Lilla frö tänder inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thrae
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 dec, 2023 16:15
Ort: Skövde

Lilla frö tänder inte

Inlägg av thrae »

Ursäkta min brist på tekniska termer och lång historia, men jag är helt novis på detta med att ha pelletskamin och vill inte missa något som kan vara viktigt.

Vi köpte hus i somras med en KMP Lilla Frö pelletskamin den fungerade skapligt till en början med en del "ignition timeouts" men så fort det blev kallare och den faktiskt behövde används så har det strulat med "ignition timeout" 1-2 gånger innan den tänder. Oklart hur gammal den är, fanns inga papper på det och förra ägaren svarar inte när jag försöker nå dem.

Förutom alla "ignition timeout" så började började en dag lågorna slå stora upp mot kanterna och utsidan på kaminen skiftade färg till en ljusare svart/grå där lågorna slog emot på insidan. Ringde en lokal försäljare/reparatör som kom ut och knappade lite på panelen och sa att det visst var lite konstiga inställningar gjorda men att det nu var fixat. Lågorna blev mycket riktigt mindre men "ignition timeout" fortsatte. Nu behövs 2-3 försök innan den tänder.

Efter det slutade fläkten högst upp under locket att fungera - det började med ett skärande ljud (reparatören rekommende att smörja den och fortsätta köra tills han hade tid att titta) och "draught error". Vi dammsög ur runt fläkten (såg ut att aldrig varit gjort) och smörjde enligt instruktion, men bara en dag senare så gav den upp helt. Denna är nu motorn bytt på.

Men tändningsproblemen fortsätter. Det krävs 4-5 reset och tömning av brännkopp för att det ska tända alls. Oftast hjälper inte det utan vi får använda elementen för att få någon värme i huset. Jag ser att det glöder bra i "pinnen" under koppen, men pelletsen tänder sig inte utan den timear ut gång på gång. Den lokala reparatören verkar inte ha något svar på vad som kan vara fel. Vi har använt samma pellets hela tiden (Laxå, 8mm).

Känner mig rätt uppgiven men hoppas att någon här har något bra tips på hur vi kan gå vidare?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lilla frö tänder inte

Inlägg av Stegatorparn »

Kontrollera att tändelementröret ligger an mot brännkoppen och att denna sitter rätt monterad.
Finns nog ett hål i brännkoppen där tändelementröret skall ansluta mot. Det får inte vara någon glipa mellan rör och kopp där kall luft från förbränningsfläkten kan smita förbi tändelementet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thrae
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 dec, 2023 16:15
Ort: Skövde

Re: Lilla frö tänder inte

Inlägg av thrae »

Det gjorde susen att dra fram röret lite och sen lirka ner brännkoppen. Tände nästan direkt. Hade ingen aning om att den gick att justera, utan trodde den satt fast.

Tusen tack!
Skriv svar