Då är beslutet fattat...

Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Och jag som stortrivs i mitt pannrum, med att lyssna på hur brännaren uppför sig..
Kanske är ett "sjukligt" beroende, och något man borde "söka" för..
Igår när jag besökte traktens kamin och skorstenshandlare för lite snack och rådgivning (innan jag skippade vedalternativet) så var ett av mina argument just att jag tycker att det är roligt och att jag trivs i pannrummet. Kommentaren jag fick samtidigt som han lutade sig tillbaka och log var: Det finns folk med alla möjliga böjelser... Jag är beredd att hålla med :D Jag har dessutom tänkt att flytta ner en liten hobbyverksamhet i pannrummet, den får plats när oljetanken har åkt ut. Då blir det ännu mer tid i pannrummet :D :D

Jag hörde mig för lite på Exonom P20 UB tillsammans med Exotank vilket enligt deras säljare är ett förträffligt alternativ. Dock kostar det en slant. Tank och panna går i runda slängar på 15 respektive 16 och shuntautomatiken på 3700:-, sen tillkommer moms och installation på det. Detta är siffror direkt från Euronom, jag har alltså inte pratat med någon installatör/återförsäljare. Man framhöll fördelar som möjlighet att koppla till både VP och sol för den som ville. Tyvärr är det slinga i tanken men de sålde även elektriska kalklösare...

Kan pannan plus ack av annat fabrikat kanske vara något? Det som gör mig aningen svag för pannan är att det går at "kriselda" med ved, då behöver jag ju inte fullständigt glömma mitt vedalternativ... Förslag på brännare som funkar bra med pannan?

Erfarenhet eller synpunkter av alla de sorter är välkomna :D

Mvh
Thomas som är på väg till jobbet men måste skriva här först...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thomas_P skrev:
Jag har dessutom tänkt att flytta ner en liten hobbyverksamhet i pannrummet, den får plats när oljetanken har åkt ut. Då blir det ännu mer tid i pannrummet :D :D

Jag hörde mig för lite på Exonom P20 UB tillsammans med Exotank vilket enligt deras säljare är ett förträffligt alternativ. Dock kostar det en slant. Tank och panna går i runda slängar på 15 respektive 16 och shuntautomatiken på 3700:-, sen tillkommer moms och installation på det. Detta är siffror direkt från Euronom, jag har alltså inte pratat med någon installatör/återförsäljare.

Kan pannan plus ack av annat fabrikat kanske vara något? Det som gör mig aningen svag för pannan är att det går at "kriselda" med ved, då behöver jag ju inte fullständigt glömma mitt vedalternativ... Förslag på brännare som funkar bra med pannan?

Erfarenhet eller synpunkter av alla de sorter är välkomna :D

Mvh
Thomas som är på väg till jobbet men måste skriva här först...
Du har inte funderat på bulkförråd istället för hobbyverksamhet..
Bättre pris på pelletsen o skonad rygg.. :wink:

Då du vill ha lite jobb med sotning så borde du kolla på CTCEcoFlex istället då den är hyfsat bra pris på o har automatshunt med inne o utegivare standard.. Men du får sota själv så lite jobb finns kvar..

Exonom P20 UB är i stort likadan pannan som nibe keram ub som jag har o den är inte nån höjdare då den har liggande rökkanal som flygaskan lägger sej.. Det är iof värre då man eldar med ved än pellets men de är inte kul att sota den pannan då den inte är lätt sotad.. Tröttnar rätt fort på de.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Du har inte funderat på bulkförråd istället för hobbyverksamhet..
Bättre pris på pelletsen o skonad rygg..

Då du vill ha lite jobb med sotning så borde du kolla på CTCEcoFlex istället då den är hyfsat bra pris på o har automatshunt med inne o utegivare standard.. Men du får sota själv så lite jobb finns kvar..
Jo, tanken på bulkförråd har än slagit mig, jag funderar en hel del över det. Jag ska nog komma på en lösning på ett eller annat vis. Det finns både fönster och möjlighet till att ta upp ett hål i väggen på rätt ställe till ett bulkförråd så egentligen vore det dumt att inte utnyttja den möjligheten.

Ecoflex är säkert en bra panna men den har växlare vilket jag är lite skeptisk till. Grannarna har varnat mig för växlare, vårt vatten har en hårdhet på 15' och någon hade väl t.o.m en tråkig erfarenhet av växlare i kvarteret.

Jag har lite svårt att släppa Värmebaronen, det är inte direkt lätt att hitta missnöjda ägare till deras pelletspaket, snarare tvärtom. Är verkligen andra pannor i samma prisklass så mycket bättre?

Jag beundrar det kunnandet som finns här, och att man är generös med att dela med sig av det :D
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Jag kommer och tänka på thermia bionett med acktank med vv-beredare och solslinga,vad kan ett sånt paket gå lös på?
Själv tycker jag värmebaronen är dyra 50papp för en oljepanna med p-brännare.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag håller med det är mysigt i pannrummet och det låter så härligt då pelletsen trillar ner i brännaren....Då jag installerade pelletsförbränning jan 2005 så gjorde jag en totalrenovering av pannrummet som är ca 40 kvadratmeter och la klinker på golvet innan jag monterade Pellistoret och brännaren....rummet har högsta standarden i huset och jag visar med glädje upp det för besökare...kostade inte så mycket då jag gjorde jobbet själv. Så det är inte att undra på att man besöker det ofta och så kan man hålla sig undan disken tex.....ler....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det finns ett stort urval av pannor du kan koppla en pelletsbrännare till:
Thermia Bionet (varmvattenberedare större modell eller ack-tank krävs)
Thermia Biomatic
Baxi Bonus
Combifire
CTC V25
CTC EcoFlex
Effecta Pellets
Exonom P20 UB
Opex
Roca (Gjutjärnspanna)

Undvik framför allt liggande tuber.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thomas_P skrev: Jo, tanken på bulkförråd har än slagit mig, jag funderar en hel del över det. Jag ska nog komma på en lösning på ett eller annat vis.

Ecoflex är säkert en bra panna men den har växlare vilket jag är lite skeptisk till. Grannarna har varnat mig för växlare, vårt vatten har en hårdhet på 15' och någon hade väl t.o.m en tråkig erfarenhet av växlare i kvarteret.

Jag beundrar det kunnandet som finns här, och att man är generös med att dela med sig av det :D
Bra att du har bulkförråd i tankarna för det är underbart att slippa bära pellets o sen gör det inget att de blev 400:-/ton billigare heller.. :D

Har du kalk rikt vatte n ja då ska du inte köra med växlare men de har ju kommit in lite tips på alternativ men ja kan komma på två till som acktank/beredare iof krävs o de är ecotec econom el en tellus F6D/F7D..

Klart man vill dela med sej o försöka hjälpa andra undan misstagen man gjort/hört andra har gjort.. Ni har de bra ni som funnit detta forum innan ni byt panna.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Stort tack för alla tips. Flera av dem har jag kollat upp sen tidigare men inte alla. Min största bristvara just nu är tid framför datorn...

Focus P20 och 30 kände jag till sen tidigare, men inte att det finns en P25:a avsedd att köras mot ack. Jag har intrycket av att de som har Focus är nöjda, eller?

Acktank är alltså inget hinder, fast den behöver ju inte dra iväg till 15 papp + moms som Euronoms rekommenderade tank till P20 UB kostar. Lägger man drygt hälften av den kostnaden så har man en likvärdig tank från Rinkaby. Kanske kunde det vara vettigt till en Focus P-25?

Sena kvällar, små barn och skiftarbete, nu MÅSTE jag bara i säng...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

ja kan komma på två till som acktank/beredare iof krävs o de är ecotec econom el en tellus F6D/F7D..
Tellus ska helt klart kollas upp. Ecotec är säkert en sjuhelsikes bra pelletspanna, men om det är rätt för mig är jag inte så säker på, dock utan att veta. Däremot skulle jag vilja veta hur mycket bättre Ecotecpaketet är än Värmebaronens s.k. oljepannor, jag tänker främst på Comet med Viking Bio. Jag har nämligen ingen aning om hur stor skillnad det egentligen är mellan två olika paket som dessa.

Jag har snackat med Metro Therm idag angående Focus PE-25. Kontentan som jag bedömer det är att det är en panna utan lull-lull vilket sannnolikt ger lite sämre verkningsgrad (säljaren höll med på det) men som i stället ger en högre driftsäkerhet (fyllde säljaren på med...). Det ligger säkert en del i det, frågan är hur mycket det skiljer. Förslagsvis jämfört med Ecotec. Går det åt en extra pall pellets om året eller hur mycket kan det slå på?

Lägesrapport: Just nu ligger mina funderingar i tvo lösningar. Dels Exonom P20 UB, det andra alternativet är Focus PE-25. Båda skulle köras mot en 500 eller 750-liters Rinkabytank med förrådsberedare, och varför inte möjligheten till sol i tanken också?

En sak med acken som gör mig osäker är hur mycket varmvatten man kan kräma ur på en 120-liters förrådsberedare? VB's Comet lär kunna lämna cirka 400 liter 40-gradigt vatten vilket jag uppskattade mycket när jag var inne på VB's grejor.

Stort tack till alla hjälpsamma, det uppskattas verkligen.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här finns test på acktankar där bl.a strömnäspannan med 120 l beredare finns med(som rinkabyrör säljer).. http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf

Du får ut 183 l 40 gradigt vatten ur 750 l tanken med 120 l beredare när tanken är 70 grader o du kör med elpatron på 9 kW..
Men då du kör pelletsbrännare med 15-20 kW effekt så produseras vv under tiden du tappar vattnet oxå.. Sen kan du ju köra med högre temp i acktanken oxå vilket gör att du fort får ut mer.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det är inget fel i att satsa på en acktank ifrån Rinkaby. Men komihåg att isolera tanken mera så slipper du strålningsförlusterna.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Hmmm... den där testen på acktankar imponerade inte direkt, jag trodde att man kunde kräma ut mer ur en 500-literstank med beredare.

Av en ren tillfällighet trillade jag över en anläggning med en Opex-panna med PX-21-brännare mot en 500-liters ack med 120 vvb. Med detta fyllde han sitt badkar, även det på 500 liter.

Jag kommer då givetvis in på frågan om vilka omdömen som kan tänkas lämnas om Opex? Vore det bättre att ersätta den med Euronoms P20UB för valmöjlighetens skull?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har en Strömsnästank på 750 liter, med slingor på 9,5 + 15 meter.
Sån varmvattenkomfort har jag aldrig varit med om tidigare. Till och med hustrun är lyrisk.
Hon är inte lättimpad med sånt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thomas_P skrev:Hmmm... den där testen på acktankar imponerade inte direkt, jag trodde att man kunde kräma ut mer ur en 500-literstank med beredare.

Av en ren tillfällighet trillade jag över en anläggning med en Opex-panna med PX-21-brännare mot en 500-liters ack med 120 vvb. Med detta fyllde han sitt badkar, även det på 500 liter.

Jag kommer då givetvis in på frågan om vilka omdömen som kan tänkas lämnas om Opex? Vore det bättre att ersätta den med Euronoms P20UB för valmöjlighetens skull?
Nu va ju testet med elpatron på 9kW (pelletsbrännare 15-20 kW) o tanken på 70 grader sen går de att köpa en tank med 200 liters förrådsberedare oxå då är det dubblad mängd vv du får..

Opex pannan har 175 liters vattenvolym vilket inte är bra med eldning mot acktank.. Kanske kördes de med pannans vv slinga som förvärmning innan tankens beredare??
Pellets mot acktank bör inte pannans vattenvolym vara större än 60 liter men görna mindre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Opex pannan har 175 liters vattenvolym vilket inte är bra med eldning mot acktank..
Trebema hävdar att det går utmärkt att köra Opex mot ack. Pannan ska då vara i ett annat utförande och finns med i ett paket innehållande både panna, ack (500+120), elpatron och lite till. Han rabblade på i äkta försäljaranda och jag var stressad på jobbet så hälften fastnade väl... Jag kom aldrig så långt så att det blev tal om pannvattenvolym i den som är avsedd för ack, kanske skiljer det ingenting mer än att slingan är borta? Hur som helst så var pannan till ack billigare än den som körs direkteldad. Jag ska ta reda på hur det ligger till.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar