Endast låg effekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Endast låg effekt

Inlägg av Mate »

Hur gör man för att ställa brännaren att gå enbart på låg effekt? försökte läsa mig till det i manualen men det blev jag inte direkt klokare av. :roll:
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Endast låg effekt

Inlägg av Krister »

De översta två brytarna i SW1 skall stå så här

SW1/1: On (Till höger)
SW1/2: Off (Till vänster)

SW1 är den översta av de två brytarna. Om du har modulerande drift idag så står båda till vänster och i så fall flyttar du bara den översta till höger.

Se till att bryta strömmen till brännaren innan du gör detta.

Bild från manualen (se Not 1):
Bild
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Fantastisk vad dom kan göra tydliga och enkla instrument nu för tiden.... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Jag kan säga att jag satt väldigt länge å kliade mig i huvudet till den bilden i manualen.. :oops: För övrigt så läste jag nåt om att när man använder sig av en panntemperaturgivare, som jag gör, BÖR man köra på modulerande drift, jag ser inte problemet med att bara köra på låg effekt.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Mananm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 feb, 2017 08:16

Re: Endast låg effekt

Inlägg av Mananm »

Jag känner mig lika vilsen som trådskrivaren. Och bilden funkar ej nu. Var väl ett tag sedan det skrevs.
Vad jag vill veta är hur ska brytarna vara om jag vill ha modulerad drift. Hur det ska se ut om man bara vill ha låg effekt och hur det ska vara om man enbart vill köra hög effekt.

Bifogar också en bild på hur mina brytare står idag. Blev kanske en väldigt stor bild. Men ni ser om ni går till höger

Bild

VARNING !!! Inga sådana här stora bilder kommer att accepteras framöver. Stora bilder kommer att plockas bort. Det blir hopplöst att läsa inlägg med stora bilder. / Roli moderator
Parca Kombi (ved o pellets) -73, Värmebaronen Viking Bio -13
Enplansvilla 100m2 + källare 61m2
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Endast låg effekt

Inlägg av nyman »

Läs Fredrik Wizards inlägg i den här tråden.
viewtopic.php?f=12&t=7407
Du ska alltid köra på lågeffekt för som han säger kan man då justera både fläkt och matning.
Viking BIO:s modulering var något feltänk av programmeraren som kanske inte eldade med pellets.
Modulerande brännare brukar starta på full effekt och sedan gå in i en moduleringsfas för att få längre gångtid.
Viking Bio gör tvärtom men det går ju att undvika.
SW1/1 ska alltså enligt Krister ställas till höger så blir det enkelt att justera in brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Mananm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 feb, 2017 08:16

Re: Endast låg effekt

Inlägg av Mananm »

Tackar för svaret. Jag förstår tänket och effektiviseringen. Men jag vet fortfarande inte åt vilket håll knapparna ska vara vart. För att få önskad effekt. SW 1/1 ska det alltså vara den övre tre knapparna ska 1 stå på on och alla andra på off för att köra låg effekt?
Parca Kombi (ved o pellets) -73, Värmebaronen Viking Bio -13
Enplansvilla 100m2 + källare 61m2
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Endast låg effekt

Inlägg av FredrikK »

Klippt från manualen:

Bild
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Skriv svar