Gengassmäll

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

Gengassmäll

Inlägg av MatsS »

Hej!

Jag har haft lite strul med min Janfire-brännare, vet inte om man skall skylla allt på denna då det verkar vara liknande funktionalitet på dom flesta!
Jag fick uppleva en riktig smäll i pannrummet där askluckan hoppade av och turbulatorer flög ut ur pannan med aska och sot och rök i källaren som följd.
Efter diverse analyser och snack med Janfire och installatören så visade sig att jag hade haft ett mindre strömavbrott precis efter det att brännaren startat och den skickat in startdosen. Brännaren hann aldrig tända upp innan det blev strömavbrott vartefter brännaren startade om och skicka in ytterligare en ny startdos, det blev tydligen för mycket pellets och det bildades mycket rök vid nästa tändning. Ute var det precis omslagsväder och det blev varmt vilket gjorde att det inte var optimalt drag genom skorstenen för att orka dra ut all rök, och när sedan brännaren fick fyr på pelletsen blev det en stor smäll.
Inga skador på utrustning uppstod, men rök och aska i källaren och en mycket otrevlig upplevelse.
Efter ytterligare samtal med Janfire där jag frågade om det inte skulle gå att modifiera uppstarten till att börja med en tändning om det mot förmodan skulle ligga kvar pellets, får man ingen signal efter en tid från värmegivaren får man köra den ordinarie uppstarten och på detta vis skulle man ju då slippa från liknande problem.
Dom skulle ta detta i beaktning och kontrollera om inte detta skulle gå att införa i brännaren.
Han berättade att nästa generations brännare skulle få någon funktion som rensade bort all oförbränd pellets innan den startar för att på så sätt komma från detta problem, men det var ca 2år bort i tiden så med andra ord är detta inget ovanligt fenomen som jag råkade ut för!
Som konstruktionen nu är kan man ju faktiskt få in hur mycket pellets som helst i brännaren om man får flera strömavbrott efter varandra som infaller lite olyckligt….
För att kringgå detta problem har jag byggt en hållkrets med ett relä som gör att vid strömavbrott stängs allt ned och jag måste manuellt starta upp utrustningen igen men då har jag möjlighet att kolla hur mycket pellets som ligger kvar på rostret, nackdelen är att då kommer el-patronen att gå in men det tar jag hellre än att städa källaren…

Ett annat problem jag upplever är att jag tycker att det blir alldeles för mycket svart sot då brännaren går i vinterläge med underhållsfyr, någon annan som upplever liknande problem?
Kör jag den i sommarläget blir det inget svart sot alls utan bara en ljusgrå yta på turbulatorer och i förbränningsrum.
Då pannans termostat inte var bra (mindre än 5 grader mellan start stop) så valde jag att köra på vinterläget men brännaren hinner ändå stänga ned innan den måste starta om på nytt och som jag sa tycker jag den sotar mycket i detta läge, så nu har jag har införskaffat en reglerbar termostat där jag har ställt start på 65 och stopp på 85 och jag har fortfarande lika långt mellan gångerna den startar brännaren så då finns det ingen anledning att köra med vinterläge eller? Synpunkter mottages gärna, i övrigt har jag inget att klaga på brännaren utan jag är mycket nöjd med den. Den går otroligt tyst i jämförelse med den brännare jag hade tidigare.
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Har man så lågt värmebehov att brännaren slocknar helt (vilket den gör efter en timme på sparlåga) så finns det naturligtvis inget att vinna på att köra på vinterläge. Tvärtom, brännarens står och tuggar pellets i en timme alldeles i onödan.

Vinterläget är till för det fall då termostaten kallar på värme efter relativt kort tid, 30 - 40 minuter kanske. I det fall du beskriver är det bättre att köra på sommarläge.

För övrigt får man väl säga att det är en herrans otur med elavbrott precis i uppstartfasen, men visst, allting kan hända...

Med åtta års erfarenhet får jag säga att rökgasexplosioner inte är ett vanligt problem, men det kan naturligtvis hända. De som jag har fått höra talas om är i vedpannor med omvänd förbränning. Rökgaserna samlas då i vedutrymmet och det kan bli en knall när de antänds.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Mava
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 21:57

Inlägg av Mava »

En liten fundering bara?

Fläkten går ca: 10 min vid uppstarter efter t.ex. strömavbrott för att vädra och skapa drag. En "brännarkopp" full med pellets innebär för mig att brännaren blåser iväg en hög med oförbrända pellets från koppen i samband med uppstart. (Har testat) Det blir alltså inte helt smockfullt med pellets, i vart fall inte i min anläggning.

Du måste haft mycket otur och det är väldigt bra att vi delar med oss av alla erfarenheter!

/Mava
Skriv svar