Är det lönt utan bidrag?

Här diskuteras solceller (som ger el)
rod02
Pannrumshärskare!

Är det lönt utan bidrag?

Inlägg av rod02 »

Det verkar som att bara bidragen håller solceller +-0. Blir det nån vinst om bidragen försvinner?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!

Re: Är det lönt utan bidrag?

Inlägg av Snapphane »

Bra fråga. Har Du räknat på det?
Man skall alltid vara skeptisk till megatrender och haussade åtgärder.
Här är en kille på YT som räknar och tänker:
https://youtu.be/kFBqiwhEqmQ?si=z3ZKnw3SV-UQBMC5
https://youtu.be/FJVJx1rL-Qo?si=jQxmTz1RbhnxYsgW

Både vind och sol belastar elnätet vid produktion.
Personligen har jag inte råd med stor solcellsanläggning och även om jag skulle ha råd, så faller de bort. Om man ska sätta en kravspecifikation på en uppvärmningsanläggning, så anser jag att en hybridanläggnings komponenter, var för sig ska kunna värma vid DVUT ÄVEN vid strömavbrott - om än inte helt optimalt mht t elpris, nätavgift, pelletspris, COP osv.
För min del kokar det ner till att LVVP+pellets+nödström för pellets, är en bra kombo.
Har svårt att se solceller som en frälsande faktor. Eftersom teknikutvecklingen drivs av efterfrågan, tror jag att utvecklingen av solceller kommer att öka exponentiellt. Det sammantaget med antagligen ändrat scenario gällande bidrag, skatteregler osv gör att jag fn är helt ointresserad av solceller. Däremot skulle ett par solfångare vara välkomna.
Det staten gör nu är att, med inledningsvis sockrade villkor, få flest möjliga på kroken. De har koll på antal anläggningar, kapacitet, var i landet samt hur mycket de producerar. När antalet fastighetsägare nått en punkt där vissa kalkylvärden uppnåtts, kommer staten att korrigera reglerna innebärande ekonomisk försämring för fastighetsägarna men ökande intäkter till staten. Solcellsägarna är då fast i ruljansen, har inget val och kommer förstås att ha fördelar av sin anläggning men inte till den grad vi sett. Det är en killgissning.
Staten gör inget som i längden gynnar fastighetsägarna på statens bekostnad, så de gyllene tiderna för solceller tippar jag snart är slut.
Glöm inte solfångare….
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!

Inlägg av Snapphane »

Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stego385
Entusiast!

Inlägg av Stego385 »

Korrigeringen är nu. 60 öringen försvinner nästa år har jag för mig.
Dock satte jag upp celler för att slippa betala dessa ohemula nätavgifter som t.ex EOn tar ut och som senaste åren stigit 2 ggr/år. Jag strävar efter att komna så nära noll det går.
Batterierna har sjunkit en del i pris, 5kwh går att få gör ca 18 tkr.
Det ska bli LVVP så småning om också men dom är inte gratis och jag skulle behöva ha en ny panna också, en CTC1200 är inte optimerad för pellets. En tank med solslinga kommer det iaf att bli snart då jag har solfångare till poolen och lätt skulle ge mig tappvarmvatten på sommaren.
Ett batteri på 10 kwh klarar jag ett dygn på och det ger solcellerna från februari till november.
Men som sagt, allt kostar pengar. Allt som allt 2-250 tkr men då är man mer flexibel än t.ex bergvärme för samma pris.
Ett litet elverk för pannan när strömmen går om batteriet är tomt så är man hemma.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Var har du hittat dessa batterier? Det börjar ju bli görbart för 18k.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar