Färre ekonomisotningar av pannan – lägga i en turbulator?

Skriv svar
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Färre ekonomisotningar av pannan – lägga i en turbulator?

Inlägg av OlleMell »

Jag har (eller hade) alla 4 turbulatorerna i pannan med rökgastemp 200°C ut ur pannan på vid installationen/rökgasanalysen (veckan innan hade jag sotat pannan/rökgastuberna själv). Efter några veckor kom sotaren och sotade skorsten och panna. Vips sjönk rökgastemp till från 225 till 170°C (Proffs vs amatör….Jag vet inte hur han bar sig åt men jag tyckte att jag var rätt så noggrann då jag sotade pannan :lol: ). Följden blev att jag fick kondens i skorstenen (temp ca 50-55°C 1m ner). Jag drog därför ur en turbulator och fick upp rökgas temp till ca 210°C (ca 70°C i skorstenen), vilket blev ok. Nu börjar rökgastemp krypa upp mot 225°C och jag tänkte ta och sätta i den sista turbulatorn igen och så att säga återgå till ”normalkonfigurationen”.

Min fråga till forumet: Är det någon som prövat att växla turbulatorer för att minska sotningsbehovet? Frågan är väl egentligen hur mycket man förändrar förbränningsvilkoren och påverkar förbränningsverkningsgraden då man lägger i/drar ur en turbulator? Någon som har gjort rökgasanalys och testat detta?

(Iofs kan man ju börja pilla på andra parametrar, ex fläkten, osv men utan rökgasinstrument har man ingen egentlig koll. Känns enklare att bara lägga i/ta bort en turbulator....eller? ...)
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Färre ekonomisotningar av pannan – lägga i en turbulator

Inlägg av Mortel »

OlleMell skrev:Jag har (eller hade) alla 4 turbulatorerna i pannan med rökgastemp 200°C ut ur pannan på vid installationen/rökgasanalysen (veckan innan hade jag sotat pannan/rökgastuberna själv). Efter några veckor kom sotaren och sotade skorsten och panna. Vips sjönk rökgastemp till från 225 till 170°C (Proffs vs amatör….Jag vet inte hur han bar sig åt men jag tyckte att jag var rätt så noggrann då jag sotade pannan :lol: ). Följden blev att jag fick kondens i skorstenen (temp ca 50-55°C 1m ner). Jag drog därför ur en turbulator och fick upp rökgas temp till ca 210°C (ca 70°C i skorstenen), vilket blev ok. Nu börjar rökgastemp krypa upp mot 225°C och jag tänkte ta och sätta i den sista turbulatorn igen och så att säga återgå till ”normalkonfigurationen”.
Har du en motdragslucka som spär ut förbränningsluften med relativt torr pannrumsluft tycker jag inte du skall vara orolig för lite låg temperatur i toppen av skorstenen. Det sker också en uttorkning via luckan när brännaren inte går. Har du inte redan motdragslucka, skaffa det och pilla i den där turbulatorn. Redan 170 grader är en ganska hög rökgastemperatur för en nysotad anläggning. Men för att svara på din fråga, ja du ändrar förbränningsvillkoren när du tar i och tar ur turbulatorer.
BlueFlame sedan -05
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Inlägg av OlleMell »

Jag har motdragslucka, men man måste ju ta hänsyn till det faktiska förhållandena. När rökgastemperaturen var nere 170°C rann det kondens på insidan i den övre delen av insatsröret som är monterat på ”utsidan” av en slags fläns som i sin tur är monterad på skorstenen (där sedan röret fortsätter 2m ner i skorstenen) Vatten rann då ut på flänsen och sedan ut på ovansidan av skorstenen. Det är främst det vattnet jag oroar mig för. Iom att jag i brist på expertkunskaper inte kan bedöma riskerna tycker jag det är dumt att chansa. (att tilläggas: När jag körde olja hade jag 170C ut ur pannan efter oljebrännarjustering. Det var ingen som reflekterade (eller kollade) över kondens då och jag var lyckligt ovetandes om att detta kunde ge problem)

Å andra sidan, det rör sig iofs bara om 3 veckor med osäkra/dåliga förbränningsförhållanden.
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

OlleMell skrev:Jag har motdragslucka, men man måste ju ta hänsyn till det faktiska förhållandena. När rökgastemperaturen var nere 170°C rann det kondens på insidan i den övre delen av insatsröret som är monterat på ”utsidan” av en slags fläns som i sin tur är monterad på skorstenen (där sedan röret fortsätter 2m ner i skorstenen) Vatten rann då ut på flänsen och sedan ut på ovansidan av skorstenen. Det är främst det vattnet jag oroar mig för. Iom att jag i brist på expertkunskaper inte kan bedöma riskerna tycker jag det är dumt att chansa. (att tilläggas: När jag körde olja hade jag 170C ut ur pannan efter oljebrännarjustering. Det var ingen som reflekterade (eller kollade) över kondens då och jag var lyckligt ovetandes om att detta kunde ge problem)

Å andra sidan, det rör sig iofs bara om 3 veckor med osäkra/dåliga förbränningsförhållanden.
Ja det där låter _inte_ bra. Du skall inte ha kondensvatten som rinner på det viset om du inte har en skorstensinsats som är gjord för våt drift. Vilket drag mätte installatören upp och hur såg förbränningsvärdena ut? Vad är motdragsluckan inställt på för drag? Är motdragsluckan mestadels öppen?
BlueFlame sedan -05
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

OlleMell skrev: När rökgastemperaturen var nere 170°C rann det kondens på insidan i den övre delen av insatsröret som är monterat på ”utsidan” av en slags fläns som i sin tur är monterad på skorstenen (där sedan röret fortsätter 2m ner i skorstenen) Vatten rann då ut på flänsen och sedan ut på ovansidan av skorstenen.
Vänta här nu, sitter insatsröret av stål exponerat för väder och vind ovanför skorstenen utan att ha en isolering runt sig?
BlueFlame sedan -05
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Inlägg av OlleMell »

Ovanför skorstenen sticker röret upp ca 0,4 m nitad ovanpå flänsen(givetvis oisolerat, vilket jag antar att de flesta har (?)) Hur det ser ut nere i skorsten vet jag inte (har bara ägt huset 1,5år). Jag har också en huv som skyddar skorstenen. Pipan (röret) sticker upp någon dm genom huven. Har ca 7m skorsten med pannan i källaren, 2-3m totallängd på insatsrören (0.4 + 2-2.5m).

Draget var 21 Pa (vid 1:a injusteringen,), motdragsluckan är alltid lite öppen (och vippar lite vid drift) och förbränningsvärdena med 4 turbulatorer (vid andra injusteringen) var som följer:
Rökgastemp ca 200 °C. Förbräningsverkningsgraden på ca 88-89%. Samtidigt drev CO2-halten mycket, 9-14 % under drift (antar pga externmatad Pellxbrännare) (toppade på 14,7%). Jag har dock ökat fläkten marginellt sedan dess iom att jag tyckte att jag fick relativt mycket sot jmf med tidigare.

Jag har tagit i tempen skorstenen och när jag har över 200°C i rökgastemp från pannan så har jag ingen rinnande kondens.
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

OlleMell skrev:Ovanför skorstenen sticker röret upp ca 0,4 m nitad ovanpå flänsen(givetvis oisolerat, vilket jag antar att de flesta har (?)) Jag har tagit i tempen skorstenen och när jag har över 200°C i rökgastemp från pannan så har jag ingen rinnande kondens.
OK. Eftersom röret sticker upp och kyls så måste du ha en onödigt hög avgastemperatur från pannan för att klara dig från kondens längst upp.
BlueFlame sedan -05
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Inlägg av OlleMell »

Är det värt att linda pipan ovan skorstenen med något isolerande material?
Det måste vara något svart i liknande nyans som pipan annars blir det nog rätt fult. :wink:
Någon som har något tips på tillvägagångssätt och lämpligt material?
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

OlleMell skrev:Är det värt att linda pipan ovan skorstenen med något isolerande material?
Det måste vara något svart i liknande nyans som pipan annars blir det nog rätt fult. :wink:
Någon som har något tips på tillvägagångssätt och lämpligt material?
Hmm. Antar att du riskerar att få inrökning i dina andra kanaler om du bara kapar eftersom du har en huva. Kanske ett kort topprör till en Schiedel stålskorsten kan vara något. Finns i rostfritt, antracitgrått och mattsvart..

http://www.schiedel.se/pdf/St%E5lskorsten.pdf

Ingen aning om pris dock.
BlueFlame sedan -05
Skriv svar