Får ni upp rökgastempen med EcoFlex ? ofta högeffektläget ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Får ni upp rökgastempen med EcoFlex ? ofta högeffektläget ?

Inlägg av Babbsen »

Ni med EcoFlex, får ni upp rökgastempen till 200° ?
Vad ligger tempen på när den går på lågeffektläget ?!
Hur ofta går den upp i högeffektläget hos er ?
Modulerande drift i all ära men kondens i skorsten borde kunna bli följden om den bara går på låg-läget pga lågt energibehov (kamin,välisolerat etc)
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför just 200°??

Det är uppe i skorstenstoppen det är viktigt o där bör det vara minst 65° o med motdragslucka 10° lägre 50 cm från toppen.. Men enklast är att kolla så att man inte får kondens men köra med så låg temp det går för högsta verkningsgrad..

Antingen ställer man inte ner brännaren på så låg effekt el så justerar man upp plåten som finns uppe i sotluckan på pannan så rökgaserna genar ut i skorsten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

André

Inlägg av Babbsen »

André skrev:Varför just 200°??

Det är uppe i skorstenstoppen det är viktigt o där bör det vara minst 65° o med motdragslucka 10° lägre 50 cm från toppen.. Men enklast är att kolla så att man inte får kondens men köra med så låg temp det går för högsta verkningsgrad..

Antingen ställer man inte ner brännaren på så låg effekt el så justerar man upp plåten som finns uppe i sotluckan på pannan så rökgaserna genar ut i skorsten..
:( Ursäkta om jag är lite spydig nu men det var inte ett svar på de frågor jag ställde. Jag frågar inte om 200° utan anledning, det krävs den tempen idag med oljan för att hålla 70° grader i topp hos mig varför jag förmodar att det är där någonstans jag måste ligga med pellets oxå. Draglucka är givet. Insatsrör/slang i skorsten vill jag undvika då självdragsventilationen sommartid uteblir då stocken blir kall, likaså sänks temperaturen på kallvinden vilket ökar risken för kondenserande fukt från boutrymmet. (dessa problem tror jag är underskattade och tystas ner av säljsugna pellets & värmepumpsförsäljare)
Vidare är jag intresserad av vilken temp. Ecoflex "ger" vid lågeffekt då ett hus med minimalt energibehov mycket väl kan tänkas till stor del enbart nyttja lågeffektläget även när det är minusgrader ute, varför kondens kan orsaka frostsprängningar.
Jag förstår mycket väl hur det fungerar och hur man justerar in, önskar info om RESULTATET hos er som använder denna panna, inte hur man kan kringgå problemen.
Once again....
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
krille 678
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 11 jul, 2006 17:51
Ort: Kungsbacka

Inlägg av krille 678 »

Oljeförbränning avger mer vatten än vad biobränsle gör, därför viktigare med rätt temperatur i skorstensmynningen. Förvisso bör man inte understiga de rekomenderade temperaturerna.
CTC Ecoflex med 3m skorsten
sfb
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:13
Ort: Järfälla, Stockholm

Lite temperaturer vid "maxat" rökgasspjäll

Inlägg av sfb »

Jag har skruvat in skruven till rökgasspjället maximalt (händelsevis 10 hela varv från fabriksinställningen) och får ungefär 170 grader på högeffekt (15 kW) och 130 grader på lågeffekt.

Jag har iofs insatsrör men vill bibehålla bra drag i ventilationskanalerna och ett vettigt klimat på kallvinden trots konvertering från olja så jag föredrar att slösa lite med energin.

Undrar just hur det slår mot min årsförbrukning av pellets... :roll:
sfb
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:13
Ort: Järfälla, Stockholm

Onoggrannhet i rökgassensorn

Inlägg av sfb »

Jag köpte en digital termometer hos Claes i sjön och jämförde värdena mellan den och pannans egna rökgasvärden. I snitt fick jag ett 25 grader högre värde med den externa termometern.

Sedan kan man ju fråga sig vilken som visar mest rätt - men i kokande vatten visar den externa i alla fall 100 grader. :)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Har kört igång idag och allt fungerar som det ska, Mina rökgaser gick dock upp till 180 (vid läge hög) med fabriksinställningarna. Funderar på att stänga (genvägs)spjället lite.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lars Rosdahl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 21:03
Ort: Ystad i södra Skåne

Rökgastemperatur från EcoFlexen.

Inlägg av Lars Rosdahl »

Låg rökgastemperatur borde betyda minre energiförlust. Samtidigt bör det vara rätt temperatur vid skorstenstoppen. Tidigare inlägg ger enkla och bra tips på hur det kan mätas.
Det viktiga är att det blir bra i förhållande till de förutsättningar som respektive installation har.
Som värmekälla hade jag under 25 år en hembyggd värmepump !!!! för luft/vatten och som stöd vid riktigt kalla perioder användes oljepannan (3000 liter olja på 10 år i genomsnitt). Sotluckan i pannrummet var alltid borttagen då oljepannan inte kördes. Draget i skorstenen fanns alltid. Mindre drag under den varma delen av året och bättre när det var kyligare. Förhoppningen var att skorstenen skulle hålla sig torr. Tyvärr var det inte tillräckligt. Skorstenstoppen såg väldigt fin och hel ut , men sotaren som besiktigade inför pelletsinstallationen kunde lätt sticka in sin kniv cirka 10 cm i fogarna. Skorstenstoppen är nu om-murad.
Etersom jag ännu inte monterat motdragslucka har sotluckan i pannrummet "hängts ner till hälften". Detta ger bra luftgenomströmning i skorstenen. Sotluckan befinner sig cirka 50 cm under rökrörsanslutningen.
EcoFlex startad 2006-03-01
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Rökgastempen ligger på 138° i kompisens ecoflex då man kör den på 20 kW med spjället helt stängt (plåten helt nere)

I pannrummet/lokalen va tempen 14° (pannan står bara nu i ett hörn av garaget)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Jag hade en tekniker hemma idag och hans mätutrustning visade 160° men pannans display visade 130°. Detta var en nysotad panna.

Men det där med larmfunktionen i ecoflexen fattar jag inte - min visar lägre och lägre rökgas ju sotigare den blir. Även om verkligheten nog är något helt annat så blir tydligen givaren helt isolerad av allt sot och visar helt åt h...e fel.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Tycker också det är lustigt med larmet. Min uppför sig precis lika, då sotet i praktiken stänger igen rökgasspjället och därmed ger lägre temperatur. Men å andra sidan så "tycker" jag att min sotar åt h*lsike för mycket, vilket säkert kan ha med saken att göra.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Micke C skrev:Men å andra sidan så "tycker" jag att min sotar åt h*lsike för mycket, vilket säkert kan ha med saken att göra.
Jo - min har ju oxå sotat utav h-vitte, får se om det blir bättre nu när serviceteknikerna ställde om den i fredax. Det är i allafall fortfarande sotfritt på synglaset och det är en "lättare" rök ur pipan så något bättre har det absolut blivit!
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke C skrev:Tycker också det är lustigt med larmet. Min uppför sig precis lika, då sotet i praktiken stänger igen rökgasspjället och därmed ger lägre temperatur. Men å andra sidan så "tycker" jag att min sotar åt h*lsike för mycket, vilket säkert kan ha med saken att göra.
Ser din panna ut så här??
http://homepage.mac.com/ihjorth/PhotoAlbum5.html

Kontakta då ctc.. :wink:

Kommer dom o ska justera brännaren så begär att den ska justeras in på 68% matning (15 kW) så du får se om dom lyckas få till den som den ska.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Nja, sååå illa är det ju inte riktigt... Inte ens efter två månader faktiskt. Men efter ca två veckors drift har jag sett en klar skillnad i rökgastemp, och det har vart pga mycket sot som har täppt till mot spjället. Bara att ta bort sotet så är ordningen återställd.

Har precis lastat in fyra pallar Neova pellets i källaren, så snart får jag se om pelletsen gör någon skillnad. Andelen finfraktion verkar i stort sett vara obefintlig jämfört med skräpet jag hade innan.

Får väl köra på en vecka eller så och se om det blir någon skillnad. Tycker sedan att jag har tillräckligt på fötterna för ett samtal med CTC
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar