A4 bakryker så in i *******

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

A4 bakryker så in i *******

Inlägg av Injen »

Frågade samma fråga i en grupp på Facebook. Men då jag knappt använder FB och att ens frågor alltid försvinner i flödet så ställer jag frågan här istället. Texten är saxad från FB med lite justering pga uppdatering av inlägget.

Tänkte kolla om någon har tips eller idé på vad som har gått galet.
Har i många år eldat med pellets utan några som helst bekymmer. Pannan är en CTC V25 och brännaren Ecotec A4.
Beroende på elpris jämfört med pellets så har det hänt att jag enbart kört med el-patron under några vintrar. Har haft samma pelletsleverantör under alla år och det finns absolut inget att klaga över kvalitén.
Sotaren var hit strax innan årsskiftet för både brandskyddskontroll och sotning och det fanns inget att anmärka över.
Någon/några veckor efter besöket av sotaren så kände vi i familjen att röklukt började på ta sig in i huset. Pannrummet i källaren luktade mest. Stängde då av brännaren och slog över till el-patron.

Under drift så brinner det på bra och som vanligt har jag bra drag. Det är strax efter att brännaren har stannat som det uppstår en ordentlig Londondimma och öppnar jag någon lucka på pannan efter att brännaren har gått in i vilo-läget så väller röken ut, precis som att all luft har stannat i pannan och inte kan ta sig ut via skorstenen.


Brännaren servas av mig själv till och från, oftast i samband med sotning av pannan. Senast var igår (torsdag) och jag gick igenom allt noggrant.

Frågor och svar från FB:
*Fågelbo? = Nej det kan det inte vara. Har både huv och nät över skorstenen. Och hade det varit någonting som blockerar en rökkanal så bör sotaren ha uppmärksammat det.
*Tätt i det lilla röret som går från förbränningsfläkten? = Nej den har jag rengjort ordentligt så den är öppen.
*Några förändringar i ventilationen? = Nej, allt är precis som det har varit i alla år.
*Motdragslucka? = En motdragslucka har jag inte och givetvis skulle jag kunna skaffa det. Har dock inte behövt en under alla dessa år så det bör inte vara det som är problemet.
*Dåliga slussvingar? = Nej, dessa är relativt nya och tätar bra.

Efter att jag hade skrivit inlägget på FB så blev det kallare utomhus och röklukten inomhus försvann. Det varade dock inte längre än någon vecka innan jag fick återgå till el-patron.

Jag har bra drag i skorstenen. Med brännaren avstängd och en tändare i en öppen lucka så får man kämpa för att hålla lågan vid liv.
Under drift så är det inga som helst bekymmer. Det flåsar på riktigt bra. Det är alltså enbart under vila/underhållslåga det blir bekymmer.

Senast idag (fredag) så provade jag att starta brännaren. När den gick in i viloläget så upptäckte jag att röken vill ta sig in via förbränningsfläkten, alltså ut via fläktbladen. Fläkten har jag tagit lös och rengjort ordentligt men det har inte hjälpt.
Enda skillnaden från tidigare vintrar som jag har uppmärksammat är att det har bildats väldigt mycket tjära på väggar och tak i pannan. För mig låter det som tjuvluft, men från vart?

Så innan jag skruvar isär brännaren helt och hållet. Vart ska jag börja?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: A4 bakryker så in i *******

Inlägg av Stegatorparn »

Först tycker jag att du ska kontrollera om det kommer in tillräckligt med uteluft. En ventil med minst 150 x 150 mm fri area erfordras.
Tjära i pannan låter inte bra. Vad blir det för färg på eldstadens sidoväggar?
Kan tyda på att fläkten inte är helt kurant.
Testa att kolla luckornas täthet med en låga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: A4 bakryker så in i *******

Inlägg av Injen »

Inkommande luft är det ingen fara med. Tror jag har en 120mm ventil och det är densamma tilluft som har suttit i huset sedan 1954 då huset byggdes. Innan jag började med pellets så eldade jag enbart björkved, och då fungerade det bra :)
Tjäran som jag nämnde sitter på pannans/eldstadens väggar och tak. Askan däremot ser fin ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: A4 bakryker så in i *******

Inlägg av Stegatorparn »

Uteluftsventilen är allt i minsta laget. Sitter det dessutom ett insektsnät bakom gallret som blivit igensatt med tiden, lär det inte komma så mycket luft den vägen. Du kan ju alltid öppna ett fönster eller dörr ut mot det fria och se om det gör någon skillnad.

Askan säger inte så mycket om förbränningen. Däremot tyder tjäran på luftunderskott och låg effekt.
Troligen får förbränningen för lite luft och när brännaren eldar ner, ligger det mycket dåligt förbrända pellets kvar i koppen och pyr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: A4 bakryker så in i *******

Inlägg av Injen »

Det är samma ventil som har suttit där sedan huset byggdes 1956 som har klarat av både ved och pellets. Kollade in i ventilen och det är ingenting som blockerar hålet, men jag provar att öppna fönstret i pannrummet och återkommer med svar snarast :)
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: A4 bakryker så in i *******

Inlägg av Echo Foxtrot »

Det är inte så att någon av luftkanalerna är igensatt? Tänker lite att när sekundärluften blåser på under drift så förbränns rökgaserna som kommer från tjäran, men när den stannar så ger dåligt förbränd pellets längre ner i brännkoppen sig till känna.
Edit: Läste igen nu och det hade du tydligen redan kollat.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar