och ogillar dom små jäkla 6mm pelletsen för att dom är fula, låt mig då göra det.

Om du vill ha rationella skäl så har dessa framförts tidigare, många inklusive Stora Ensos predikanter har avrått från 6mm pellets, det var först när Stora Enso gick över till 6mm pellets och mutade en del personer till att höja 6mm pellets till skyarna, bara det i sig är ju ett rationellt beslut att ge fanken i att köpa pellets överhuvudtaget från Stora Enso, men som sagt var, om man tycker att 8mm pellets är roligare att elda med så gör det, gillar man 6mm pellets så elda med dom, men kom inte och gnäll på mig för att det skiter sig för Stora Enso.
Senast redigerad av micke_932 den tis 13 mar, 2018 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av FRS05 »

Snapphane skrev:Via Varma Villan kom för några dagar sedan 3 ton bulk Scandbio pellets, tyvärr endast 8mm att få............
Tror nog snarare det är så att många beställer pellets på säck. Här inne är ett hat mot Stora Enso så ta det lugnt. De andra vet inte vilken fin pellets de går miste om :).

Försök att hålla Citeringen mindre än det egna inlägget, annars syns det knappt samt att forumet blir svårläst. Citering redigerad. /Roli moderator
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av Snapphane »

Nej, inte anställd av SE eller öht anknuten till pelletsbranchen. Inga jäv.
Naturligtvis beställer man inte 6mm om brännarens tillverkare har angett att endast 8mm skall användas. Dvs ”skall”, inte ”bör”.
Vilka brännares tillverkare har den tvingande instruktionen i sina manualer??
Irrationella skäl att exkludera 6mm är t ex:
- att inte sätta sig in i sin brännares justeringsmöjligheter
- att ”för säkerhets skull” välja 8mm utan att prova några säckar 6mm
- att pga förutfattad mening anta att ena storleken är den enda rätta
- att inte ta del av andras erfarenheter
- att inte anpassa sig till en trend man inte kan påverka

Anklagelse om muta är allvarligt om det görs på falsk grund. Så länge objektiva fakta inte presenterats utgår jag från att mutor inte påverkat några uttalanden.

Man kan fundera på hur exkludering av en stor pelletsleverantör påverkar priset.
Sämre konkurens och mindre tillgång bör höja priset.
Kollektivet bör speciellt i rådande bristsituation gynnas av att utnyttja all tillgång på pellets oavsett storlek.

Dylikt resonemang kan näppeligen benämnas ”gissning”.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av rod02 »

Jag vill fuska med säck ibland. Den är 8mm. Min brännare är väldigt krånglig att ställa om stup i kvarten. En liten pot utan tydliga markeringar. Prova sig fram många ggr. Sedan verkar det som dessa gamla rörbrännare inte gillar 6mm.

Kan det verkligen vara lönsamt för SE att skrämma bort kunder?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av micke_932 »

Anklagelse om muta är allvarligt om det görs på falsk grund. Så länge objektiva fakta inte presenterats utgår jag från att mutor inte påverkat några uttalanden.
Det är givetvis svårt att bevisa men om en "offentlig" person har gått ut i media och i inlägg med stor iver och framfört åsikten att man absolut inte ska använda 6mm pellets i de flesta brännare eftersom allting blir sämre under minst en 10 års period för att helt plötsligt hylla 6mm pellets till skyarna och i praktiken säga att 8mm pellets är skit samtidigt som Stora Enso slutar tillverka 8mm pellets så kan man ju i alla fall undra....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

rod02: Väldigt bra fråga. Kan vara ett misslyckat försök från slipsnissar med stor svada och klena kunskaper som nästlat sig in i Stora Enso:s avdelning för strategiska beslut.
Att splitta marknaden i två delar under svulstiga fraser om att 6mm är "det nya" och med eventuella köpta experter som konfirmerar detta påstående kan vara tanken.
Med rabattkuponger i en gnällig moderatblaska har man skaffat sig en stor kundstock. Nu driver man dessa kunder in i 6mm träsket där de förmodligen blir kvar efter att kanske ha betalat för en ny intrimmning av brännaren. Andra leverantörer blir utestängda då kunderna inte vill krångla med byte av pelletstorlek en gång till.
I strategin ingår nog att man senare höjer priserna till samma som konkurrenterna när man väl låst fast kunderna.
Export av pellets kan också vara en orsak till att man byter format. På kontinenten får man oftast hålla tillgodo med pelletskaminer och de är byggda för 6 mm pellets.

Strunt samma. Härjeån levererar, Bauhaus och Byggmax levererar så vi blir inte utan pellets. Mest ett intressant skådespel om man ser det såhär på avstånd.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar