Problem SÅBI pellets

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

manin skrev: Alltså tre fabriker ( vaggeryda, österbymo och valbo) stämmer det?
Enligt deras hemsida så ligger fabrikerna i : Vaggeryd, Forsnäs och Främlingshem.
manin skrev:Jag skall inte köpa Såbi hellre Sydpellets. Kanske blir det nästa med Näsum har jag hör att den är fin och bra. Men jag ska prova med Laxå när som helst när min vän har fått hem så tar jag några säckar och testa.
Sydpellets = Laxåpellets, beställer du det ena så kan det lika gärna vara det andra........ du vet inte vem som tillverkat.....


Betällde själv 5 ton Kronpellets. Som numera är uppköpta av Sydpellets och fick levererat 4,65 ton Laxåpellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Roli skrev:
manin skrev: Alltså tre fabriker ( vaggeryda, österbymo och valbo) stämmer det?
Enligt deras hemsida så ligger fabrikerna i : Vaggeryd, Forsnäs och Främlingshem.
manin skrev:Jag skall inte köpa Såbi hellre Sydpellets. Kanske blir det nästa med Näsum har jag hör att den är fin och bra. Men jag ska prova med Laxå när som helst när min vän har fått hem så tar jag några säckar och testa.
Sydpellets = Laxåpellets, beställer du det ena så kan det lika gärna vara det andra........ du vet inte vem som tillverkat.....


Betällde själv 5 ton Kronpellets. Som numera är uppköpta av Sydpellets och fick levererat 4,65 ton Laxåpellets.
Okey de tre orter.

Jo, det visste jag, det har skrivit en del om Laxå här på forum. men jag vill ändå se och testa med Laxå. Eftersom varför Jag har en nära återförsäljare som säljer så billigt med en pall (832 kg) för 1490 kr, så kan va lika skit kanske det vill säga 2:a sort :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Som jag skrivit tidigare så flisar man just nu stora mängder klenmassaved på SÅBI:s anläggning i Vaggeryd. Självfallet kan det inte bli samma typ av pellets med detta som när man använder rent spån.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Japp, igår var min Såbi slut efter ca 7 dygn och jag fortsätter med resten av Sydpellets som jag har kvar.

Uraska Såbi´s aska tydlig lite lite mer aska än Sydpellets.
Men hittade bara en "kaka" som låg framför roster.
Medan Sydpellets gör alltid mer slaggar på roster och även framför roster i brännrör.

Så här båda Såbi och Sydpellets denna gång är inte nöjd för mig men jag fick värma i huset i alla fall under kylig ute. Bättre att elda pellets än inte.

Hoppas på att dom tillverkarna ska bli bättre till nästa säsong vinter bland annat mer kutterspån och rensa bort smuts.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
pilla.jocke
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 10:03

hur har Ni som fått ersättning gjort?

Inlägg av pilla.jocke »

Ni som har fått ersättning för dålig pellets hur har Ni då gått tillväga.
För när jag ringde upp till en av försäljarna på huvudkontoret så sa han att det var bara min brännare det var fel på. Ringde Ni till återförsäljaren i stället kanske, eller?
Pellets-eldare från Hästveda
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Är det äntligen med äkta Såbi recept just nu ???
Var idag och sväng och köpte 26 säckar (840 kr = 2.02kr/kg) såbi och lastade på min combi bil. Klarade bra med vikt :D

Jadå och såbi förpackning läst jag text 2006-04-03.
Var hemma och lastade av och nyfik öppnade en säck.
Ohh :shock: den såg som kantareller ljusgulfärg, det var annorlunda från för några veckor sen jag körde med Såbi var lik sydpellets med grå/begin/vit.
Samt inte lik påse färgtryckeri. Föregåeng var så matt och ljusblå. men ny idag är klarblå blank fin påse.

Och fyllde ner i förrådet den jag hade öppnat säcken , så var det lite damm i säck och bra långa är nästa lika alla mellan upptill 2 cm medan Sydpellets var mellan upp till 5 cm långa.

Då tro jag må det vara riktig Såbi har kommit tillbaka eller nån som vet vad som händer med såbi. Kanske har jag väl missat information.

PS Jag var bort från datorn en tag tid för jag hade haft upp att göra på annat sätt, bortresa mm. Nu är jag tebak och vad det fick massor inlägg att läsa :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag kan i alla fall rapportera att vid SÅBI:s tillverkningsanläggning i Vaggeryd, så går den mobila flismaskinen fortfarande för högtryck, och äter sig igenom en hel del gammal klenmassaved varje dag. Och det finns fortfarande massor kvar..

Trevligt att ha dig tillbaka Manin. :D
I alla fall jag har saknat dina kommentarer..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Jag hade Såbi representant här för ett par veckor sedan.
jag ringde och berättade att jag hade problem med senaste leveransen.
Cm tjocka sintringar i brännar koppen efter en knapp pall, brukar vara ett par mm.
han kom och gjorde en rökgasanalys som visade ok, tog sedan med sig lite pellets för analys fick svaret idag.

Ett "Certifikat" som sa
"Analysen visar att pelletsen vid normal förbränning inte kommer att ge problem med påslag eller sintring." :shock:

Så nu är det väll bevisat jag har en onormal förbränning :roll:
Thermia Biomatic 20+
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Joachim A skrev:Jag hade Såbi representant här för ett par veckor sedan.
jag ringde och berättade att jag hade problem med senaste leveransen.
Cm tjocka sintringar i brännar koppen efter en knapp pall, brukar vara ett par mm.
han kom och gjorde en rökgasanalys som visade ok, tog sedan med sig lite pellets för analys fick svaret idag.

Ett "Certifikat" som sa
"Analysen visar att pelletsen vid normal förbränning inte kommer att ge problem med påslag eller sintring." :shock:

Så nu är det väll bevisat jag har en onormal förbränning :roll:
Hur ser det ut pellets färg du har ???
När var den förpackning? (stod stämpel på baksida påse)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Joachim A skrev:Jag hade Såbi representant här för ett par veckor sedan.
jag ringde och berättade att jag hade problem med senaste leveransen.
Cm tjocka sintringar i brännar koppen efter en knapp pall, brukar vara ett par mm.
han kom och gjorde en rökgasanalys som visade ok, tog sedan med sig lite pellets för analys fick svaret idag.

Ett "Certifikat" som sa
"Analysen visar att pelletsen vid normal förbränning inte kommer att ge problem med påslag eller sintring." :shock:

Så nu är det väll bevisat jag har en onormal förbränning :roll:
Hej
Dom har varit hos mig med brydde mig inte om skicka in något
prov .Misstänker att det hade blivit samma resultat för mej.Har testat
allt kört med olika pannor samma problem sitter en kaka i rostret
efter några dagar Enda chansen är för min del att höja luften då
blir det bättre.Har som sagt inte haft några sådana problem innan
kört 4,5 år med pellets.Kan det vara något virus på pannor och
brännare? För det är ju tydligen inget fel på pelletsen enl.deras
analyser.Tänker köra upp pallarna jag har kvar .ska sedan åka
köpa pellets från öststaterna Köpte en pall i somras av en som hade
därifrån var jättefin.
Problemet är att det ligger 8 mil från där jag bor och man måste
hämta det själv.Men det struntar jag i det här strulet vill jag inte
ha nästa vinter.Ska även kolla vad han tar det från pris 1800:-
ton.Kanske även kan besvara din fråga då Manin.(balticbiofuel.com)
Återkommer senare om det.Han kanske tar det därifrån eller känner
till det .
Wepe :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

manin skrev:Hur ser det ut pellets färg du har ???
När var den förpackning? (stod stämpel på baksida påse)
svårt att säga färgen på pelletsen men om man säger att normalt så är den nästan vit så drog den här mer åt grått nästan svarta en del han sa att det berode på att dom använde lagrat spån.

datumstämpel fanns ej ny säckningsmaskin hade ingen laserskrivare än.
Thermia Biomatic 20+
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Lustig iakttagelse angående Såbi pelletsen.

Jag hade problem med en leverans från November, som var full med grus och sand. Tunga sintrings kakor som man såg sandkornen i efter två dagars drift. (96 kilo, hög förbrukning, stort hus)
Fick viss kompensation för detta. Kompensations-pelletsen som är från Januari-Februari brann ur-lömskt, lågan var orange-rödaktig.
Jag fick skruva upp luften duktigt på brännaren för att få en låga och beläggning på pannväggarna som liknade tidigare förbränning.
En annan sak jag märkte var att det verkade vara mindre volym i påsarna. Ställer man två fyllda påsar från nya och gamla leveransen jämte varandra så är det oavsevärt mindre volym i den nya.
Verkar som att nya batchen har en högre densitet än den gamla och därför fick jag felaktig bränsle-luft blandning.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

elvis skrev:Lustig iakttagelse angående Såbi pelletsen.

Jag hade problem med en leverans från November, som var full med grus och sand. Tunga sintrings kakor som man såg sandkornen i efter två dagars drift. (96 kilo, hög förbrukning, stort hus)
Fick viss kompensation för detta. Kompensations-pelletsen som är från Januari-Februari brann ur-lömskt, lågan var orange-rödaktig.
Jag fick skruva upp luften duktigt på brännaren för att få en låga och beläggning på pannväggarna som liknade tidigare förbränning.
En annan sak jag märkte var att det verkade vara mindre volym i påsarna. Ställer man två fyllda påsar från nya och gamla leveransen jämte varandra så är det oavsevärt mindre volym i den nya.
Verkar som att nya batchen har en högre densitet än den gamla och därför fick jag felaktig bränsle-luft blandning.
Hej
Har du mätt upp dina värden ? Mitt visade att jag hade för
högt lufttillskott .men det gär inte att ställa ner det för då
får jag tömma koppen nästan varje dag.Har glömt att nämna
i mitt fall ,att det tar längre tid för den att tända. :roll:
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej,
Nej jag har inte mätt. Lokale installatören vill ha 1000 kr för injustering.
Det är det inte värt anser jag då bränslet varierar såpass i kvalitet från batch till batch och tillverkare till tillverkare.
Kör pall då jag inte har bulkförråd. Hade jag haft bulk så hade det möjligen varit värt det.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

Joachim A skrev:Jag hade Såbi representant här för ett par veckor sedan.
jag ringde och berättade att jag hade problem med senaste leveransen.
Cm tjocka sintringar i brännar koppen efter en knapp pall, brukar vara ett par mm.
han kom och gjorde en rökgasanalys som visade ok, tog sedan med sig lite pellets för analys fick svaret idag.

Ett "Certifikat" som sa
"Analysen visar att pelletsen vid normal förbränning inte kommer att ge problem med påslag eller sintring." :shock:

Så nu är det väll bevisat jag har en onormal förbränning :roll:
Det verkar vara på sin plats att utfärda en stor varning för den här pelletssorten och företagen som säljer den! Ett seriöst företag tar kunden på orden och byter ut varan eller ger tillbaka pengarna. Allt sånt här skit skrämmer konsumenter i armarna på värmepumpsmaffian (som tom. anföll undertecknad på stormarknaden häromdagen med värsta krämarsvadan och de glassigaste broschyrerna).

Det borde även finnas någon tillämpbar lagstadgad returrätt som gäller inom en viss tid från leverans (där det alltså inte skall spela någon roll om det är något fel på pelletsen eller inte).
BlueFlame sedan -05
Skriv svar