Rökpuff!! *PANIK*

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Rökpuff!! *PANIK*

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Satt i pannrummet och tittade på varför min brännare inte startade ordentligt på Norsk Pellets. Helt plötsligt började det ryka ur locket där vattensäkringen sitter. efter 30 sek. **Puff***!!!. Inte jättehögt, men jag kände en vindpust. lät som man slänger en smällare i vatten. ett doft ljud.
Pannrummet rökfylldes (nåja inte jätte mycket.) . Stängde av strömmen och gick ut... Vad skall jag göra nu???

/Eric
sunliner
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 21:10
Ort: Hultsfred

Inlägg av sunliner »

samma hände för mig, var elspiralen som pajat. inte kul för det blir mycket sot att torka bort :(
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Låter som om det var för lite syre till förbränningen så du fick gengas...
Du kan ju ringa rörpularen som installerade det...
Vill du meka själv kan jag tänka mig att det hjälper att förlänga tändförloppet, för det blev jag rekommenderad att göra om jag skulle prova norskpellets...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

sunliner skrev:samma hände för mig, var elspiralen som pajat. inte kul för det blir mycket sot att torka bort :(
Nu är jag till viss del skyldig till puffen tror, Vågar knappt berätta varför. Men skulle tro att det var lite mycket pellets i koppen vid startförsöket (Den hade misslyckats att tända en gång). Tror inte det är spiralen eftersom den är rätt ny och fungerar utmärkt med Laxå-pellets.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Juggernaut skrev:Låter som om det var för lite syre till förbränningen så du fick gengas...
Du kan ju ringa rörpularen som installerade det...
Vill du meka själv kan jag tänka mig att det hjälper att förlänga tändförloppet, för det blev jag rekommenderad att göra om jag skulle prova norskpellets...
Detta var precis under uppstart. (Nu kommer lite Janfire siffror)
Startvolt var på 80v. Läge 1 på 90v. (75 av rörpularen) Eftersom den aldrig hann upp på läge två i uppstarten så kan ju inte den spela ngn roll.

Nästa gång jag ser rök från fallshaktet, så kommer jag försvinna ur pannrummet, istället för att sätta dit näsan och undra varför det ryker :).
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vestmarka pellets är hårdare pressad och har därför högre densitet (739g/L mot ca: 650g/L). Den kan därför vara "svårare" att tända då den ska upp på en lite högre temperatur innan den börjar sönderfalla och därmed värms upp snabbt.

Samtidig matar brännaren ju kubik istället för gram och det vill betyda att brännaren går fett. Då du inte kan justera matningen ner måste du alltså justera luften upp men vilka siffror som gäller kan jag inte svara på, jag har ju NH och den är ju liiiiite annolunda ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Hej!

Vad är det för skillnad på norsk pellets och laxåpellets. Kan man inte beställa genom statoil, shell eller liknande?
Ny pelletsanvändare
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Icecap skrev:Vestmarka pellets är hårdare pressad och har därför högre densitet (739g/L mot ca: 650g/L). Den kan därför vara "svårare" att tända då den ska upp på en lite högre temperatur innan den börjar sönderfalla och därmed värms upp snabbt.

Samtidig matar brännaren ju kubik istället för gram och det vill betyda att brännaren går fett. Då du inte kan justera matningen ner måste du alltså justera luften upp men vilka siffror som gäller kan jag inte svara på, jag har ju NH och den är ju liiiiite annolunda ;-)
Det vore bättre om du sysslade med utveckling av Flex-a istället ;). Vi är ju fler som använder den. Kan du inte locka in utvecklaren av den styrningen här på forumet!.

Jag har startat en tråd i JanFire formet om Vestmarka. Så jag fortsätter inte med den biten här.

Och mer generell fråga dock. SKulle jag ha lämnat brännaren med ström på och låtit fläkten gå när jag fick en puff. Eller gjorde jag rätt som slog av strömmen?


/Eric
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att det vore bäst att låta fläkten vara på och på det sätt evakuera rökgaser.

Jag känner killen som har utvecklat Flex-styrningen (min chef faktisk) men han hinner knappast med att komma hit o svara, han har fullt upp med jobbet, barnen och allt annat.

Men jag kanske ska pusha lite för att göra en ny styrning á la NH fast till Flex-A.... tål tänkas på, jag är ju projektanställd ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Gengassmällen beror nog på det misslyckade tändförsöket.
Har som jag skrev tidigare genomlevt så mycket smäll och dunder i källaren så det räcker till en hel bok.

Alltid berodde det på omstartsförsök där peletsen inte tänt utan bara glöder samtidigt som skorstenen är kall eller har dåligt självdrag. Om brännaren var rengjord inträffade det aldrig.

Efter smällarna fick brännaren gå så något blev utvädrat denna vägen. Har det väl tänt kunde det få brinna.

Kan nämna att vi idag äntligen kunde börja städa ut efter några sotiga år. En släpkärra med rökskadade kläder och prylar till tippen.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

KVP skrev:Gengassmällen beror nog på det misslyckade tändförsöket.
Har som jag skrev tidigare genomlevt så mycket smäll och dunder i källaren så det räcker till en hel bok.

Alltid berodde det på omstartsförsök där peletsen inte tänt utan bara glöder samtidigt som skorstenen är kall eller har dåligt självdrag. Om brännaren var rengjord inträffade det aldrig.

Efter smällarna fick brännaren gå så något blev utvädrat denna vägen. Har det väl tänt kunde det få brinna.

Kan nämna att vi idag äntligen kunde börja städa ut efter några sotiga år. En släpkärra med rökskadade kläder och prylar till tippen.
Har låteit pannan stå sen det hände. Våger väl mig på att starta den igen snart igen. Men det verkar som om rekommendationerna är att sota ur brännaren innan man startar igen.

Det roliga är att jag skall ha den nya styrningen i min panna som gör 3 startförsök innan den bryter ifall en tändning misslyckas. Detta har inte fungerat alls. dessutom skall den bryta om flamvakten löser ut (Vilket den inte verkar göra).

Skall testa att öka startfläkten lite utöver 90v (Kanske 95v) och se om den tänder lättare. Annars får jag ge upp vestmarka.

/Eric
tobon48
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 okt, 2004 13:41
Ort: Dalsland
Kontakt:

Inlägg av tobon48 »

Hej !

Du skall nog snarare sänka fläktspänningen, enligt Janfire högst 70V.
Annars riskerar man att fläkten blåser ut elden.

mvh
tobon48
--------------------------------------------------------Janfire Flex-A Blå + Nibe Pellux
100+100 kvm 23grader
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

tobon48 skrev:Hej !

Du skall nog snarare sänka fläktspänningen, enligt Janfire högst 70V.
Annars riskerar man att fläkten blåser ut elden.

mvh
tobon48
Fast inte på Startvolten va?.
Det är väl läge 1 som skall vara på 70 för att inte blåsa ut elden???
tobon48
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 okt, 2004 13:41
Ort: Dalsland
Kontakt:

Inlägg av tobon48 »

Hej igen !

Helt rätt, jag läste inte riktigt rätt.
Men på läge 1 skall det enligt senaste direktiven vara HÖGST 70V.

mvh
tobon48
--------------------------------------------------------Janfire Flex-A Blå + Nibe Pellux
100+100 kvm 23grader
Skriv svar