Egor EV115

Skriv svar
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Egor EV115

Inlägg av Byggsmén »

Hejsan.

Har suttit och läst en del här på forumet ang spjällen i pannan. Där finns en hel del olika har jag förstått. Många fungerar på olika vis, så långt har jag förstått. Frågan jag har nu är.
Spjället på min panna, en EGOR EV115. Hur fungerar den ??
Är det ett spjäll för att "förlänga" rökgaserna i pannan, eller den stänger helt enkelt av kanalen fram till skorstenen.
Har sökt mycket på nätet ang denna pannan, men kammat hem noll. Däremot så har jag sett andra här som har samma panna, så frågan är lite riktat till dem. De har kanske bättre vetskap om denna än jag. Fick pannan med på köpet vid husköpet.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Spjället i en EGOR EV115 är ett vanligt gammaldags d-o. När du drar ut spjällknoppen öppnas spjället och när du skjuter in den, stängs spjället. Inne i pannan finns en baffel som styr rökgaserna tillbaka in i pannan (mot luckan) för att sedan leda ut dem genom rökröret.
När du sotar pannan måste du ta ut baffeln för att komma in i rökgången. Baffeln ska sedan vara skjuten helt in mot bakväggen i pannan för bästa funktion. Jag har spjället i sista hacket = stängt vid varm panna, draget räcker bra ändå.. När man startar brännaren vid kall panna får man öppna spjället till hälften för att få bra drag.
Hoppas det är en användbar förklaring.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Jag bugar och tackar för informationen. Skall prova att elda med spjället stängt några gånger nu. Har haft min vidöpppen innan.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Att köra pannan med spjället stängt gör jag ALDRIG om. Det räckte med en dag för mig. Antingen så har du ett väldigt otätt spjäll eller så är min väldigt tät när den är stängd. Iwabobännaren lyckades få fart på elden men inte fan gick röken ut i skorstenen. Nejdå, den befann sig i hela källaren. Känner mig lite dum också som skriver detta.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Jag är ledsen om jag ställde till det för dig. Det var inte meningen. Man kan ju inte bara stänga spjället utan vidare. Man måste matcha inställningen mot rökgastemperaturen och lågans utseende. Med fullt öppet spjäll kommer man lätt upp i rökgastemperatur på 400-500 grader. Med rätt inställning av spjället bör rökgastempen vara 150-200 grader. Poängen är ju att man vill ha värmen kvar i pannan och inte ut i skorstenen. Rökgastemperaturen mäter man i stosen mallan spjället och dragregulatorn.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Det e ingen fara. Man måste ju prova sig fram eftersom man e ny på det här med pellets.
Har däremot experimenterat lite under söndagen.
Har gjort så att jag har satt näsan i matningsröret ner till brännaren när brännaren är på.
Sen har jag stängt spjället lite i taget tills jag har känt lite rökdoft. Nu har jag tre hack kvar på spjället sen är det helt stängt. Får se vad förbrukningen blir sen.
När jag körde med spjället helt öppet så gick det nästan 15 säckar i veckan (har en 1½ plans villa på 90m²).
Tycker det e fan så mycket. Då låg även rökgasen på cirka 220°. Nu med spjället nästan stängt så är den på 145°.
Har ingen dragregulator heller. Ligger på min önskelista.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Skriv svar