Hätta till rör för bulkpåfyllning

Skriv svar
aronsson
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Hätta till rör för bulkpåfyllning

Inlägg av aronsson »

Hej

Jag letar efter en hätta att sätta över påfyllningsröret. Sån som en del lastbilar har över sina bulkanslutningar.
Jag har klarat mig utan i 17 år, men gjorde om avluftningen från bingen och satte på ett lock där som kan blåsa av vid påfyllning.
Problemet är nu att om det blåser rejält ute så blir det drag genom bingen och locket blåser av.

Har ingen lust att köpa galon och sy själv och tycker att det borde finnas färdigt.

Har frågat lokal biobränsle installatör och även varit på hydroscand. Men deras förslag har då varit rejäla skydd i metall och med hänglås. Inget jag behöver.

Vart ska jag leta och vad ska jag söka efter, för jag går bet?

Tack!
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hätta till rör för bulkpåfyllning

Inlägg av Roli »

När jag körde med bulkpellets så har jag för mig att jag hittade en "plastpropp" som satt som skydd på 100 mm spirorör. Denna propp passade på mitt bulkpåfyllningsrör som var 100 mm. Prata med någon ventfirma så borde de ha ett antal då de antagligen slängs efter montage av spirorör.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aronsson
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Re: Hätta till rör för bulkpåfyllning

Inlägg av aronsson »

Ahh

Perfekt

Tack för tipset
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Skriv svar