Pelletsen studsar ur brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Är inte risken att man också hindrar askan att flyga ut ur koppen?Den vill man ju att den flyger ut,medan pelletarna stannar kvar.Man kan ju köra ett tag,och se efter.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Som det är nu har väl ett tiotal hoppat ut över kanten på en vecka...
Jag har bara ändrat skruvlutningen och böjt till plåten i brännaren (den som sitter under fallröret).
Men en sak som faktiskt påverkar positivt är att höja hastigheten på pelletsen i slangen! Går den för långsamt rinner den igenom slangen och då träffar den inte studsplåten som nämndes ovan. Men högre fart blir det fullkomligt kaos i slangen och pelletarna studsar huller om buller och då blir faktiskt antalet som hoppar över mindre!
Har grunnat lite på rostret men har övergivit tanken eftersom det kan bli så att man får mer sinter i koppen och det vil man ju inte.
Har istället kommit på en annan ide som visserligen kan vara lite jäklig att få till men om man lyckas blir nog resutlatet bra... Orsaken att pelletsen studsar så förbannat är ju att den trillar rakt ner på en plan yta, om den träffar en välvd yta blir inte studsen riktad rakt framåt utan då studsar pelletsen åt alla möjliga håll och på det viset förlorar den sin rörelseenergi. Lösningen vore att man i så fall meckar till ett rör och passar in det i fallschaktet under studsplåten, exakt hur det ska gå till vet jag inte än, men det är i tankestadiet. Ska se om jag kan CAD:a upp Iwabons innanmäte så jag kan lura ut hur rörbiten ska se ut. Kan den dessutom sättas i utan att man moddar brännaren vore det ju kalas, särskilt om det inte skulle funka...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

jag har testat med en enkel plåt tröck fast den på rostrets framkant
klippte ett par slitsar i plåten för att få fast den,fördel lågan lite uppåt bra för min panna
pellets kvar i koppen testa dig fram och gör en sedan som håller i grövre material :D
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Hur funkade det med aska i koppen och så?
Blev det mer sinter eller?
Mer info...

Kan ju lätt ta en bit MA-plåt (värembeständig rostfri) på jobbet att tig:a dit...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

nej det funkar bra,skall ha koll denna vecka på rostret o plåtbiten
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Hur mycket lade du till ungefär?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

plåten sticker upp ca 2cm över
rostrets framkant
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Forest: Håller din plåt än eller har den smält?

Jag har fixat lite remsor i MA plåt som ska grejas till. Tänkte dock inte göra en solid bit fram utan nöja mig med att göra en båge med fästen i koppens ytterkanter, för att se om de tio pelletarna kan stanna de också...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

Jag var ner o kollade i dag inga problem plåtbiten fortfarande hel
bra funktion. :wink:
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Eryllpanna med s2
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 14 dec, 2006 18:42
Ort: Borlänge

Inlägg av Eryllpanna med s2 »

montera en pellets broms i brännan efter fallröret
hatar karteller och skatt
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av higgis »

Har beställt en pellets broms men är inte 110 på var och hur den ska sitta.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av FRS05 »

Sitter med stor säkerhet någonstans mellan glödbädden och fallröret. Tror bitarna faller på plats då du får hem pelletsbromsen och du ska sätta fast den på brännaren.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av Haseld »

Utdrag av sista stycket i mitt svar till ”Tunnan” i tråden ”Iwabo Villa S1 Problem”
längst ner på sidan:

Med en sån pelletsbroms http://www.eldkraft.se/produkt/Pelletsb ... la-S1S1XS2 (jag har gjort mig en egen efter förlagan) lägger sig pelletsen längre bak och det räcker med en mindre startdos. Dessutom hoppar nästan aldrig några pellets över kanten.

Bild
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av higgis »

Tog en bild är det så här det är tänkt att den ska sitta? Kommer den inte att krocka med ramen i pannan samt trycka ut tätnings snöret? Hur ofta byter ni tätnings snöre? Kände nu när jag plockade ner brännaren att det kändes lite hårt, det som sitter där är fyrkantigt men detta verka vara runt http://www.eldkraft.se/produkt/ttnsnre- ... w-12mm1155

Bild
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

Vad tror du om att sätta fästplåten i locket så kattluckan hamnar ett par centimeter från fallröret. :wink:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar