Problem SÅBI pellets

Joakim Hästveda
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 20:40

Problem SÅBI pellets

Inlägg av Joakim Hästveda »

Vi är ett antal hushåll i Hästveda (skåne) som köpte Såbi-pellets i oktober förra året. Vi upplever att det går åt Mycket mer än i vanliga fall. Har fört veckodagbok om väder och vind i 2 år innan och gämför man med innan så kan det inte vara möjligt med så stor åtgång som tills nu!
Såbi´s pellets ger också mycket mer aska ån de jag eldat med innan.
Såbi skyller på att vi inte har justerat in brännaren för deras pellets, men jag har inte behövt göra det innan
Har någon några erfarenheter av detta?
Hängiven pelletseldare
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Min Såbi pellets från oktober har jag just fått kompensation för.
Den var full med sand och gruskorn. bildades stora kakor i brännarkoppen som efter en dag ledde till att det brann sådärbra.
Förbrukningen ökade säkert liksom sotet som, det blev svart i pannan sfter två dagar.
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

elvis skrev:Min Såbi pellets från oktober har jag just fått kompensation för.
Den var full med sand och gruskorn. bildades stora kakor i brännarkoppen som efter en dag ledde till att det brann sådärbra.
Förbrukningen ökade säkert liksom sotet som, det blev svart i pannan sfter två dagar.
Vad fick du i kompensation ??
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag fick kompensation med 1.5 ton för en stor sten som fastnade i skruven
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Russel
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 22:11
Ort: Väster

Inlägg av Russel »

Beställde säck hos SÅBI i november. Leverans inom 10 dagar stämmer dåligt. Detta var min tredje säckbeställning hos SÅBI och det märks skillnad mot dom andra. Mer spåner och det blir mer slagg i koppen. Tycker även att förbrukningen har ökat. Fört driftdata sen dag 1 så det går att se skillnader. Har ej ringt o klagat då det är relativt små skillnader men man kanske skulle slå en signal.
Skall det vara skillnader i kvaliten och som nu pelletsbrist med stigande priser får man kanske vara glad att man bara bytt ut brännaren och väntat med pannbyte.
Ecotec A3 CTC 265B -73.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag har fått 10 säckar såbi som min vän var skyldig mig.

Själv körde Sydpellets sedan augusti -05 och tills nu slut på miniförrådet och tänkte fylla Sydpellets, men tog Såbi istället och prova.
Så när jag upptäckte att Såbi är inte orginal Såbi pellets verklig syns direkt. och jag har sparat min liten burk med äkta Såbi då jag köpte 4 pallar Såbi den december -04.

Då tittar jag den burk innehåll gamla såbi och den nya såbi var inga samma. Mer lik som Sydpellets fast blandad med dvs 20 % ljusare pellets ( kanske äkta såbi eller laxå ?) och 80 % varifrån kanske sydpellets?.

Vill jag berätta när jag nu bytte pellets mellan sydpellets och såbi och jag såg att det var mycket spån där slutet i miniförrådet och jag passade på rensa innan jag fylla 10 såbi säckarna.
:shock: Öh va fan mycket spån har Sydpellets och mätt upp strax 1,5 liter spån fanns i. Sist jag rensade var i somras då jag bytte från såbi till sydpellets, jämföra jag hade såbi då och körde hela 4 pallar såbi under första halv år 2005 och hade bara 2 deciliter spån fanns i då. Därför tyckte jag att såbi var mycket bättre, inga slagg och mindre aska än sydpellets, men det verkar inte bra idag efter vad jag nu se, hör och läs av er och mig.

Men nu har jag förstått er problem med såbi idag än förr för ett år sen.

Hoppas att såbi kommer tillbaka med egen recept som förr.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Jag fick hem 2st pallar med såbi i mitten av december och jag tycker också att kvaliteten har blivit mycket sämre.
Jag fick grymt mycket aska och mycket slagg i koppen hårt som sten.
Har nu köpt agrol Och det är bara hälften så mycket aska fast att dom har samma askhalt.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Clearsmoke
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58

Inlägg av Clearsmoke »

Fick SÅBI i Januari då min leverantörs "vanliga gula" pellets var slut. Har nu haft min brännarleverantör här i två omgångar för att försöka komma tillrätta med kakor i rostret. Får även intrycket att energivärdet är lägre på dessa. Hoppas allt löst sej nu så jag klarar mej säsongen ut. Till hösten kommer jag att tänka flera gånger innan det kommer in SÅBI pellets igen.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

:D HALLÅ !!!

Jag som har skrivit senast ovan om att skillnad så och si ...
Nämen jag tänkte och kavlade upp mina armar och ner och gräv en mått ur såbi och fotografera på den pellets och därefter sorterade jag och ser själv på dessa bilderna vad jag skrev förut ovan.
Och undrar vad/varför har det blivit så med Såbi. :roll:

Klicka på min hemsida nere under min signatur "www"
och gå in på vänster meny heter Träpellets.

Gärna kommentrar om detta

Hej och må gott med en bärs :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

Jag skrev förut om Såbi
att den har hög askhalt sotar mycket
grus o sand hög förbrukning.
i rostret en kaka efter ett par dagar
nu verkar det som flera har samma iaktagelse
SÅBI håller inte måttet
är lovad komp.vid nästa leverans
Om jag köper skräpet
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Hej jag har bara kört Såbi än så länge Ca 6,5 ton inga bekymmer men den senaste leveransen var betydligt mörkare och det lät som om den var hårdare när man hällde i den i behållaren, det var mer spån i dessa säckar oxå, men nu har jag kört ca 300 kg av dessa och märker ingen skillnad förutom att jag fick sänka matningen lite då det vart endel glödande pellets i asklådan. vet inte om det beror på att jag kör undermatad brännare? eller om jag har haft tur och fått bra pellets.
Thermia Biomatic 20+
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Skaffade nyligen Rosslagsbrännaren (28/2-06 en tisdag) askade ur pannan torsdagen därpå sedan har den fått gått en vecka i ca 20-25 minus på natten.
När jag askade ur pannan efter veckan så blev jag förvånad över mängden aska, satt mycket på "väggarna" och i botten låg det ett lager på ca 3-5cm aska...

eldar Såbi i en gammal CTC 256.
svärfar kör med samma brännare fast kört första veckan med Laxå pellets och han hade inte i närheten av lika mycket aska, behövde inte ens göra rent "väggarna" efter en veckas bruk.

Visserligen är Pellets mycket billigare än Olja, men ska man behöva slita hund i pannan pga bristande!? kvalitet så kan man ju lika gärna skaffa ack-tank och elda ved för ca 150kr/m3
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

God morron.

Ja, jag har skrivit lite ovan följande.
Och har nu kört med såbi sedan fredag vid kl 15 och har kollat lite då och då hur den funkar att jämföra med min sydpellets. Och jag kollade nu med aska imorse. Det visade lite brunakt aska samma med sydpellets även lika volym aska.

Det visade sig bra starta och höll bra förbränning samt rökgastemp. Och provtog sotskala bra. då är inga fel på såbi. När jag bytt mellan sydpellets och såbi har jag inte ens rört justering på vikingbio.
Inga slagg direkt alls, har kört 4 ½ säckar nu med såbi.
Min vikingbio har INTE haft ens driftstopp/alarm.

Då är inte problem med såbi för min Vikingbio, ni som har problem med såbi så tror att ni kanske behöva omjusteras så att det ska bli riktiga bra förbränning.

Men jag märkte skillnad var att Såbi är mycket mindre spån i säckar än Sydpellets.

Slut
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
kingofmetal
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 11:16

Inlägg av kingofmetal »

manin// Fick min Vikingbio installerad V.7 fick även min Såbipellets i samma veva. Har haft två driftstopp på grunda av stora hårda kakor i rostret dessutom verkar den ha spottat ur sig ganska mycket oförbränd pellets ut i pannan. Mängder av sot och aska får jag dessutom på köpet. Tror inte detta beror på brännaren eftersom jag fått den justerad och trimmad efter just den sorts pellets jag använder....

Just att det bildas kakor i rostret tyder nog på att säckarna innehåller mycket spån, smulor, grus och sand. Man har skickat mig riktig skitpellets med andra ord. Egentligen är det en gåta varför man i huvud taget försöker sälja smörjan. Det svartar bara ner företagets rykte, och jag kommer att fundera många gånger innan jag handlar mer av SÅBI......


Använder Värmebaronen Star + VikingBio sedan V7- 06.......
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ja, dålig det kan vara så att vi som har fått såbi kommer från olika leverantör och när är den gjorda. Fabriken gör inte samma dag för dag med mått/varifrån trä ämne.
Alltså tre fabriker ( vaggeryda, österbymo och valbo) stämmer det?

Jag skall inte köpa Såbi hellre Sydpellets. Kanske blir det nästa med Näsums pellets har jag hör att den är fin och bra. Men jag ska prova med Laxå när som helst när min vän har fått hem så tar jag några säckar och testa.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar