Brrrr....Kallt som f.n!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Brrrr....Kallt som f.n!!

Inlägg av The Burner »

Nu har Mr. Frost kommit tillbaks.
-25,5 nu i morse. Innegivaren till min shuntstyrning är inställd på 21,5 men orkar inte upp till detta utan ligger på 20,4 (i o f s bara "en" dryg grad, men ändå) och när jag tittar på panntemperaturen som har ett inställt börvärde på 80 så orkar den bara upp till 75 grader. Inte konstigt att den käkar pellets när det blir lite kyligare då pannan strävar att komma upp till den inställda börtemperaturen. Hade samma fenomen i går morse varför jag sotade ur i går kväll för att vara på den säkra sidan men det var ju bara 3 veckor sen sist så det borde väl vara lite längre intervall än så?? Har ni liknande problem med Era Biomatic 20+ pannor?
The sky isn´t the limit- ground is
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag har ingen shuntstyrning iofs men jag har inte samma problem. Vi hade -19 imorse och pannan var uppe i sitt börvärde när jag kollade den imorse. Men visst går det pellets såna här dagar, tror vi ligger på ca. 35 kg/dygn nu. :shock:

Jag förstår inte vad du menar med:
Inte konstigt att den käkar pellets när det blir lite kyligare då pannan strävar att komma upp till den inställda börtemperaturen.
Menar du att den eldar och eldar utan att temperaturen ökar upp så att den kan sluta elda?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Wertok;

Jag menar så som du skriver. Att den eldar å eldar utan att komma upp i börtemp! Sen har jag just nu en dygnsförbrukning på 48,3 Kg!!!
115m2 boyta och 40 m2 källare, dåligt isolerat i o f s men jag tycker det är ofantliga mängder pellets. Eldar dessutom i braskaminen på bv som ju stöttar till lite värme. Jag blir mer och mer uppgiven för varje dag med denna panna. Nu när matningen och brännaren går (hyfsat) så är förbrukning och verkningsgrad/effekt inte vad man väntat sig. Vidare så ska man väl inte behöva tömma aska och sota en gång per månad?? Eller är det bara "glädjekalkyler" det som står i produktblad och marknadsföring?? Börjar bli riktigt trött nu. Efter alla problem så hade man ju nu börjat se ljuset i tunneln och det visade sig vara skenet som bedrog!!!!!
The sky isn´t the limit- ground is
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner vad är din brännare inställd på för effekt på hög läget??

Om den är ställd lägre än vad huset kräver så kommer den inte orka hålla/få upp tempen så den stannar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Töma Aska och sota 1 gång i månaden är väll ganska normalt? när det är så där kallt ute..
jag tömmer ca 6-7 vecka nu på vintern..

har för mig att leverantören sa att jag skulle räkna med 1 gång i månaden.. iallafall så har jag räknat med rengöring o sotning 1 gång i månaden.. nu så är det 6-7 vecka = bättre änn vad jag trodde så jag är nöjd..

Dock är jag inte nöjd med pellets leverantörerna.. Dom kommer ju inte på utlovad tid.. :evil: min pellets tar slut i dag.. :evil: :evil: Bulkbilen kommer "kanske" nästa vecka.. :evil:

Blir till o köpa en halv pall o hälla i förrådet..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag tror desamma som André har du haft installatör där och ställt in? Den ska klara av att nå upp till börvärde om allt är rätt. Jag har en kompis som värmer två hus drygt 300 kvm med två jaccuzi osv utan problem. Han har iofs höjt effekten i pannan men den ska med lätthet klara ditt hus trots -25.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Installatören har ställt in följande på högläget = 62% matning, 29 % fläkt. Kommer ej ihåg Låg samt att min är borttaget. Om jag räknar rätt så blir det 12,4 KWh och det kanske inte räcker då??
Har också problem med elen när den går in. Verkar ju samma där att de 9Kwh inte räcker till? Det har det inte gjort ens vid högre temperaturer runt -5 heller(gällande elen alltså).
Det kanske går hand i hand det där med förbrukning och uttagen effekt lite grann? Alltså om pannan bara ger 12,4 kwh och har då problem med inställt börvärde så tar den mer pellets än om man krämat på så att den snabbare och mer effektivt kommer upp i inställt värde???
The sky isn´t the limit- ground is
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner skrev:Installatören har ställt in följande på högläget = 62% matning, 29 % fläkt. Kommer ej ihåg Låg samt att min är borttaget. Om jag räknar rätt så blir det 12,4 KWh och det kanske inte räcker då??
Har också problem med elen när den går in. Verkar ju samma där att de 9Kwh inte räcker till? Det har det inte gjort ens vid högre temperaturer runt -5 heller(gällande elen alltså).
Det kanske går hand i hand det där med förbrukning och uttagen effekt lite grann? Alltså om pannan bara ger 12,4 kwh och har då problem med inställt börvärde så tar den mer pellets än om man krämat på så att den snabbare och mer effektivt kommer upp i inställt värde???
Som det ser ut för dej så skulle nog hög varit på 15 kW/matning ca 67% o låg ca 50%.. Pannan bör va på minst 8 kW vilket motsvarar matning på 37%

Om pannan går hela tiden på 12,5 kW o rökgasvärdena är bra så går det inte mer pellets än om den varit på 15-20 kW o ståt still ibland..
Du får högre verkningsgrad då pannan går på max men då tappar du o andra sidan vid start/stopp så de jämnar nog ut sej..

Men med acktank o långa gångtider är det bättre med max effekt hela tiden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Det känns ju ändå på nåt vis som att effekten inte räcker till med 12,4 Kwh. Sen är ju förbrukningen onormalt hög när man kollar runt lite. Tittade i morse och ligger på 48,4Kg/h och inatt var det runt -15 kanske med -10 kl.06.00 så det borde ju inte dra så förbannat mycket.
Kan det vara så att det måste justeras in nya värden och framför allt höja dom lite??
The sky isn´t the limit- ground is
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Vi förbrukar också 49 kg nu per dygn. -18 inatt.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner skrev: Kan det vara så att det måste justeras in nya värden och framför allt höja dom lite??
Det bör nog göras om du inte vill frysa.. :wink:

Men de kan nog va ide även om kylan snart ger vika att ställa upp effekten på hög till iaf 15kW + att du får säkert har den rätt justerad..

Men det kanske du inte vill veta om den är det o de ändå går så mycket pellet.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

The Burner skrev:Det känns ju ändå på nåt vis som att effekten inte räcker till med 12,4 Kwh.
*Besserwisser mode på*
En petitess men ändå...
Effekt mäts i Watt (W).
Energi mäts i Joule. (J).
Energi är effekt gånger tid.
En Joule är en Watt i en sekund.
En Watt i en timme blir en Watttimme (Wh) eller 3.6 kiloJoule (kJ)
Man använder litet k och stort W för kiloWatt (kW).
*Besserwisser mode av*

Alltså:
Om din panna har maxeffekten 12.4kW och den går för fullt hela tiden så gör du av med 12.4*24=297,6kWh inmatad effekt per dygn.
Eftersom energiinnehållet i pellets är sisådär 4,8kWh/kg borde det i så fall bli 62kg per dygn. Att du sen på grund av en begränsad verkningsgrad i pannan inte får ut den effekt du matar in är en annan sak...

Jag har ca 150+40m2 byggt -32 och gör av med ca 25kg/dygn när det är omkring -10 grader ute och ~20 grader inne.

Sen kan man ju börja räkna på k-värden på huset och räkna ut värmebehovet. Men det enklaste är nog att helt enkelt konstatera att effekten inte räcker till...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

:oops:
*Skämsläge på*
Hmm, timmar (h). Vart kom det ifrån?? Har ju elutbildning och är "halvingenjör" och upptäckte inte detta förrän jag blev uppmärksammad av "besserwisserläget". Borde kolla lite bättre nästa gång i stället för att i ren uppgivelse och ilska skriva ner fort som f.n!
*Skämsläge av*
Hur som helst, 12,4 kW räcker ju tydligen inte.
Zeylon, vad har du för värden inställda? Vet att man inte kan jämföra rakt av men det kanske ger en fingervisning om hur mycket du tar ut ur pannankontra mitt "uttag". Ska träffa min installatör i morgon då dom har öppet hus och ska då ventilera mina bekymmer. Är ju som sagt också besviken på att jag inte kan få så varmt vatten som jag vill ha heller men det kanske bara är en justeringssak att strypa kallvattentillförseln en smula för det är väl 140L i pannan å då ska man väl kunna tappa upp ett ordinärt badkar med full sprutt utan att det ska bli ljummet?
The sky isn´t the limit- ground is
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Hehe... Det är inte alltid det blir rätt när man har bråttom. Jag vet av egen erfarenhet... :oops:

Jag har inte mina siffror framför mig men ska försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem.

Är ditt vatten ljummet redan från början eller blir det svalare efter ett tag när du tappar?
Jag antar att du har kollat självklarheter som inställningen på blandningsventilen och att du inte har luft i pannan? Jag har märkt att pumpen till plattvärmeväxlaren suger luft om det finns det i pannan eftersom den suger längst upp.
Kolla även att pumpen står på högsta hastigheten.
Jag har aldrig haft problem med varmvattnet när jag har sett till att hålla luftfritt i pannan. Det är varmt som f-n. Visserligen har jag inte installerat mitt badkar ännu men ett antal duschar efter varandra är inget som helst problem.

När jag har hade luft i pannan så fick jag bara ut tillräckligt med varmvatten för att blöta ner mig i duschen innan det kom iskallt vatten och jag blev tvungen att springa ner i källaren och huttrande svinga en rörtång för att komma åt att lufta pannan och pumpen till plattvärmeväxlaren. Jag hade bara omkring tio grader i källaren då. *hack*hack*hack*
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Ska kolla luften!
Kanske har blivit efter ett tag?
Har hyfsat varmt i början men det blir succesivt svalare och svalare.
Märker på duschblandaren att jag måste vrida på "mer" värme än jag gjort förut så det kanske är luft i systemet?
The sky isn´t the limit- ground is
Skriv svar