Lägre förbrukning vid hög effekt

logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Ok! Jag håller med dig !
Men ingen kan säga emot mig ,att det inte lönar sig att elda mot acktank vid pelletseldning.Miljökraven blir bättre.Det gäller bara att det är installerat på rätt sätt.

Men som jag vill framföra är att vid ackumulatoreldning.(kommer slitage att minskas ex. på el tändningar osv.Skruvar arbetar mer sällan Osv.
Detta kanske inte passar alla pelletsbrännare men dom flesta.

Än en gång det gäller bara att installera på rätt sätt



Kul att vara med. ING-B-Å
PeterG
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 10:39

Inlägg av PeterG »

Ok, här kommer mina gångtider och stillatider.
Som jag skrivit tidigare: Jag kör Janfire FlexA, ca20 graders hysteres och utan ack-tank.
Temp ute när jag mätte var runt nollan.

Läge 1: gångtid ca 4 timmar
Läge2: gångtid ca 1,5 timmar
Stillatid: ca 1,5 timmar

Detta ger ca 10% högre förbrukning räknat per dygn på Läge1.
Vid kallare så minskar skillnaden för att övergå i lägre förbrukning i Läge1 (låååånga gångtider och korta stillatider).
Vid varmare så kommer skillnaden öka till förmån för Läge2.
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Som sagt nu har jag testat att köra med 20 kW men de blev högre förbrukning.. Nibe anger ju (beroende var man läser) max 16 kW med pellets på ett ställe 18 kW på ett annat.. :?
Nu måste ja bara kolla vid vilka värden den ska ha när brännaren ger 18 kW..

Med brännaren på 11 kW gick de ju 5,5 kg för att värma acktanken o på 16 kW 4,5 kg sen på 20 kW gick det 4,8 kg pellets så jag får återkomma då jag kollat på 18 kW..

Blev tillfrågad idag om jag kunnde komma o justera in kompisens biomatic av hans rörkrökare då pannan ska igång.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

[quote="André"]Som sagt nu har jag testat att köra med 20 kW men de blev högre förbrukning.. Nibe anger ju (beroende var man läser) max 16 kW med pellets på ett ställe 18 kW på ett annat.. :?
Nu måste ja bara kolla vid vilka värden den ska ha när brännaren ger 18 kW..

Med brännaren på 11 kW gick de ju 5,5 kg för att värma acktanken o på 16 kW 4,5 kg sen på 20 kW gick det 4,8 kg pellets så jag får återkomma då jag kollat på 18 kW..

Blev tillfrågad idag om jag kunnde komma o justera in kompisens biomatic av hans rörkrökare då pannan ska igång.. 8)[/quote]

Nu måste du förklara dig lite tydligare.
Du skriver att förbrukningen blir mera vid 20kw???
Sedan skriver du att på 11kw var åtgången 5,5kg Osv.

Sen kommer min förfrågan. Hur kan du skriva att det går åt 4,8kg pellets
vid 20kw effekt??????????????
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Undrar vafrör det finns flera effektlägen på brännarna ?
Rent logiskt borde det finnas typ 16, 18, 20 Kw om det är så hög effekt är mer ekonomiskt ? Eller vet tillverkarna av pannor och brännare något vi inte vet ? Eller är de tröga :lol:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Då tar vi detta igen!
Pannorna har en förmåga att ha en effekt på mellan 15 till 30 kw.
Dom flesta villor har en medel effekt på ca:3 till 4Kw.
Alltså har alla pannor för stor effekt för husets effektbehov.
Därför acktank.

Sen det viktiga i detta inlägg: Man kan inte enligt naturlagarna göra en Pelletsbrännare som levererar 3kw.Dom flästa pelletsbrännarna är på mellan 9 till 20kw.
Man kan inte elda 15st pellets åt gången för att värma huset??

Förstå Problemet!!

ING-B-Å
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

logaritmen skrev:
Nu måste du förklara dig lite tydligare.
Du skriver att förbrukningen blir mera vid 20kw???
Sedan skriver du att på 11kw var åtgången 5,5kg Osv.

Sen kommer min förfrågan. Hur kan du skriva att det går åt 4,8kg pellets
vid 20kw effekt??????????????
'Jag har testat att köra brännaren på 11, 16 o 20 kW

Med 11 kW gick de åt 5,5 kg pellets o rökgastemp va 125 grader
16kW gick de åt 4,5 kg pellets o rökgastempen va 152 grader
20 kW gick de åt 4,8 kg pellets o rökgastempen va 180 grader

Om man kör brännaren på högre effekt än vad pannan klarar så ökar pelletsförbrukningen o naturligtvis rökgastempen..
Nibe anger ju lite konstigt iof 2 olika max effekter vid pellets på alpha keram, Ett ställe 16 kW o de andra 18 kW så jag ska kolla vad som händer då man kör brännaren på 18 kW.. Om förbrukningen är högre då så är det 16 kW som är max vad min panna klarar med pelletsdrift.. Men de är som du säger att brännaren ska gå på max men de förutsätter att pannan klarar effekten oxå..
Pannan o brännaren ska ha samma angivna max effekt varken mer el mindre då ökar förbrukningen....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Undrar vafrör det finns flera effektlägen på brännarna ?
Rent logiskt borde det finnas typ 16, 18, 20 Kw om det är så hög effekt är mer ekonomiskt ? Eller vet tillverkarna av pannor och brännare något vi inte vet ? Eller är de tröga :lol:
Nja inte riktigt, Så hög effekt behövs sällan utan de viktiga är att pannan o brännaren har samma max effekt..
Max effekt behov för en villa brukar ligga runt 9-12 kW men det finns naturligt vis både dom som kräver mer o mindre..
Så med en panna o brännare på 12 kW o eldning mot acktank (ordentligt isolerad) så bör det bli riktigt bra i villor som klarar sej på 12 kW förstås annars måste man ha större grejer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Du har ju onekligen en bra Pellets panna samt acktankar.
Men jag vet inte hur dom är kopplade. (Se mina tidigare inlägg).
Vad menar du med effekten som pannan inte klarar av??

Tänk om du kunde få upp effekten till 35kw. Då skulle pellets förbrukningen bli ännu mindre (eller)??
Är du helt säker på att pannan och brännaren måste ha samma angiven effekt för att pellets förbrukningen skall bli högre??Det tror inte jag på??

Kul debatt.

ING-B-Å
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

logaritmen skrev:Du har ju onekligen en bra Pellets panna samt acktankar.
Men jag vet inte hur dom är kopplade. (Se mina tidigare inlägg).
Vad menar du med effekten som pannan inte klarar av??

Tänk om du kunde få upp effekten till 35kw. Då skulle pellets förbrukningen bli ännu mindre (eller)??
Är du helt säker på att pannan och brännaren måste ha samma angiven effekt för att pellets förbrukningen skall bli högre??Det tror inte jag på??

Kul debatt.

ING-B-Å
Visst är de roligt... :lol:

Nja så bra pelletspanna vet jag inte om det är den jag har.. :?

Alla pannor har ju en märk effekt/max effekt t.ex min uppger nibe (beroende var man läser) både 16 o 18 kW inmatad effekt (brännar effekt) med pellets o max 22 kW med olja.. Med ved är max effekten 20 kW..

Om du kollar här på tellus FD serie pannor t.ex http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2
Där anger dom effekten vid ved på t.ex F6D till 30,2 kW o med pellets 14-16 kW.. Nu är detta en gjutjärnspanna o där brukar man säga 50% av märkeffekten med olja då man kör med pellets o ca 70-75% av olje effekten i en plåtpanna.. Det skulle då göra max 15,5-16,5 kW med pellets i min panna som är på max 22 kW med olja..

Alla pannor har en max effekt o om man matar in mer effekt än vad pannan kan ta reda på så åker de bara ut genom skorsten..
Jag är helt säker på att de går inte att mata in mer effekt än vad pannan är byggd för..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Ok! Om jag säger så här då! Strunta i vad det står för effekt på pannan.
Vi gör ett exempel. På en vanlig panna står det (Effekt 20kw).
Om vi nu säger att vi eldar med ved i denna panna så är det alltid eldstadsvolymen som kommer att avgöra effekten.

Ex. Eldstadsvolymen på pannan är ca:100 Liter som en vanlig panna ofta har. Björk ved innehåller ca:1,4kw/Liter.

1,4*100=140 kw. Man måste förstå detta!!!
Denna effekt får man inte vid pellets eldning.
Har man en pelletsbrännare som avger 18kw så har pannans märk effekt ingen som hällst betydelse.

Tillförd effekt är 18kw. Pannan fungerar bara som värme upptagande yta..

ING-B-Å
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

hm
i en vedpanna så brinner väl inte all ved på engång jag vill nog inte vara inärheten av en villapanna som ska ta hand om 140 Kw under en timme (som i logaritmens exempel )
fast man får väl knappast in lika mycke ved som eldstadens volym, det är alltid luft mellan vedträna

eller så har jag missat nåt :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

logaritmen skrev: Har man en pelletsbrännare som avger 18kw så har pannans märk effekt ingen som hällst betydelse.

Tillförd effekt är 18kw. Pannan fungerar bara som värme upptagande yta..

ING-B-Å
:?

Har pannan en lägre märkeffekt än 18 kW kommer den ju inte att kunna ta tillvara den tillförda effekten och då kommer rökgastemperaturen att stiga och en större del av den tillförda energin kommer att värma kråkorna än om man har en panna som har minst en märkeffekt på 18 kW.
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Bra!! Att ni förstår mig! Varför Ackumulator tank??
Debatten fortsätter.

Nu gör vi ett till exempel.
En ved panna rymmer 100 Liter ved.
Björkved inehåller 1,4kw/Liter.
En 500 Liters Acktank kan lagra 30 kwh.
Nu kommer även verkningsgraden att tillkoma på pannnan.(Vi säger att den är 80%).

100*1,4*0,8=112kw ger pannan.
En 500 Liters tank lagrar 30kwh.
500Liter*3=1500 Liter Tank. Alla pannor är överdimensionerade till dom flesta villor. Man kan även säga att eldstadsvolymen är 50 Liter på pannan
så kan ni räkna själva.Det som står som märkeffekt på pannan kan man kan man strunta i.

Nu får ni tänka själva vad som händer när en pelletsbrännare blir installerad på en ganska vanlig olje/vedpanna när effekten på pelletsbrännaren sällan över går 20Kw... Det är fortfarande den effekt man tillför pannan som gäller. Inte den märk effekt som står på pannans skylt........

ING-B-Å
jtkarlssoon
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 01 apr, 2006 00:05

Inlägg av jtkarlssoon »

Hur funkar det med en Ecotec A3 brännare där man inte kan ställa luftmängden?
Hur kan man få den att fungera på olika effektnivåer?

Min brännare var från början på 15 kW, men har uppgraderats till 25 kW. Så vitt jag förstår är drevet till internskruven samt brännkoppen utbytt. Hur det är med fläkten vet jag inte.
Anledningen till uppgraderingen tror jag var att pannan är ganska stor, en Arimax 35.
Håller på att laborera med olika effekter, men får hårda klumpar i askan vid högre nivåer. Dessa går dock att trycka sönder med fingrarna, så de är väl inte oförbrända.
Skriv svar