Motdragslucka?

Skriv svar
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Motdragslucka?

Inlägg av Bassman »

Har nyligen flyttat till hus med anläggning enligt nedan (har tidigare eldats med olja och även lite med ved) och har en del funderingar bla angående motdragslucka.

Bör jag ha en motdragslucka och i så fall varför? Vad kommer jag märka för skillnad?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Ja.

Motdragslucka är en bra investering.

Min erfarenhet är:
bättre förbränning med jämnare drag, mindre förbrukning av pellets, mindre värmeförluster vid stillestånd m.m.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Just det ja, glömde en sak. Hur ska man ställa in den?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
2tonpellets
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 09 okt, 2005 17:49
Ort: Kristianstad

Inlägg av 2tonpellets »

Finns ju tusen inlägg om detta redan.. ;-)
Thermia Biomatic 20+, Mafa midi.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Just det ja, glömde en sak. Hur ska man ställa in den
Det medföljer instruktioner som anger hur den ska ställas in, det skiljer sig lite mellan olika modeller men det brukar vara en motvikt som ska flyttas x mm för att få hålla draget till max y.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

Det hänger på hur draget i skorstenen är från början.
Jag har bara 3m skorsten, alltså inte ett drag i underkant av vad som behövs för pelletseldning.
Motdragslucka kan bara sänka draget om det blir för högt pga blåst eller
kallt väder.
Har man tillräckligt drag så är lucka bra förhållandevis billig investering

har dock sett att (på forumet) att de kan låta en hel del.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Om man har ett lågt skorstensdrag nästan på gränsen. Vad tycker ni då om en motdragslucka?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

Ulf Rasmusson skrev:Hej Alla!
Om man har ett lågt skorstensdrag nästan på gränsen. Vad tycker ni då om en motdragslucka?
MVH
Ulf
Jag tycker du skall fixa draget innan du får en gengassmäll :shock: . Skaffa sedan motdragslucka. Jag har en rökgasfläkt som jag har ställt (med regulator från Clas Ohlsson) så att motdragsluckan (inställd på 10 Pa) alltid är öppen. Då skräller det aldrig i luckan och jag är säker på att draget alltid är 10 Pa (om den slår igen kan ju draget vara allt från 9.9 Pa till 0 Pa...).
BlueFlame sedan -05
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Då jag sa på gränsen så menade jag 0,15 mmbar så det är OK för brännaren, men gör luckan någon nytta här? Jag har studerat draget med tillkopplad mätare och efter att jag tog bort luckan så ligger draget stabilt på gränsvärdet. Med lucka så gick draget ner säg 30% och då blev det genast lite mer kritiskt. Då jag körde oljebrännare så blev det rejäla tillslag i luckan då brännaren startade och det hördes i hela huset. Fläkten vid oljeeldning ger ju ett helt annat panntryck som påverkar skorstensdraget. Jag har varit inne på rökgasfläkt men tycker det fungerar bra så länge man inte får skitpellets, vilket jag fick senaste gången. Skorstenen fylldes med flygaska och tättade skorstenen rejält...enligt sotaren nästan helt igensatt och detta på en månads eldning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om ni har fått ett mätprotokoll vid installationen så borde väl installatören mätit upp draget då. Då har ni ialla fall något att gå efter. Det kan ju variera på grund av väderlek. Tänk också på att dragbegränsarna finns för olika längder av skorstenar. Det är inte bara att stoppa dit vilken som helst. Exempelvis en liten TigerX är mest lämplig för mindre kaminrör.
Här kan ni läsa mera om dragbegränsare den som vill.
http://www.koolman.se
Skriv svar